DOI: 10.17151/rlee.2017.13.1.8
How to Cite
Echavarría Grajales, C. V., & Carmona González, D. E. (2017). Youth, citizenship and political inclination: a reading from the classroom. Latinoamericana De Estudios Educativos, 13(1), 153–178. https://doi.org/10.17151/rlee.2017.13.1.8

Authors

Carlos Valerio Echavarría Grajales
Universidad de La Salle
cechavarria@unisalle.edu.co
Diana Esperanza Carmona González
Universidad Católica de Pereira
dianaecarmonag@gmail.com

Abstract

This article is derived from the research project “Political Inclination of Girls, Boys and Young University Students,” which inquired about the positions and political inclination of a group of young undergraduate students of the bachelor’s degree program in Spanish, English and French at Universidad de La Salle. Methodologically the work was carried out from an ethnographic perspective while the information was obtained by conducting educational workshops for research purposes. This study concludes that politics acquire greater public consciousness for youth people when it is also assembled to the understanding of symbolic resistance, the agency capacity, the seeking for autonomy and the struggle for the recognition of young people, as well as by a careful reading of the ethical demands that they do with their political practices.

Arendt, H. (1997). ¿Qué es la política? Barcelona, España: Ediciones Paidós.

Austin J. L. (1975). How to do things with words. Oxford: Clarendon Press.

Berger, P. y Lukhman, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Blumer, H. (1982). El Interaccionismo simbólico, perspectiva y método. Barcelona, España: Hora D.L.

Cameron, D. et al. (1993). Ethics, Advocacy and Empowerment: Issues of method in researching language. Language and Communication, 13 (2), 81-94.

Cuna Pérez, E. (2006). Reflexiones sobre el desencanto democrático. El caso de los partidos políticos y los jóvenes en la Ciudad de México. Sociológica, 21 (61), 95-134.

Curiel, J. (2015). Gesta de la participación política de jóvenes en el norte de México. En Hernández, A. y Campos, A. (Coord.), Actores, redes y desafíos: juventudes e infancias en América Latina (pp. 139-157). Tijuana, México: El Colegio de la Frontera Norte.

Davies, B. y Harré, R. (1999). Posicionamiento: la producción discursiva de la identidad. Athenea Digital, 12, 242-259.

Duarte, A. y Jaramillo, M.C. (2009). Cultura política, particiapacion ciudadana y consolidación democrática en México. Espiral. Estudios sobre el Estado y la Sociedad, XVI (46), 137-171.

Echavarría, C.V. (2008). Perspectivas teóricas e investigativas de la educación ciudadana. Revista Actualidades Pedagógicas, 1 (51), 45-55.

Echavarría, C.V., Linares, A.M. y Dimas, J.F. (2011). Reivindicar para permanecer… Expresiones de ciudadanía de un grupo de jóvenes hip-hop de la ciudad de Bogotá. Revista de Estudios Sociales, 1 (40), 101-114.

Feixa, C. (2015). El reloj de arena y las nuevas marcas de los tiempos juveniles. En Hernández, A. y Campos, A. (Coord.), Actores, redes y desafíos: juventudes e infancias en América Latina (pp. 95-111). Tijuana, México: El Colegio de la Frontera Norte.

Fraser, N. y Honneth, A. (2006). ¿Redistribución o reconocimiento? Madrid, España: Ediciones Morata.

Gergen, K. J. (1994). Realidades y relaciones. Barcelona, España: Paidós.

Gergen, K. J. (1991). El yo saturado. Barcelona, España: Paidós.

Goffman, E. (1981). Forms of Talk. Oxford: Blackwell.

Goffman, E. (2006). Estigma. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.

Guba, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá, Colombia: Editorial Norma.

Harre, R. (1979). Social Being. Oxford: Blackwell.

Harré, R. y van Langenhove, L. (1991). Varieties of positioning. Journal for the Theory of Social Behaviour, 21 (4), 393-407.

Herrera, M. et al. (2005). La construcción de la cultura política en Colombia. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.

Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. Barcelona, España: Editorial Grijalbo Mondadori.

Kliksberg, B. (Comp.) (2005). La agenda ética pendiente de América Latina. Buenos Aires, Argentina: Banco Interamericano de Desarrollo, Fondo de Cultura Económica.

Lassiter, L.E. (2005). The Chicago Guide to Collaborative Ethnography. Chicago, USA: University of Chicago.

Mead, G. H. (1934): Mind, self, and society: from the standpoint of a social behaviorist. Chicago: U. of Chicago Press.

Molinari, V. (2006). Juventudes argentinas, una forma de mirar al mundo: entre la voluntad de los ‘70 y la reflexividad estética de los ‘90. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4 (1), 61-82.

Muñoz, G. (2007). La comunicación en los mundos de vida juveniles. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 5 (1), 1-18.

Nieto, D.V. (2010). La comunicación como proceso de construcción de ciudadanía y de agencia política en los colectivos juveniles. Signo y Pensamiento, 29, 384-399.

Reguillo, R. (2007). Emergencia de culturas juveniles. Bogotá, Colombia: Norma.

Restrepo, J.A. y Echavarría, C.V. (2012). Ideales regulativos del ejercicio ciudadano en jóvenes manizaleños. Manizales, Colombia: Universidad de Manizales.

Sacks, H. Schegloff, E y Jefferson, G. (1974) A simplest systematics for the organization of turn-taking in conversation. Language, 50, 4, pp 696-735

Sarup, M. (1993): An introductory guide to post-structuralism and postmodernism, Georgia: University of Georgia Press.

Searle, J. (1969), Actos de habla. Madrid, España: Cátedra

Sen, A. (2010). La idea de la justicia. Ciudad de México, México: Taurus.

Serres, M. (2016). Pulgarcita. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Shotter, J. (1993). Conversational realities, London: Sage.

Valenzuela, J.M. (2015). Cuerpos en red y movimientos juveniles. En Hernández, A. y Campos, A. (Coord.), Actores, redes y desafíos: juventudes e infancias en América Latina (pp. 113-124). Tijuana, México: El Colegio de la Frontera Norte.

Vargas, H. et al. (2012). Escuelas deportivas por la paz: más allá del deporte, una apuesta por la formación ciudadana. Manizales, Colombia: Capital Graphic.

Wittgenstein, L. (1988) Investigaciones filosóficas. Barcelona, España: Editorial Crítica.

Zarzuri, R. (2010). Tensiones y desafíos en la participación política juvenil en Chile. Utopía y Praxis Latinoamericana, 15, 103-115.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |