DOI: 10.17151/rlee.2023.19.1.2
How to Cite
Sánchez-Cadavid, J. A., & Arcila-Rodríguez, W. O. (2023). Investigative lines in the construction of peace, in the field of physical education, recreation and sports. Latinoamericana De Estudios Educativos, 19(1), 9–32. https://doi.org/10.17151/rlee.2023.19.1.2

Authors

Jairo Antonio Sánchez-Cadavid
Universidad del Quindío
jasanchez@uniquindio.edu.co
https://orcid.org/0009-0008-8174-6715
Perfil Google Scholar
William Orlando Arcila-Rodríguez
Universidad de Caldas
william.arcila@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0001-6665-1883
Perfil Google Scholar

Abstract

This article presents a comprehensive overview of current trends in peacebuilding within the realms of Physical Education, Recreation, and Sports. Through a thorough review of research outputs, we conducted a documentary analysis using the Atlas.ti software, employing an open, axial and selective categorization exercise based on the relevance and opacity method. The documentary corpus consisted of 33 publications, results, and investigations spanning the last decade (2012-2022), sourced from Scielo, Redalyc, Metarevistas and Dialnet databases. The findings indicate a growing body of research aimed at illustrating trends in peacebuilding and peace education within the educational context. Consequently, this article provides an exploration of these outcomes, offering an analysis that delves into the intersection of physical education, pedagogical practices and peacebuilding efforts within educational settings. Notably, our study reveals a limited number of investigations focusing on significant peace practices in the field of physical education, recreation, and sports. This underscores the potential for future research to contribute valuable insights and knowledge, fostering a positive impact on the ongoing construction of peace.

Agudelo, J., Isaza, B. y Mercado, E. (2019). Maestros gestores de diálogo y pensamiento crítico: una oportunidad para construir paz en el aula. Plumilla Educativa, 23(1), 45-67. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.1.3344.2019

Alvarado, K. (2014). Cultura de paz en la escuela: Retos para la formación docente. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 27(2), 239. http://www.revistas.una.ac.cr/derechoshumanos

Álvarez, A. (2019). Educación para la paz: aproximación teórica desde los imaginarios sociales. Universidad de La Sabana- Bogotá. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.7424

Arrellano, J. y Santollo, M. (2009). Investigar con mapas conceptuales, procesos metodológicos. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía , vol 21 N 1 175

Arcila, W., Loaiza, Y. y Castaño, G. (2022). Tendencias investigativas en los estudios sobre Alfabetización Mediática Informacional y Digital (AMID) en el campo educativo.Revista Complutense, 225-235. https://doi.org/10.5209/rced.73935

Babativa, H. (2017). El rol del docente de educación física: de lo esperado a la instituido. Universidad Santo Tomás.

Bedoya, L. y Arcila, W. (2019). Tendencias investigativas en educación y pedagogía: estudio desde las prácticas sociales investigativas en las escuelas normales del departamento de Caldas. Revista Estudios Educativos, 15(2), 208-228. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.10

Behar, D. (2008). Metodología de la investigación. Editorial Shalom.

Betancur, J., López, C. y Arcila, W. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. https://doi: 10.17151/rlee.2018.14.1.2

Betancur-Agudelo, J.E., López-Ávila, C.R. y Arcila-Rodríguez, W.O. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(1), 15-32. DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.1.2

Bolaños, J. (2018). Aulas multiculturales y aulas de paz. Dos propuestas para un país en posconflicto. Universidad de Los Llanos. 96-97
DOI https://doi.org/10.19053/01227238.8563

Calderón, M. y Martínez, R. (2014). El deporte como herramienta esencial para lograr la paz y el desarrollo en el mundo: una aproximación al caso colombiano del actual proceso de diálogo de la paz. Universidad Católica del Perú, Lima, p 1…

Cárdenas, A. (2016). Fomentando la paz a través del fútbol y otros deportes en contextos de conflicto: el caso de Colombia e Irlanda del Norte. Revista Temas, 51 62. DOI: https://doi.org/10.15332/rt.v0i10.1605

Cifuentes, R. (2011). Diseños de proyectos de investigación cualitativa. Revista Noveduc Buenos Aires Argentina ISBN: 978-987-538-295-4. p. 168Del Pozo, F. Martínez, J.,

Manzanares, M. y Zola, A. (2017). Pedagogía Social y pedagogía escolar para la paz en las instituciones educativas y comunidades vulnerables de la región Caribe colombiana.Revista de Paz y Conflictos, Universidad de Granada Granada, España. vol. 10, núm. 2, pp. 15-39

Habermas, J. (1982). Conocimiento e interes. Madrid. TaurusHernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación.
https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-01/UNICEF-Lego-FoundationGoicochea, G. (2013). Educar para la convivencia en el área de la Educación Física. Universidad de La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar

Gómez, M. y García, D. (2018). La cultura de paz inicia con la educación en valores. Revista Estudios de Derecho, (75), 45-72. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.esde.v75n165a03

Loaiza, Y., Mejía, M., Arcila, W. y Betancur, H. (2022). El maestro en el desarrollo de las experiencias de paz de los niños y niñas en la Escuela. Revista Encuentros, 20(02),70-83. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic.2955Madrid López, P. D.,

Prieto-Ayuso, A., Samalot-Rivera, A., & Gil Madrona, P. (2016). Evaluación de una propuesta extraescolar de conductas apropiadas en educación física y deportiva (Extracurricular proposal evaluation for appropriate behaviours in physical education and sports). Retos, 30, 36–42. https://doi.org/10.47197/retos.v0i30.38552

Manco R, Franco S, Agudelo J, Parra J,. (2019). Sentidos de las prácticas discursivas en la formación de maestros en clave de educación para la paz y construcción de ciudadanía. Revista Lasallista de Investigación , 16 (2), 223-238. https://doi.org/10.22507/rli.v16n2a18

Martín Hocajo, M., & Ríos González, O. (2014). Prevención y resolución del conflicto en educación física desde la perspectiva del alumnado (Conflict prevention and resolution in physical education according to pupils’ perspective). Retos, 25, 162–167. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34506

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Orientaciones curriculares para Educación Física, Recreación y Deporte (p. 23).

Molina Bedoya, V. A., Hurtado Cerón, A., & Osorio Linares, L. M. (2021). Ideaciones de paz: La formación profesional en educación física. Eirene Estudios De Paz Y Conflictos, 4(6), 27–44. Recuperado a partir de https://www.estudiosdepazyconflictos.com/index.php/eirene/article/view/

Mora Vargas, AI, (2005). Guía para elaborar una propuesta de investigación. Revista Educación , 29 (2), 67-97.

Mora García, J P. (2019). La construcción del campo intelectual de la historia de la educación y su aporte a la Paz Pedagógica: Una mirada interdisciplinaria. Derecho y Realidad, 17(33), 55–77. https://doi.org/10.19053/16923936.v17.n33.2019.10096

Murcia, N, Jaimes, S , Gómez, J (2016). La práctica social como expresión de humanidad. Cinta de Moebio, (57), 257-274.
https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300002

Pérez J, Arteaga S. (2014). Contribución de la Educación Física a la educación para la paz en estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO, 6(2), 127-141. Recuperado en 18 de enero de 2024, de
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200009&lng=es&tlng=es.

Pérez, M. (2016). Educación para la paz en Educación Física. Revista Publicaciones Didácticas, (79), 492-523.

Pérez-Viramontes, G. (2018). Construir paz y trasformar conflictos. Algunas claves desde la educación, la investigación y la cultura de paz. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. http://biblioteca.clacso.org/Mexico/cipiteso/20200713043106/pdf_1790.pdf

Pintos, J. (2003). El metacódigo “relevancia/opacidad” en la construcción sistémica de las realidades. Revista Investigaciones Políticas y Sociológicas, 2(2), 21-34.

Quiroga, D. (2021). El conflicto en la clase de educación física, una oportunidad de construcción social a partir de la praxiología motriz. Universidad Nacional de Colombia.

Ramírez, A. (2017). Investigando Gestamos Cultura de Paz. Revista de Investigaciones de la Escuela de Ciencias Sociales, Artes y Humanidades, 8(2)

Ramírez-López, CA y Arcila-Rodríguez, WO (2013). Violencia, conflicto y agresividad en el escenario escolar. Educación y Educadores , 16 (3), 411-429.

Restrepo, F. (2019). Propuesta de formación del maestro-mediador para la consolidación de la cultura de paz en Colombia. Revista Historia Educativa, 22(22). https://doi.org/10.22267/rhec.192222.52

Rincón, L. y Arcila, W. (2019). Tendencias investigativas en educación y pedagogía:estudio desde las prácticas sociales investigativas en las escuelas normales del departamento de Caldas. Revista Estudios Educativos, 15(2), 208-228. DOI https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.10

Rodríguez Bustamante, A., López Arboleda, G. M., & Echeverri Álvarez, J. C. (2017). El aula de paz: familia y escuela en la Construcción de una cultura de paz en Colombia.Perseitas, 5(1), 206–223. https://doi.org/10.21501/23461780.2243

Rodríguez, M. (2001). La labor educativa del profesor y los valores: una problemática actual. Revista digital efdeportes, (34), 1-2. https://www.efdeportes.com/efd34b/educat.htm

Rodríguez., M. y Peña, C. (2012). “La construcción de un sujeto social: retos en la formación inicial de profesores”. Revista XII Congreso Nacional de Investigación Educativa.

Romero, J., Rodríguez, E. y Romero, Y. (2013). El trabajo docente: Una mirada para la reflexión. Textos y Contextos, (51). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6349290

Ruiz, J., Martínez, M. y Burgos, D. (2017). Formación de maestros enfocada a la construcción de paz desde el reconocimiento y la justicia social. Análisis, 49(91).http://dx.doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.05

Sáenz, K. (2022). Aportes a la paz desde el área de educación física, recreación y deporte en la institución educativa INEM. Universidad de Córdoba.

Sánchez, F. y Amaya, F. (2014). Cultura de Paz y Educación Musical en contextos de Diversidad Cultural. Revista Paz y Conflictos, (7), 79-97.

Serna, J. (2020). Prácticas pedagógicas y construcción de paz en la formación de licenciados en educación física, recreación y deportes de la Universidad de Caldas. Universidad de Caldas.

Strauss, L. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Tamayo, L. (2007). Proyectos formativos transversales e integradores en el aprendizaje de las ciencias naturales. Universidad Bolivariana.

Toro, L. E. (2019). Sentidos de la paz en el aula de formación de Licenciados en Filosofía y Letras de la Universidad de Caldas. Revista De Humanidades Y Ciencias Sociales, (11), 153–180. https://doi.org/10.5377/rhcs.v0i11.8053

Torres , M . (2019). Educación para la paz y formación profesional: aproximación desde la investigación documental. Praxis & Saber, 10(22), 143–167. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.7424

Trimiño , C., Amézquita, L. (2018). Reflexiones desde la universidad sobre educación en derechos humanos y para la paz. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20 (31), 101-124. https://doi.org/10.19053/01227238.8564

Villamizar, J. . (2016). Pedagogía para la convivencia y la paz: transformaciones que experimentan los docentes cuando vivencian la formación para la convivencia y la paz. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 4(2), 56–62. https://doi.org/10.15649/2346030X.395

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |