Authors
Abstract
This research aimed at understanding the lessons of teachers from Salamina about their work in times of pandemic. This is how a qualitative research approach of the collective case study type was used. An electronic form with a single open question was applied to 90 teachers from 4 educational institutions from Salamina, Caldas, 2 rural schools and 2 urban schools. The analysis of the information was carried out from the qualitative analysis method. The main results found show the emergence of 3 categories: delivery-donation, practical reflection, and learning attitudes. It is concluded that the work of the teachers is impacted by the social dynamics of the moment. In other words, in the current health emergency circumstances, the teachers of Salamina, based on uncertainty, had to adapt to the new realities problematizing everyday elements such as their profession, their practices, and their skills.
Keywords:
References
Barragán, D., Suárez, A., y Cárdenas, J. (2012). Práctica pedagógica: perspectivas teóricas. Ecoe.
Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. AIQUE Grupo Editor.
Denzin, K. y Lincon, Y. (2011). Manual de investigación cualitativa (Vol. I). Gedisa Editorial.
Expósito, C. D. y Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un studio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39).
https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
Galeano, M. E. (2012). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. La Carreta Editores.
Harari, Y. (2018). Homo deus. Breve historia del mañana. Editorial Debate.
Manen, V. (2010). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Paidós.
Huberman, A. M., Miles, M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. The United States of America: SAGE publications.
Murcia, N. y Jaramillo, D. (2017). La Escuela con mayúscula: configurando una escuela para el re-conocimiento. Centro Editorial Universidad Católica de Manizales. http://www.ucm.edu.co/centro-editorial/centroeditorialucm@ucm.edu.co
Nussbaum, M. (2014). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Editorial Kats.
Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología educativa, 14(3), 503-523.
https://programa4x4-cchsur.com/wp-content/uploads/2016/11/La-formacion-de-los-docentes-en-el-siglo-XXI_Perrenoud.pdf
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica (Vol. 1). Editorial Graó.
Punset. (2011). Viaje al optimismo. Las claves del futuro. Editorial Destino.
Sarbal, A. (2005). ¿Qué pasa en la clase de filosofía? Hacia una didáctica narrativa y de investigación (Tesis doctoral). Tesis doctoral. Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/41474
Larrosa, J. (2020). El profesor artesano: Materiales para conversar sobre el oficio. Noveduc.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata.
Strauss, A & Corbin, J. 2002. Bases de la investigación cualitativa. Editorial Universidad de Antioquia. ISBN 978-958-655-624-8
Tamayo, O., Zona, R., y Loaiza, Y. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133. http://vip.ucaldas.edu.co/latinoamericana/downloads/Latinoamericana11(2)_6.pdf
Vanegas Ortega, C., & Fuentealba Jara, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138.
Vasco, C (1989). Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica. Universidad Nacional de Colombia.
https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1Q1K5K9MF-2DH10MN2M4Y/pedagogiadidactica.pdf
Vásquez, F. (1999). Avatares. Analogías en búsqueda de la comprensión del ser maestro. Signo y Pensamiento, 18(34), 117-124.
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3008