DOI: 10.17151/rlee.2023.19.1.3
How to Cite
Zamora González, M. J., & Cano-Echeverry, S. (2023). Spiritual Practices: Ritual, Harmonization and Circles of the Word - A Curriculum Proposal for Indigenous Education. Latinoamericana De Estudios Educativos, 19(1), 33–52. https://doi.org/10.17151/rlee.2023.19.1.3

Authors

Maria Janed Zamora González
Universidad de Caldas
yaned.yj@hotmail.com
https://orcid.org/0000-0001-7412-918X
Sebastián Cano-Echeverry
Universidad de Caldas
sebastian.cano@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-0271-4376
Perfil Google Scholar

Abstract

Indigenous communities consider spirituality a cornerstone of their educational philosophy. It is perceived as a harmonious relationship between humans and nature, currently fragmented and often oriented solely towards religious or indigenous perspectives, neglecting its inherent inclusive and non-discriminatory value. Consequently, there is a need to comprehend the nuanced meanings of spiritual practices —ritual, harmonization and circles of the word —to overhaul the curricular structures of educational institutions. This qualitative research underscores the significance of integrating spirituality into the teaching and learning process. The primary objectives include characterizing, identifying, and reconfiguring spiritual practices as a proposal for self-education, utilizing a Participatory Action Research (PAR) approach. The study engages with various authors and incorporates the voices of the researcher and participants, highlighting a key emergent category: "the warp of spirituality, weaving education." The research concludes that spirituality is integral to all life processes and must be transversally integrated into educational and curricular contexts.

Dudo, R. (2014). Autoconocimiento, Autogestión, Democracia, Motivacional, Nuevo Mundo y etiquetada con bastón, círculo de la palabra, palo. España.

Fernández-Batanero, J. M. (2003). Una escuela para todos desde la transversalidad: los contenidos transversales. En: Miñambres A. y Jove G. Atención a las necesidades educativas especiales. De la educación infantil a la Universidad (493-498). Universidad de Lleida.

Flores-Escobar, F. (2017). Educación espiritual en estudiantes de la educación media Guía didáctica de la búsqueda de sentido: pedagogía del ser o educación para la vida (tesis de maestría). Universidad Autónoma de Asunción.

González-Terreros, M. (2012). La educación propia: entre legados católicos y reivindicaciones étnicas. Pedagogía y Saberes, (36), 33-43.

Gutiérrez, M. (2015). Estado del arte de la teoría de la inteligencia espiritual. Universidad Icesi, Escuela de Ciencias de la Educación, Maestría en Educación Santiago de Cali.

Irizar, L. B., González-Camargo, J. N. y Noguera-Pardo, C. (2010). Educación y desarrollo humano. una propuesta de educación humanista para Latinoamérica. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (15), 147-176. Modelo Pedagógico del Pueblo Embera de Caldas. Educación de Calidad. Tejiendo sabiduría, conocimientos y prácticas pedagógicas…

Morin, E. (1999). Los siete saberes para la educaion del futuro. Naciones Unidas.

Ocampo-López, J. (2009). El Maestro Orlando Fals Borda sus ideas educativas y sociales para el cambio en la sociedad colombiana. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 12, 13-41. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Boyacá, Colombia.

Piedra-Hernández, M. (2018). Innovaciones Educativas, 20(28), https://doi.org/10.22458/ie.v20i28.2134.

Ress, M. J. (2011). Espiritualidad ecofeminista en América Latina. Investigaciones Feministas, 1,111-124.

Romero-Loaiza, F. (s/f). La educación indígena en Colombia: referentes conceptuales y sociohistóricos.

Tamayo, J. (2018). Caminando entre culturas…

Trejos, D. C., Soto, J. P., Reyes, L. F., Taba, L. A., Ortiz, S. C. y Motato, Y. (2017). Sistematización del proceso de Educación Propia en el territorio indígena del Departamento de Caldas. Planeta Paz. Sectores Sociales Populares para la Paz en Colombia.

Torralba, F. (2014). La inteligencia espiritual. Entrevista.

Trujillo-Campo, A. y Gómez-Ruiz, L. (2016). Educación Popular y Educación Propia. Alternativas pedagógicas para la construcción de paz en Colombia. Universidad Nacional de Colombia. Forum. Revista Departamento Ciencia Política, 8(9), 53-74.

Vásquez-Barragán, M. A. (2018). La inteligencia y sus aportes a la educación religiosa escolar en niños de preescolar (2018). Universidad de la Salle. Colombia.

Velásquez-Sarria, J. A. (2009). La transversalidad como posibilidad curricular desde la educación ambiental. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 5 (2), 29-44.

Zambrano-Leal, A. (2 de junio de 2019). Esta educación no es para humanos. El Nuevo Día. http://www.elnuevodia.com.co/nuevodia/especiales/educacion/433975-estaeducacion-no-es-para-humanos-lo-advierte-armando-zambrano-leal.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |