How to Cite
Lara Coral, A., Álvarez Mejía, M. L., & Yepes Ocampo, J. C. (2011). Undergraduate (bachelor’s degree) —students’ creativity and academic performance in at universidad de caldas—. Latinoamericana De Estudios Educativos, 7(2), 57–66. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5041

Authors

Alicia Lara Coral
Universidad de Caldas. Manizales
sincorreo@ucaldas.edu.co
María Luisa Álvarez Mejía
Universidad de Caldas. Manizales
sincorreo@ucaldas.edu.co
Juan Carlos Yepes Ocampo
Universidad de Caldas. Manizales
sincorreo@ucaldas.edu.co

Abstract

This article focuses on the identification and characterization of thinking, creativity and academic performance of undergraduate students in bachelor’s degree programs at Universidad de Caldas. The thinking variable was characterized taking into acoount the cognitive flexibility and the numerical, verbal, and abstract reasoning skills while creativity was characterized by means of a Creative Intelligence test. The sample selection was made considering at random statistical criteria, so that it was possible to work with a representative portion of the population under study. Sixty-five students were selected from the Chemistry and Biology program, the Social Studies, the Physical Education, the Modern Languages, the Philosophy, the Performing Arts and the Music programs. The research results allow an approximation to a description of the students in the aforementioned areas, and a better understanding of the cognitive peculiarities of these young people, which suggests the possible need for educational processes and teaching-learning environments in line with the detected characteristics.

Arieti, S. (1993). La creatividad: La síntesis mágica. México: Fondo de Cultura Económica.

Benito, Y. (2005). “Consideraciones técnicas sobre aspectos de definición e Identificación”. Revista Ideacción, 24, 16-39.

Bennett G.K. et al. (2003). Manual APT. Tests de Pronóstico Académico. Madrid: TEA Ediciones.

Brito, J.G., Coral, L. & Zubiría, M. de. (1999). Pedagogía conceptual, desarrollos filosóficos, pedagógicos y psicológicos. Bogotá: Fondo de Publicaciones Bernardo Restrepo, Fundación Alberto Merani.

Castejón, J., Prieto, M. & Rojo, A. (1997). “Modelos y estrategias de identificación del superdotado”. En: M. Prieto (ed.), Identificación, evaluación y atención a la diversidad del superdotado. Madrid: Aljibe.

Corbala, F., Martínez, F., M. & Donolo, D. (2003). Inteligencia creativa. Una medida cognitiva de la creatividad (CREA). Manual. Madrid: Tea Ediciones.

Flanagan, A. & Arancibia, V. (2005). “Talento académico: Un análisis de la identificación de alumnos talentosos efectuada por profesores”. Psykhe, 14(1), 121-135.

Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente. Santafé de Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Lorenzo, R. & Martínez, M. (2003). Creatividad y talento. La Habana: Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Orientaciones para la atención educativa de niños, niñas y jóvenes con capacidades y talentos excepcionales. Bogotá: Subdirección de Poblaciones.

Otis, A.S. (1997). TEST de Inteligencia General OTIS abreviado, aplicación colectiva. Barranquilla: Ediciones Pedagógicas Latinoamericanas EPLA.

Paba Barbosa, C., Cerchiaro Ceballos, E. & Sánchez Castellón, L. (2008). “Identificación de estudiantes con altas capacidades en el Distrito de Santa Marta, Colombia”. Psychol, 7(1), 251-262.

Renzulli, J. (2001). “Un sistema práctico para identificar estudiantes excepcionales y talentosos”. Códice, 2(2), 38-44.

Seisdedos, N. (2004). Test de Flexibilidad Cognitiva (CAMBIOS). 4 ed. Madrid: Tea Ediciones.

Sternberg, R. (1988). La naturaleza de la inteligencia y su medición. Inteligencia humana III. Buenos Aires: Paidós.

Sternberg, R. (1997). Inteligencia exitosa. Barcelona: Paidós.

Thurstone, L. & Gwinn, T. (1990). Prueba de Habilidades Mentales Primarias HMP. Barranquilla: Ediciones Pedagógicas Latinoamericanas.

Villarraga, M., Martínez, P. & Benavides, M. (2004). Hacia la definición del término talento. UNESCO.

Pinilla Roa, A.E. (1999). Evaluación del aprendizaje en la educación superior. Reflexiones en educación universitaria. Universidad Nacional de Colombia, Editorial EUN.

Zubiría, J. de. (2002). Teorías contemporáneas de la inteligencia y la excepcionalidad. Bogotá: Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |