DOI: 10.17151/rlee.2021.17.2.7
How to Cite
Rodríguez Leudo, A. L. ., & Raga Rosaleny, V. . (2021). On the relationship between happiness, job satisfaction, and organizational commitment of teachers in an educational institution in Medellín. Latinoamericana De Estudios Educativos, 17(2), 117–142. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.2.7

Authors

Ana Lucía Rodríguez Leudo
Universidad de Antioquia
ana.rodriguez@educacionbogota.edu.co
Perfil Google Scholar
Vicente Raga Rosaleny
Universitat de València
vicente.raga@uv.es
Perfil Google Scholar

Abstract

This study carries out a qualitative, quantitative and correlational analysis of the happiness perceived by the participating teachers and its relationship with job satisfaction and organizational commitment in an educational institution in Medellín. Education plays a central role in every society, but today, with the constant reflections on educational quality, the work of teachers has become a core of research interest. For this reason, it seems relevant to pay attention to the well-being and happiness of teachers, since the degree of satisfaction they experience will be reflected in the teaching and learning processes in educational institutions. The collection instruments used are the questionnaire and the semi-structured interview. In the analysis and interpretation of the study, a significant relationship between happiness, work satisfaction and organizational commitment was identified, which is reflected in the conclusions.

Alarcón, R. (2006). Desarrollo de una Escala Factorial para Medir la Felicidad. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psicología, 40 (1), 99-106. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28440110

Alarcón, R. (2010). El Bienestar subjetivo o felicidad como meta suprema del progreso de las sociedades. Tradición, 10, 11-18.

Anaya, D. & López, E. (2015). Satisfacción laboral del profesorado de educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33 (2), 435-452. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.202841

Anaya, D. & Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de Educación Infantil, Primaria y Secundaria: Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 344, 217-243. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/satisfaccion-laboral-de-losprofesores-de-educacion-infantil-primaria-y-secundaria-un-estudio-de-ambito-nacional/educacion/23576

Anaya, D. & Suárez, J. M. (2010). Evaluación de la satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía REOP, 21(2), 283-294. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11532

Arias, F., Varela, D., Loli, A. y Quintana, M. (2003). El compromiso organizacional y su relación con algunos factores demográficos y psicológicos. Revista de Investigación en Psicología, 6(2), 13- 25.

Aristóteles. (1985). Ética nicomáquea. Ética eudemia. Gredos.

Barker, C. & Martin, B. (2009). Dilemmas in Teaching Happiness. Journal of University Teaching & Learning Practice, 6(2). https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol6/iss2/2

Benevene, P., De Stasio, S., Fiorilli, C., Buonomo, I., Ragni, B., Maldonado, J. & Barni, D. (2019). Effect of Teachers’ Happiness on Teachers’ Health. The Mediating Role of Happiness at Work. Frontiers in Psychology, 10(2449). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02449

Boehm, J. & Lyubomirsky, S. (2008). Does Happiness promote career success? Journal of Career Assessment Review, 16, 101-116. https://doi.org/10.1177/1069072707308140
Camps, V. (2019). La búsqueda de la felicidad. Arpa y Alfil Editores.

Cejudo, J. & López, M. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología educativa, 23(1), 29-36. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001

Cifuentes, C. (2014). Impacto del nuevo estatuto de profesionalización en la función docente en Colombia. Análisis de los dos estatutos vigentes: Decreto 2277 de 1979 y Decreto 1278 del 2002. Revista colombiana de sociología, 37(2), 213-250. https://revistas.unal.edu.co/index.php/recs/article/view/51705/51544

Csikszentmihalyi, M. (1997). Finding flow: The psychology of engagement with everyday life. Basic Books.

De Neve, J. & Ward, G. (2017). Happiness at work. LSE Research Online Documents on Economics. https://doi.org/10.2139/SSRN.2943318

De Stasio, S., Fiorilli, C., Benevene, P., Boldrini, F., Ragni, B., Pepe, A. & Maldonado, J. (2019). Subjective Happiness and Compassion Are Enough to Increase Teachers’ Work Engagement? Frontiers in Psychology, 10(2268). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02268

De Stercke, J., Goyette, N., Robertson, J. (2015). Happiness in the classroom: Strategies for teacher retention and development. Prospects, 45(4), 421-427. http://dx.doi.org/10.1007/s11125-015-9372-z

Epicteto. (2015). Manual para la vida feliz. Errata naturae.

Epicuro. (1991). Obras. Tecnos.

Field, L. & Buitendach, J. (2011). Happiness, work engagement and organizational commitment of support staff at a tertiary education institution in South Africa. Journal of Industrial Psychology, 37(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.4102/sajip.v37i1.946

Fisher, C. (2010). Happiness at Work. International Journal of Management Reviews, 12, 384–412. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00270.x

Fuentealba, R. & Imbarack, P. (2014). Compromiso docente, una interpelación al sentido de la profesionalidad en tiempos de cambio. Estudios Pedagógicos, 40(1), 257-273. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000200015

Gijón, V. (2017). La percepción del profesorado sobre la felicidad (tesis de doctorado). Doctorado en Currículum, Profesorado e Instituciones Educativas , Universidad de Granada, Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/48831

Güell, L. (2014). Estudio de la satisfacción laboral de los maestros (tesis de doctorado). Doctorado en Ciencias Humanas, Sociales y Jurídicas, Universidad Internacional de Cataluña, Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/293783

Hadot, P. (2009). La filosofía como forma de vida. Alpha Decay.

Jiang, J., Vauras, M., Volet, S. & Wang, Y. (2016). Teachers’ emotions and emotion regulation strategies: Self- and students’ perceptions. Teaching and Teacher Education, 54, 22-31. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.tate.2015.11.008

Locke, E. A. (1969). What is job satisfaction? Organizational behavior and human performance, 4(4), 309-336. https://doi.org/10.1016/0030-5073(69)90013-0

Máynez, A. (2016). Cultura y compromiso afectivo: ¿influyen sobre la transferencia interna del conocimiento? Contaduría y Administración, 61, 666–681. http://dx.doi.org/10.1016/j.cya.2016.06.003

Myers, D. G. (1992). The secrets of happiness. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/intl/articles/199207/the-secrets-happiness

Nieto, D. & Suárez, J. (2010). Evaluación de la satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. Revista Española
de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 283-294. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230785010.pdf

Oros, L. & Main, M. (2004). ESLA-educación: una escala para evaluar la satisfacción laboral de los docentes. Revista Internacional de Estudios en Educación, 4(1), 20-34. http://dx.doi.org/10.37354/riee.2004.035

Páramo, D., Flores, C. & Díaz, L. (2016). Evaluación de la Satisfacción Laboral en Docentes de Nivel Básico. Ciencia y Trabajo, 18(57), 173-176. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000300173

Perandones, T., Herrera, L. & Lledó, A. (2013). Felicidad subjetiva y autoeficacia docente en profesorado de República Dominicana y España. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 277-288. http://dx.doi.org/10.30552/ejihpe.v3i3.55

Porras, N. & Parra, L. (2019). La felicidad en el trabajo: entre el placer y el sentido. Equidad y desarrollo, 1(34), 181-197. https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss34.9

Pujol-Cols, L. (2016). Satisfacción Laboral en docentes universitarios: medición y estudio de variables influyentes. REDU. Revista de docencia universitaria, 14(2), 261-292. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5974

Rosas, N. (2017). Satisfacción laboral e incidencia en el compromiso organizacional de docentes de centros de educación básica alternativa del ciclo avanzado de la región Puno. Revista Científica “Investigación Andina”, 17(1), 14-20. http://dx.doi.org/10.35306/rev.%20cien.%20univ..v17i1.352

Satuf, C., Monteiro, S., Pereira, H., Esgalhado, G., Afonso, R. & Loureiro, M. (2016). The protective effect of job satisfaction in health, happiness, well-being, and self-esteem. nternational Journal of Occupational Safety and Ergonomics, 24(2), 181-189. https://doi.org/10.1080/10803548.2016.1216365

Schaufeli, W & Bakker, A. (2004). Utrecht Work Engagement Scale UWES Manual. Occupational Health Psychology Unit Utrecht University.

Schaufeli, W. (2012). Work Engagement. What Do We Know and Where Do We Go? Romanian Journal of Applied Psychology, 14(1), 3-10.

Schaufeli, W. (2013). What is engagement? En C. Truss, K. Alfes, R. Delbridge, A. Shantz & E. Soane (Eds.), Employee Engagement in Theory and Practice (pp. 1-37). Routledge.

Seligman, M. (2011). La auténtica felicidad. Ediciones B.

Stuart Mill, J. (2016). De la libertad. Acantilado.

Tolstoi, L. (2000). Ana Karenina. Espasa.

Toro, F. (2002). Análisis del compromiso organizacional en empresas colombianas. Revista interamericana de psicología ocupacional, 21(1), 14-17. http://revista.cincel.com.co/index.php/RPO/article/view/39

Walinga, J., Stangor, C. & Cummings, J. (2014). Introduction to Psychology. BC campus Open Ed.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |