DOI: 10.17151/rlee.2023.19.1.6
How to Cite
Restrepo Bonell, L. S. (2023). Approaching critical writing in middle school grades (tenth and eleventh). Latinoamericana De Estudios Educativos, 19(1), 99–122. https://doi.org/10.17151/rlee.2023.19.1.6

Authors

Lina Susana Restrepo Bonell
Universidad Santiago de Cali
linarestrepo.est@umecit.edu.pa
https://orcid.org/0009-0005-5686-366X
Perfil Google Scholar

Abstract

Writing is an element often approached with marked apprehension both within and outside the school. The instruction to organize ideas and express them in writing has become a constant exercise of narrating events, compiling information, or transcribing the thoughts of others without involving reflective dynamics on the part of students. On the other hand, criticism is a concept that has adapted to different processes, including education, due to social changes and the need to promote civic participation. However, its application has primarily focused on comprehension rather than production. Specifically, the importance of criticism in the practice of reading has been defended, but its implementation in writing has been limited. This article aims to review research analyzing different approaches to writing in school, starting with the conceptions of teachers as a determining factor in its promotion or postponement. It also explores the importance of criticism as a tool for expression and proposing actions for change. This is part of the investigative process of the doctoral thesis “Approaching Critical Writing in the area of Spanish Language within the classrooms of Middle School grades in four public institutions in Cali: an approach from Grounded Theory.” The research aims to develop theory based on documentary study and data obtained in the classroom, using a hermeneutical approach inherent in a qualitative design. Given the nature of the article, it begins with a discussion of the addressed problem, starting from the functionality of writing and how its advantages complement the exercise of criticism, supported by theorists. Finally, the presented data are analyzed, and conclusions are posited as a result of the proposed exercises, including the need to detach traditional writing use as a disciplinary device and transform it into a tool of freedom through the encouragement of thought and nonconformity. Additionally, the significant importance of reading in the writing exercise is highlighted.

Alberteris, O. et al. (2022). De la lectura de biografías a la escritura crítica en prácticas profesionales en la escuela. Alabe Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, (25). https://doi.org/10.15645/Alabe2022.25.1

Arévalo, L. y Nieto, Y. (2018). La lectura y escritura crítica de textos historiográficos, a partir del género reseña. Encuentro con la lingüística, la semiótica y la enseñanza de lenguas (pp. 303-316). Universidad Industrial de Santander.

Avilés, S. (2013). La producción de textos en la escuela, una lectura desde el pensamiento complejo. Caso: Secundaria General “José Martí” [tesis de maestría]. Colegio de Estudios de Posgrado de la Ciudad de México. https://entremaestros.files.wordpress.com/2012/12/la-produccic3b3n-de-textos-en-la-escuela

Benítez, J. (2022). El uso de recursos hipermediales en los procesos de lectura y escritura crítica en contextos rurales: una experiencia en los grados 8° y 9° de la I. E. Nuestra Señora del Carmen en el municipio de Girardota, Antioquia (tesis de pregrado). Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/28119

Botello, S. (2013). La escritura como proceso y objeto de enseñanza (tesis de maestría). Universidad del Tolima. http://repository.ut.edu.co/handle/001/1039

Buitrago, L. y Úsuga, S. (2019). La lectura y la escritura autónoma: una forma de interactuar con la vida y el mundo (tesis de maestría). Universidad Pontificia Bolivariana.

Campos, J. (2011). La lectura y la escritura como crítica y autocrítica. La lámpara de Diógenes, Revista de Filosofía, (22 y 23), 141-150. https://www.redalyc.org/pdf/844/84421585010.pdf

Cardona, J. R. y Ferreiro, E. (dir.). (1983). Antropología de la escritura (pp. 127-186).Gedisa. http://tinyurl.com/ykdbfysp

Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Anagrama. http://tinyurl.com/ypkcchxr

Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: Revista de Investigación e Innovación Educativa del Instituto universitario de Ciencias de la Educación (32) 113-132. http://tinyurl.com/yq9bdkcm

Castedo, M. (2003). Procesos de revisión de textos en situación didáctica de intercambio entre pares (tesis de doctorado). Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional. Departamento de Investigaciones Educativas.
http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1612/te.1612.pdf

Correa, R. et al. (2020). La prensa escrita y su contribución a la lectura crítica y la escritura argumentada. Assensus, 5(8), 65-79. https://doi.org/10.21897/assensus.2136

Debia, D. et al. (2019). Pensamiento crítico y escritura: un análisis documental en el contexto educativo latinoamericano (tesis de pregrado). Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/856

Díaz, B. (2020). Estrategias didácticas para potenciar el pensamiento crítico desde la comprensión lectora (tesis de maestría). Universidad Santo Tomás Tunja. http://hdl.handle.net/11634/30458

Domínguez, A. et al. (2014). La enseñanza de la lectura y la escritura de la historia en Educación Media. Consejo de Educación Secundaria. http://tinyurl.com/ytkyyp5w

El Tiempo (2023). Encuesta. Las reveladoras preocupaciones de los jóvenes en Colombia. http://tinyurl.com/ynxkp283 Espinosa, M. (2018). Enseñanza de la escritura en la escuela. Qué, cómo y por qué enseñan así los docentes (tesis de doctorado). Universidad Diego Portales y Universidad Alberto Hurtado. http://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/24204

Ferreiro, E. (1999). Cultura escrita y educación. Fondo de Cultura Económica.

Ferreiro, E. (2006). La escritura antes de la letra. Revista de Investigación Educativa, (3), 1-52. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283121724001

Foucault, M. (1995). ¿Qué es la crítica? Crítica y Aufklärung. Revista de Filosofía, (11), 5-25. https://revistas.um.es/daimon/article/view/7261/7021

Freire, P. (2006). El grito manso, pp.19-30. Editores Siglo XXI. http://tinyurl.com/yt8kcse2

Galindo, D. y Doria, R. (2019). Lectura, escritura y oralidad en la escuela desde la perspectiva sociocultural. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 163-176. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10020

Gómez, W. (2005). Apuntes al margen. Didáctica de la escritura. Fundación El Libro total. https://www.ellibrototal.com/ltotal/?t=1&d=2646

Gómez, S. y Córdoba, M. (2021). Producción de ensayos argumentativos como ejercicio de pensamiento y escritura crítica. Repensar el aula (pp. 293-304. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP). http://tinyurl.com/ysffdvrg

González, A. (2005). El temor a la escritura: la literatura y la crítica literaria iberoamericanas ante un nuevo siglo. Trabajo y Sociedad, VI(7), 1-5. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=387334679004

Hamui, S. (2014). La lectura como escritura: una mirada de Borges desde Derrida. Enunciación, 19(1), 135-144. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2014.1.a10

Hatcher, D. et al. (1990). Reasoning and writing. An introduction to critical thinking. http://tinyurl.com/yufch8uy

Hernández, D. (2012). Las concepciones de los docentes de primaria sobre la escritura y su enseñanza. Enunciación, 17(1), 40-54. https://doi.org/10.14483/22486798.4225

Hernandez, A. y Bent, E. (2018). El cuento infantil como estrategia pedagógica en la enseñanza y comprensión de la lectura y escritura (tesis de maestría). Universidad de La Costa. http://tinyurl.com/yt7egxno

Huamaní, V. (2019). La aplicación del programa “escritura creativa” y su influencia en el desarrollo de la capacidad de producción de textos narrativos en niños de educación primaria. Infinitum... Huacho, 9(2) 2019, 112-116. https://doi.org/10.51431/infinitum.v9i2.578

Lacon, N. y Ortega, S. (2008). Cognición, metacognición y escritura. Revista Signos, 41(67), 231-255. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=157013776007

Lasso, I. (2017). La escritura creativa como estrategia para el fortalecimiento de la escritura autónoma en el grado primero (tesis de maestría). Universidad Icesi. http://hdl.handle.net/10906/82042

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. Fondo de Cultura Económica (pp. 25-79, 165193). http://tinyurl.com/yuy5f87f

Martínez, P. (2021). Estado de las investigaciones sobre la producción de reseñas críticas en Educación Media. Revista Antítesis, 2(1), 49-69. editorial.uniamazonia.edu.co/index.php/antitesis/article/download/463/451

Mier, R. (2008). Escritura, crítica y semiótica: Ética y política de la práctica literaria. Andamios, 5(9), 7-23. https://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v5n9/v5n9a1.pdf

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2020). Estándares básicos de competencias del Lenguaje.
https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-116042_archivo_pdf1.pdf

Ministerio de Educación Nacional MEN (1998). Serie: Lineamientos curriculares de Lengua Castellana.
https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf

Moon, J. (2005). We seek it here… a new perspective on the elusive activity of critical thinking: a theoretical and practical approach. Advance HE, pp. 1-43. http://tinyurl.com/yn2hwa4p Moreno, V. y Silgado, A. (2019). Enseñanza de la escritura en la escuela primaria. Los maestros andan diciendo. Revista Ideales, 9, 131-142. http://revistas.ut.edu.co/index.php/Ideales/article/download/1971/1542/5823

Muñoz, L. et al. (2020). La escritura reflexiva como mediación en la formación inicial de docentes. Pensar la enseñanza, inscribir la experiencia. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 101, 109-117. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.09

Ortega, J. (2020). La reescritura de fábulas como estrategia didáctica para potenciar la competencia escritora en los niveles semántico, sintáctico y pragmático (tesis de maestría). Universidad ICESI. http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/87694

Palou, J. y Fons, M. (2015). Escribir para aprender. Aprender para escribir. Aula de innovación educativa, 245, 12-16. https://zdocs.mx/doc/escribir-para-aprenderpdfrpqggl48mn12

Panesi, J. (2017). Sobre: el pensamiento de la crítica de Alberto Giordano. El taco en la
brea, (6), 365-372. http://tinyurl.com/yt828ncv

Peña, J. y Serrano, S. (2003). La escritura en el medio escolar: Un estudio en las etapas. Educere, 6(20), 397-408. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35662007

Rotstein, B. y Bollasina, V. (2010). Los docentes y la escritura. Lectura y vida, 31(02), 60-69. http://tinyurl.com/2x3mlbe9

Ruiz, L. (2023). Escritura creativa de cuentos autoficcionales para fortalecer la producción narrativa (Tesis de pregrado). Universidad Pedagógica Nacional.

Russo, E. (2019). La escritura crítica. Interferencia, asimilación o resistencia. Cinémas d’Amérique latine, (27), 4-15. https://doi.org/10.4000/cinelatino.5484

Sánchez, L. y Aguilar, G. (2009). Taller de habilidades de pensamiento crítico y creativo. Universidad Veracruzana, lecturas de apoyo, 87-111. http://tinyurl.com/ysuscr7d

Santis, E. (2018). Encuentro de la Teoría Crítica, Paulo Freire y la literatura en el ejercicio de lecto- escritura en la Educación Básica Secundaria y Media (tesis de maestría). Universidad Santo Tomás de Aquino. http://repository.usta.edu.co/handle/11634/12647

Sierra, M. (2020). Textos narrativos como estrategia para motivar la escritura en los estudiantes de séptimo grado del Colegio Andalucía del municipio de Floridablanca – Santander (tesis de maestría). Universidad Autónoma de Bucaramanga. http://hdl.handle.net/20.500.12749/11453 Soler, S. (2020). Y al final, ¿qué es eso de la lectura y la escritura crítica? Doctorado Interinstitucional en Educación DIE. http://tinyurl.com/yp98z7a4 Suárez, S. (2018). Escritura: Las concepciones de los estudiantes y su relación con las prácticas de enseñanza en grado cuarto (tesis de maestría).Pontificia Universidad Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/35209

Tovar, D. (2020). Fortalecimiento de la comprensión y producción textual en estudiantes de Noveno grado de la Escuela Normal Superior de Bucaramanga (tesis de maestría). Universidad Autónoma de Bucaramanga. http://hdl.handle.net/20.500.12749/12120

Trigos, et al. (2020). El cuento como estrategia pedagógica en el área de Comunicación (tesis de programa de complementación académica). Instituto Pedagógico Nacional Monterrico. http://tinyurl.com/ytj375oq

Unás, C. V. (2005). Papeles de dos de la tarde para Amanda. Instituto de Educación y Pedagogía. Universidad del Valle.

Zenteno, G. (2017). La literacidad crítica y el desarrollo de habilidades de lecto-escritura. Revista A&H (5), 11-20. https://revistas.upaep.mx/index.php/ayh/article/view/168

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |