Authors
Abstract
This research paper presents investigative trends in education and pedagogy of the Master’s of Education from Universidad Industrial de Santander (UIS). These results are partial contributions to the research project “Investigative Regions in Education and Pedagogy in Colombia: building a map of research activity in the 2000-2010 period”, which takes this Master’s Program as part of the sample. The study of the thesis presented here was carried out following archive processes for information gathering, processing and analysis. Fifty-one theses were analyzed in reference to: social actors, purposes, supporting theories,and methodology. The emergence of investigative regions in each of these emphases are shown.
Keywords:
References
Castoriadis, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Marxismo y teoría revolucionaria. Barcelona: Tusquets Editores.
Hammersley, Martyn. & Atkinon, Paul. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, España: Paidós.
Henao, Myriam. & Castro, Jorge Orlando. (2000). Estados del arte de la investigación en educación y pedagogía en Colombia 1989-1999. Tomo II. Bogotá: COLCIENCIAS, ICFES, SOCOLPE.
Martínez de Dueri, Elba. & Vargas de Avella, Martha. (2002). La investigación sobre la educación superior en Colombia. Bogotá: ICFES.
Murcia, P. Napoleón. (2006). Universidad él y vida cotidiana. Estudio desde imaginarios de profesores y estudiantes. Tesis de grado para optar al título de Doctor en Ciencias Sociales Niñez y Juventud. CINDE. Universidad de Manizales, Manizales.
Murcia, P. Napoleón. & Jaramillo, Luís Guillermo. (2008). Investigación cualitativa. La complementariedad. Armenia: Kinésis.
Peña, Faustino. (2007). Reflexiones acerca de la investigación en educación y pedagogía. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Pintos de Zea Hernández, Juan Luís. (2002). “El metacódigo relevancia y opacidad en la construcción sistémica de las realidades”. Revista RIPS: Revista de investigaciones políticas y sociológicas, Vol. 2, No. 1-2, pp. 21-34. Facultad de CC.PP. y sociales de la USC.
_____________. (2004). “Inclusión/exclusión. Los imaginarios sociales de un proceso de construcción social. Revisión y ampliación de los elementos básicos de la teoría de los imaginarios sociales”. Revista Sémata. Ciencias sociales y humanidades. Vol. 16, pp.17-52. Universidad Santiago de Compostela.
Rojas, Héctor Mauricio. & González, Diana Carolina. (2008). Lo visible en investigación pedagógica y educativa. Ibagué: Universidad del Tolima.
Serres, Michael. (1995). Atlas. Madrid: Cátedra.
____________. (2001, Junio 18). “Lo virtual es la misma carne del hombre”. Diario Le Monde. París.
____________. (2003). Los cinco sentidos: ciencia, poesía y filosofía del cuerpo. Bogotá: Taurus.