How to Cite
Rivas Díaz, J. (2006). Manifest on the art of teaching. Latinoamericana De Estudios Educativos, 2(1), 53–77. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5789

Authors

Jorge Rivas Díaz
Centro especializado en la educación de adultos – CREFAL
sincorreo@ucaldas.edu.co

Abstract

The following text presents a statement on teaching’s new concept based on the situation of the education art today. It analyzes the function of the art of teaching and its main dialectical contradictions in the current state of capitalism in Latin America. It proposes a possible aesthetic concept of teaching, as well as recounting the present state of the art, and analyzes the contradiction between an education created for the return to reality, and another for the virtual immersion. This essay, in Juárez’s memory, is a contribution to the construction of a new aesthetics of the public’s education and with this, a social construction of the future order.

Fernández Retamar, Roberto (1995). Para el Perfil definitivo del Hombre, Editorial Letras Cubanas, La Habana,.

Grompone, Juan. (2001). La danza de Shiva. La construcción del futuro Libro V. La flor de Itapebí, Montevideo.

Gutiérrez Leyton Alma Elena (2005)La comunicación didáctica en los espacios electrónicos de aprendizaje de la educación a distancia . CREFAL; Pátzcuaro, México, http://tariacuri.crefal.edu.mx/crefal/publicaciones/ultimas_publicaciones.htm

Hernández Oscaris, Roberto y Vega Jiménez, Elsa. (1999). Historia de la educación latinoamericana. Editorial Pueblo y Educación, La Habana Cuba.

Lerena, Carlos (1983)Reprimir y liberar. Crítica sociológica de la educación y la cultura contemporáneas. Ediciones Akal, Barcelona.

Marchan, Simon et al. (2006) Real/virtual en estética y teoría de las artes. Paidós Ibérica S.A. Barcelona.

Monclús, Antonio y Sabán, Carmen. (1997). La escuela global. La educación y la comunicación a lo largo de la historia de la UNESCO. C.F.E., Ediciones UNESCO, México.

Paz, Octavio. (2004) “Obras Completas II (1969 1998)”, tomo 12, FCE, México,

Rangel Guerra, Alfonso. (2002). El pensamiento de Jaime Torres Bodet. Una visión humanista de la educación de adultos. Pátzcuaro, Michoacán, México, Cátedra Torres Bodet, CREFAL.

Rivas, J. (2001). Derechos humanos y desarrollos humanos en América Latina, notas para una pedagogía de la dignidad, en: Revista Interamericana de Educación de Adultos, 23 (1, 2 y 3): 151-175.

http://www.crefal.edu.mx/biblioteca%5Fdigital/CEDEAL/acervo_digital/coleccion_crefal/rieda/a2001_12/jorge%20rivas.pdf (Consultado 25 de mayo de 2006).

—— (2003) .¿Volver a la educación fundamental?, en: Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol. 1, 2, y 3, pp. 27-73; 79-153; 69-145, respectivamente.

http://www.crefal.edu.mx/biblioteca%5Fdigital/CEDEAL/acervo_digital/coleccion_crefal/rieda/a2003_1/jorge.pdf

—— (2004) .¿Otra educación para todos? Una invitación a una América Latina integrada en dignidad, en: Revista Decisio, (9): 3-15.

http://tariacuri.crefal.edu.mx/decisio/d9/sab1-1.php?revista=9&saber=1 (Consultado 25 de mayo de 2006).

Rodríguez Espinosa, A. et al. (1999).Vasconcelos. Cuatro semblanzas y una anécdota. Universidad de Sonora, Instituto Sonorense de la Cultura, Hermosillo, México.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |