How to Cite
Taborda Chaurra, J., Loaiza Zuluaga, Y., & Pineda Rodríguez, Y. L. (2012). A look at the pedagogical experience in normalist education in the context of the pedagogical movement. Latinoamericana De Estudios Educativos, 8(2), 171–209. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5023

Authors

Javier Taborda Chaurra
Universidad de Caldas. Manizales
javier.taborda@ucaldas.edu.co
Yasaldez Loaiza Zuluaga
Universidad de Caldas. Manizales
yasaldez@ucaldas.edu.co
Yheny Lorena Pineda Rodríguez
Secretaría de Educación Municipal de Manizales
yhelopi2012@yahoo.com

Abstract

This study specifies the conceptions and fundaments of normal school teachers Pedagogical Training from the way the pedagogical movement approaches and demand were conceived, particularly in Manizales, between 1982 and 1994. The way in which foreign theories and pedagogical experiences were adopted, the national proposal to theorize pedagogical practices based on the multiplicity of existing methods and their impact on the transformation of the school are also included in this paper.These aspects are logically permeated in Normal Schools in Manizales and motivated the signature of pedagogical mediation inter-institutional agreements between Normal Schools and universities that had teacher training programs.

Acevedo, J. (1985). Praxis y educación: un ensayo sobre praxis pedagógica, formación docente y educación popular. Medellín: Universidad de Antioquia, colección Jorge Ortega Torres.

Benjamin, W. (1982). Experiencia y pobreza. Madrid: Taurus.

________. (2009). La metafísica de la juventud. Barcelona: Paidós.

Bollnow, O. (2001). Introducción a la filosofía del conocimiento. Buenos Aires: Amorrortu.

Buitrago, M., Sánchez, R., Quintero, R. y Rojas, H. (1984). “La relación social pedagógica y la calidad de la educación”. Revista Educación y Cultura. Separata especial. Bogotá: FECODE.

CEID-FECODE. (1984). “Fundamentos y propósitos del Movimiento Pedagógico”. Revista Educación y Cultura, No. 1, pp. 36-42. Bogotá: CEID-FECODE.

Coral, L. (1985). Lo social en la práctica pedagógica. Bogotá: Ediciones CEIS.

Cruz, P. y Beltrán, N. (1980). Cómo organizar la práctica docente en las escuelas Normales del Departamento del Tolima, para el período 1981-1982. Tesis de grado para optar el título de Magíster. Facultad de Administración y Supervisión Educativa. Universidad de la Sabana, Bogotá.

Csikszentmihalyi, M. (2008). FLUIR (FLOW): Una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairós.

Dewey, J. (1967). Democracia y educación. Buenos Aires: Editorial Losada.

________. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.

Díaz Villa, Mario. (1986a). “Sobre el discurso instruccional”. Revista Colombiana de Educación,No. 17, pp. 109-125. Bogotá: UPN.

________. (1986b). “Una caracterización de los modelos pedagógicos”. Revista Educación y Cultura, No. 7, pp. 63-66. Bogotá: FECODE.

Escobar, G. y Gamboa, P. (1984). “El papel del educador y la calidad de la educación. Comisión Pedagógica, ADE”. Revista Educación y Cultura. Separata especial. Bogotá: FECODE.

Gantiva Silva, Jorge. (1984). “Orígenes del Movimiento Pedagógico”. Revista Educación y Cultura, No. 1, pp. 13-17. Bogotá: FECODE-CEID.

González G. y Fernán, E. (1978). Educación y Estado en la historia de Colombia. La educación bajo los regímenes conservadores: Restauración ideológica. Bogotá: Editorial Controversia, CINEP.

FECODE (1984) Documentos: Foro Nacional por la Defensa de la Educación Pública. Educación y cultura. Separata especial. Bogotá: FECODE- CEID.

Larrosa, J. (2006). “¿Y tú qué piensas? Experiencia y aprendizaje”. Revista Educación y pedagogía. Separata. Medellín: Facultad de Educación, Universidad de Antioquia.

Loaiza, Y. (2009). Sabio o Erudito. El Maestro de las escuelas Normales de Caldas 1963-1978. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.

________. (2011). “Las Escuelas Normales Superiores Colombianas: Reformas y Tensiones en la Segunda Mitad del Siglo XX”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, No. 2, Vol. 7, pp. 67-93. Manizales: Ed. Universidad de Caldas.

Martínez, A. y Rojas, F. (1984). “Movimiento Pedagógico. Otra escuela, otros maestros”. Revista Educación y Cultura, No. 1, pp. 4-17. Bogotá: FECODE.

Mejía, M. (2006). “Educación(es) en la(s) Globalización(es)”. Bogotá: Editorial Desde Abajo.

Mockus, A. (1984). “Movimiento Pedagógico y defensa de la calidad de la educación pública”. Revista Educación y Cultura, No. 2, pp. 27-34. Bogotá: FECODE.

Mockus, A., Gallego, B. y Cardales, L. (1984). “La calidad de la educación”. Revista Educación y Cultura. Separata Especial. Bogotá: FECODE.

Muller, I. (1995). Temas escogidos de la pedagogía alemana contemporánea. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, Centro de Investigaciones –CIUR–, Grafemas.

Ocampo, J. (1984). “Sobre la calidad de la educación”. Revista Educación y Cultura. Separata especial. Bogotá: FECODE.

Pulido Chávez, Orlando. (1986). “El Movimiento Pedagógico y el problema de la organización”. Revista Educación y Cultura, No. 9, pp. 62-64. Bogotá: FECODE.

Quiceno, Humberto. (1988). “Corrientes Pedagógicas en el siglo XX en Colombia: repetir y castigar, examinar y vigilar, planear y administrar”. Revista de Educación y Cultura, No. 14, pp. 12-18. Bogotá: FECODE.

Rosso, B. (1984). Formación del docente en las Escuelas Normales del departamento de Cundinamarca. Tesis de grado para optar el título de Magíster. Facultad de Educación, Administración y Supervisión Educativa, Universidad de la Sabana, Bogotá.

Tamayo, A. (2006). “El Movimiento Pedagógico en Colombia: Un encuentro de los maestros con la Pedagogía”. Revista HISTEDBR On-line, No. 24, pp. 102-113. Campinas: Universidad de Campinas.

Timaná, Q. (2004). El maestro: un intelectual al servicio del bien público. Medellín: Editorial Zuluaga.

Zuluaga, O. (1985). Historia del saber pedagógico y de su práctica en Colombia. Conferencia internacional sobre el trabajo de Michael Foucault. Berkeley: Universidad de California. pp. 1-28.

________. (1987). Pedagogía e historia, la historicidad de la pedagogía. La enseñanza, un objeto de saber. Bogotá: Foro Nacional por Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |