How to Cite
Murcia Peña, N., Murcia Gómez, N., & Urbina, J. E. (2011). Study of investigative regions in the education master’s program at UIS. Latinoamericana De Estudios Educativos, 7(1), 81–98. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5057

Authors

Napoleón Murcia Peña
Universidad de Caldas. Manizales
napo2308@gmail.com
Napoleón Murcia Gómez
Semillero mundos simbólicos
napo2308@gmail.com
Jesús Ernesto Urbina
Universidad Francisco de Paula Santander
napo2308@gmail.com

Abstract

This research paper presents investigative trends in education and pedagogy of the Master’s of Education from Universidad Industrial de Santander (UIS). These results are partial contributions to the research project “Investigative Regions in Education and Pedagogy in Colombia: building a map of research activity in the 2000-2010 period”, which takes this Master’s Program as part of the sample. The study of the thesis presented here was carried out following archive processes for information gathering, processing and analysis. Fifty-one theses were analyzed in reference to: social actors, purposes, supporting theories,and methodology. The emergence of investigative regions in each of these emphases are shown.

Barrientos, Edwin Armando. & Arias, Francisco Antonio. (s.f.). Investigación educativa y pedagógica en Bogotá: estado del arte 2000-2004. Bogotá: IDEP.

Castoriadis, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Marxismo y teoría revolucionaria. Barcelona: Tusquets Editores.

Hammersley, Martyn. & Atkinon, Paul. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, España: Paidós.

Henao, Myriam. & Castro, Jorge Orlando. (2000). Estados del arte de la investigación en educación y pedagogía en Colombia 1989-1999. Tomo II. Bogotá: COLCIENCIAS, ICFES, SOCOLPE.

Martínez de Dueri, Elba. & Vargas de Avella, Martha. (2002). La investigación sobre la educación superior en Colombia. Bogotá: ICFES.

Murcia, P. Napoleón. (2006). Universidad él y vida cotidiana. Estudio desde imaginarios de profesores y estudiantes. Tesis de grado para optar al título de Doctor en Ciencias Sociales Niñez y Juventud. CINDE. Universidad de Manizales, Manizales.

Murcia, P. Napoleón. & Jaramillo, Luís Guillermo. (2008). Investigación cualitativa. La complementariedad. Armenia: Kinésis.

Peña, Faustino. (2007). Reflexiones acerca de la investigación en educación y pedagogía. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Pintos de Zea Hernández, Juan Luís. (2002). “El metacódigo relevancia y opacidad en la construcción sistémica de las realidades”. Revista RIPS: Revista de investigaciones políticas y sociológicas, Vol. 2, No. 1-2, pp. 21-34. Facultad de CC.PP. y sociales de la USC.

_____________. (2004). “Inclusión/exclusión. Los imaginarios sociales de un proceso de construcción social. Revisión y ampliación de los elementos básicos de la teoría de los imaginarios sociales”. Revista Sémata. Ciencias sociales y humanidades. Vol. 16, pp.17-52. Universidad Santiago de Compostela.

Rojas, Héctor Mauricio. & González, Diana Carolina. (2008). Lo visible en investigación pedagógica y educativa. Ibagué: Universidad del Tolima.

Serres, Michael. (1995). Atlas. Madrid: Cátedra.

____________. (2001, Junio 18). “Lo virtual es la misma carne del hombre”. Diario Le Monde. París.

____________. (2003). Los cinco sentidos: ciencia, poesía y filosofía del cuerpo. Bogotá: Taurus.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |