Authors
Abstract
The article presents the analysis carried out to a teaching practice in the area of Mathematics in a second grade of a public educational institution in the City of Pereira, Risaralda, Colombia. Changes were identified in the work of the teacher from the implementation of a teaching unit grounded on inquiry-based learning. The research methodology was qualitative with Case Study design, which allowed to describe the peculiarity of the changes in the teaching of the teacher participating in the research. The instruments implemented were: a field journal, recordings, an initial interview and a final interview. The results showed that the changes were few and that, the majority of the aspects of the teaching model implemented before the study, were maintained.
Keywords:
References
Brousseau, G. (1994). Théorie des situations didactiques. La pensé sauvage, Grenoble.
Calvo, M. (2008). Enseñanza eficaz de la resolución de problemas en matemáticas. Revista Educación, 32 (1), 123 – 138. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44032109
Cedrato, A. (2000). La elaboración de la secuencia didáctica. Argentina: La Plata. Recuperado de: http://www.ciieberazategui.com.ar/Imegenes%202013/DOSSIER2013/CURSOHANDB2013/Secuencias%20did%C3%A1cticas-Allen.pdf
CORD, Leading Change in Education. (2003). Enseñanza contextual de la matemática, piedra angular del cambio de paradigmas. Texas: CORD Comunications.
Escalante, P. (2016). Aprendizaje por indagación. Colombia. Recuperado de: https://educrea.cl/aprendizaje-por-indagacion/
Eusko Aurlaritza y Gobierno Vasco (s.f). Competencia en cultura científica, tecnología y de la salud. España: Eusko Aurlaritza. Recuperado de: http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacion/es_curricul/adjuntos/14_curriculum_competencias_300/300007c_Pub_BN_Competencia_Cientifica_ESO_c.pdf
Flórez, R. (2009). Metodología para el empleo del tangram como medio de enseñanza en el tratamiento de las figuras planas en el primer ciclo de educación primaria. Cuba, La Habana. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
González, C. et al. (2012). La indagación científica como enfoque pedagógico: estudio sobre las prácticas innovadoras de docentes de ciencias en EM. Estudios pedagógicos XXXVIII, 38, (2). Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173524998005
Ibarra, M., Beltrán, D., y Solano, M. (2012). La secuencia didáctica como estrategia para desarrollar niveles de lectura crítica en estudiantes de grado quinto. Bogotá, Colombia: Repositorio Uniminuto.
Lebrija, A. (2012). Psicopedagogía aplicada a la enseñanza matemática. Universidades, LXII (53), 57-71. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37331092006
Ministerio de Educación Nacional. (2006). “Estándares básicos en competencia, en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas”. Colombia: Bogotá. Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional. (1998). “Lineamientos curriculares”. Colombia: Bogotá. Ministerio de Educación Nacional.
Reyes, B. (2003). Las estrategias creativas como factor de cambio en la actitud del docente para la enseñanza de la matemática. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 4. (2). Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41040204
Rojas, F. (2009). Participación en el aula de matemáticas, indicadores discursivos para caracterizar su gestión. España: Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona.
Sbarbati, N. (2015). Educación en ciencias basada en la indagación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 10, (2), 1-10. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/924/Resumenes/Resumen_92433772001_1.pdf
Segal, S. (2016). La necesidad de un cambio en las escuelas de América Latina. Presentado en: l Foro Económico Mundial sobre América Latina. Medellín, Colombia. Recuperado de: https://www.weforum.org/es/agenda/2016/05/la-necesidad-de-un-cambio-en-las-escuelas-de-america-latina/
Terán de Serrentino, M. (2003). Matemática interactiva: ¿Otra forma de enseñar la matemática? Educere, 6, (21), 88-93. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35662112
Zaragoza, L., Mercado, A. (2011). La interacción social en el pensamiento sociológico. Espacios públicos, 14, (31). Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67621192009