Authors
Abstract
This article shows how the new labor policies in Colombia, within the framework of the neoliberal model, generate a panorama of uncertainty in education professionals who must use different confrontation strategies to minimize the stress produced by the factors of psychosocial risk to which they are exposed. Objective: To describe and interpret the results of the work and their relationship with the confrontation strategies in teachers, from the current parameters of the Colombian public management. Methodology: This is a qualitative-descriptive research of interpretative type. Findings: Working conditions in Colombia are increasingly precarious. Teachers are exposed to professional circumstances that affect their quality of life and increase their stress levels. Facing this scenario, the most used confrontation strategies are: conformism, positive reevaluation, search for alternatives and aggressive reaction.
Keywords:
References
Blanch, J. M. (2011). Condiciones de trabajo y riesgos Psicosociales bajo la nueva gestión pública. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Blanch, J. M. (2013). La transición universitaria del claustro a la empresa. Tensiones éticas suscitadas por la gestión neoliberal. In Rezer, R. (Ed.), Ética e Ciência nas diferentes dimensões da Educação Superior – Experiências, Reflexões e Desafios (pp. 87-108). Brasil: Argos.
Blanch, J.M. y Cantera, L. (2011). La nueva gestión pública de universidades y hospitales. Aplicaciones e implicaciones. En E. Agulló, J. L., Alvaro, A., Garrido, R., Medina e I., Schweiger. (Eds.), Nuevas formas de organización del trabajo y la empleabilidad. Oviedo: Ediuno.
Blanch, J.M., Sahagún, M., Cantera, L. y Cervantes, G. (2010). Cuestionario de bienestar laboral general: Estructura y propiedades psicométricas. Revista de psicología y trabajo de las organizaciones, 26(2), 157-170.
Cassasus, J. (1999). La Gestión: en busca del sujeto. Santiago de Chile: UNESCO. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/12667410/ gestionbuscadelsujeto
Chomsky, N. (2001). El beneficio es lo que cuenta: Neoliberalismo y orden global. Barcelona: Crítica.
Chorot, P. & Sandín, B. (1993). Escala de Estrategias de Coping Revisado (EEC-R). Madrid: UNED.
Colegio Colombiano de Psicólogos. (2012). Deontología y bioética del ejercicio de la Psicología en Colombia (3a. ed.) Bogotá.
Gismero, M., Bermejo, L., Prieto, M., Cagigal, V., García, A. y Hernández, V. (2012). Estrategias de afrontamiento cognitivo, autoeficacia y variables laborales. Orientaciones para prevenir el estrés docente. Acción Psicológica, 9(2), 87-96.
Guerrero, E. (2003). Análisis pormenorizado de los grados de burnout y técnicas de afrontamiento del estrés docente en profesorado universitario. Anales de psicología, 19(1), 145-158.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a. ed.). México: McGraw-Hill.
Kant, I. (1986). Respuesta a la pregunta: ¿Qué es la Ilustración? En Argumentos, Universidad y Sociedad. Bogotá.
Lazarus, R. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca.
Londoño, N., Henao, G., Puerta, I., Posada, S., Arango, D. y Aguirre, C. (2006). Propiedades psicométricas y validación de la escala de estrategias de coping modificada (EEC-M) en una muestra colombiana. Universitas Psychologica, 5(2), 327-349.
Montoya, P. y Moreno, S. (2012). Relación entre síndrome de burnout, estrategias de afrontamiento y engagement. Psicología desde el Caribe, 29(1), 204-227.
Rico, A. D. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia, 12(1), 55-70.
Salanova, M., Grau, R. y Martínez, I. (2005). Demandas laborales y conductas de afrontamiento: el rol modulador de la autoeficacia profesional. Psicothema, 17(3), 390-395.
Tobert, S. y Moneta, G. (2013). Flow as a Function of Affect and Coping in the Workplace. London Metropolitan University, 11 (3), 102-113.
Vega, C. (2011). Contrarreforma educativa en Colombia. Bienvenidos a la universidad de la ignorancia. Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de http://www.rebelion.org/docs/139451.pdf