How to Cite
Santamaría, L. M., Aristizábal, O., Gómez, R., Escobar, R. Y., López, M. D., Castelblanco Romero, P. J., Cifuentes, C. A., Ospina Tabares, L. M., & Murillo, J. J. (2009). Senses underlying the pedagogical practices of the normal school’s teachers. Latinoamericana De Estudios Educativos, 5(1), 71–95. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5728

Authors

Luz Mery Santamaría
Escuela Normal Superior
luz300674@yahoo.es
Olivia Aristizábal
Escuela Normal Superior
sincorreo@ucaldas.edu.co
Ruby Gómez
Escuela Normal Superior
sincorreo@ucaldas.edu.co
Ruth Yamile Escobar
Escuela Normal Superior
ruthyamile70@yahoo.es
María Dolores López
Escuela Normal Superior
lolalopezl@hotmail.com
Pr. Jubal Castelblanco Romero
Escuela Normal Superior
sincorreo@ucaldas.edu.co
César Augusto Cifuentes
Escuela Normal Superior
cesar985@hotmail.com
Luz Mary Ospina Tabares
Escuela Normal Superior
luzmary222@hotmail.com
Jhon Jairo Murillo
Escuela Normal Superior
jairo187@hotmail.com

Abstract

The research was developed regarding the question: What are the senses underlying the pedagogical practices of the Normal School’s teachers? As specific objectives the following were proposed: to identify the senses of the pedagogical practices of the Normal School’s teachers and to carry out a confrontation between them and the institution‘s pedagogical focus (Conceptual Pedagogy). The base theory was the epistemological and methodological focus, since the main interest was to construct knowledge regarding the senses, supported by the data that were gathered using autobiographies and semi-structured interviews, carried out with five teachers. The data were analyzed using the procedure of this theory (Open, axial and selective coding). Two categories emerged, the first, the hardest, articulated the whole analytic process, associated with a worriment of the teacher regarding the obtainment of formation and learning. From the latter, two subcategories were derived, the first related to what to teach and what to learn. The second category explained a teacher’s premeditation to give answer to the control-power mechanisms that regulate and restrict the pedagogical practice. From this category, a subcategory emerged that the research group called “pedagogical discourse subordinated to the power-control mechanisms”.

Berger, P. y Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Botero G.P., Alvarado S., S.V., Henao S., M., Vásquez M., Ospina S, H.F.,Gutiérrez O., M.I. & Gómez S., E.A. (Comps.). Participación en el capítulo: “Constitución de sentido: una perspectiva desde la sociología del conocimiento”. En: www.umanizales.edu.co/ceanj/index.htlm. , consultado el 17 marzo de 208.

De Zubiría, M. (2003). Enfoques pedagógicos y didácticas contemporáneas. Bogotá:

Díaz, M. (2008). “De la práctica pedagógica al texto pedagógico”. En: http:// www.pedagógica.edu.co/storage/ps/artículos/pedysabO1_05arti.pdt [consultado el 4 de agosto de 2008].

Díaz, M. y Muñoz, J. (Comps). (1999). Pedagogía, Discurso y Poder. Bogotá: CORPRODIC. Editorial FIIPC

González, F. (2008). “El sujeto y la Subjetividad: Algunos de los dilemas actuales de su estudio”. En: [http://search.conduit.com/Results.aspx?q=El+sujeto+y+la+Subjetividad%3A+Algunos+de+los+dilemas+actuales+de+su+estudio%E2%80%9D&hl=en&SearchSourceOrigin=10&SelfSearch=1&ctid=CT2009712]. [consultado el 5 de mayo de 2008].

Guerra, J.W. (2003). Epistemología e Historia de la Pedagogía. Medellín: Editorial FUNLAM.

Ortega, J.O. (2005). Poder y Práctica Pedagógica. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Leal, R. (2009). “La sociología interpretativa de Alfred Schütz. Reflexiones entorno a un planteamiento epistemológico cualitativo1. En: [http://www.google.com.co/search?sourceid=navclient&hl=es&ie=UTF-8&rlz=1T4RNTZ_esCO361CO362&q=Leal%2c+R.+%282009%29.+%e2%80%9cLa+sociolog%c3%ada+interpretativa+de+Alfred+Sch%c3%bctz.+Reflexiones+entorno+a+un+planteamiento+epistemol%c3%b3gico+cualitativo]. [consultado el 4 de agosto de 2009].

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia.

Vasco, C.E. (1999).Pedagogía, discurso y poder. Bogotá. Corprodic.

Verón, E. (1998). La Semiosis Social. Barcelona: Gedisa.

Zambrano, A. (2005). Didáctica, pedagogía y saber. Bogotá: Cooperativa editorial Magisterio.

Zuluaga, O.L. (1999). Pedagogía e Historia. Medellín: Universidad de Antioquia.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |