DOI: 10.17151/kepes.2024.21.29.10
How to Cite
Herrera-Paredes, A., & Leal-Román, V. (2024). Photographic memory of Putaendo in the “Rolando Videla Olguín” fund. An experience from design and socio-community participation. Kepes, 21(29), 271–307. https://doi.org/10.17151/kepes.2024.21.29.10

Authors

Angela Herrera-Paredes

Magíster en Gestión del Patrimonio Cultural

Universidad de Valparaíso
angela.herrera@uv.cl
https://orcid.org/0000-0002-2248-4929
Perfil Google Scholar
Valentina Leal-Román
Universitat Rovira y Virgili
valentinajaviera.leal@estudiants.urv.cat
https://orcid.org/0000-0001-5054-5736
Perfil Google Scholar

Abstract

This article exposes the result of research and enhancement of the Rolando Videla Olguín (RVO) photographic fund, through an experience based on design and socio-community participation, which made it possible to value a specific period in the history of a town, specifically Putaendo-Chile. RVO was an amateur photographer who worked in the former Putaendo Bronchopulmonary Sanatorium and made a unique photographic record of the dynamics of hospital and daily life associated with the countryside and Chilean folkloric traditions. An interdisciplinary methodology that puts design at the center of safeguarding actions, both with regard to the cadastre, documentary systematization and citizen participation was used for the identification, discussion, definition of attributes and value of the photographs represented in the fund. The results allow visualizing the importance of design as a mediator in the interaction with the community for the definition of the attributes of photography and generating new content around it. The photographic analysis of the collection permitted to reflect on the hospital system from another point of view, understanding it as a normative system, but also as a social one. The conclusions highlight the importance of participatory design to give a new meaning and value to the funds.

Alegría, L. (2019). Historia, museos y patrimonio. Discursos, representaciones y prácticas de un campo en construcción, Chile 1830-1930. Ediciones del Servicio Nacional del Patrimonio Cultural.

Alvarado, M., Möller, C. y Mege, P. (2010). Fueguinos. Tres tiempos, tres miradas. Fotografías de Tierra del Fuego siglos XIX y XXI. Asociación de Amigos del Museo de Arte Hispanoamericano.

Aravena, P., Cataldo, B., Contreras, N. y Villanueva, A. (2006). Trabajo, memoria y experiencia: fuentes para la historia de la modernización del puerto de Valparaíso. Oikos.

Barthes, R. (1999). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Paidós comunicación.

Benjamin, W. (2013). Sobre la Fotografía. Pre-Textos.

Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Gustavo Gili S.A.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura.
Siglo XXI.

Chuaqui, J. (2012). Microsociología y estructura social global. LOM.

Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. (2011). Guía. Introducción a la gestión e infraestructura de un centro cultural comunal. Consejo Nacional de la Cultura y las Artes.

Foucault, M. (2005). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores Argentina S.A.

Freund, G. (1993). La fotografía como documento social. Ediciones G. Gili, S.A. de C.V.

García, N. (1987). Políticas culturales y crisis de desarrollo: un balance latinoamericano. En N.

García (Ed.), Políticas culturales en América Latina (pp. 13-61). Grijalbo.

Guerra, C. (2012). Identificar, reconocer y revitalizar. Estrategias para la salvaguarda del patrimonio cultural inmaterial. En J. Blánquez, S. Celestino, L. Roldán, P. Bermedo y O. Sanfuentes (Coords.), Ensayos en torno al patrimonio cultural y al desarrollo sostenible en Chile y España (pp. 53-63). UAM Ediciones.

Guerrero, B. (2018). La fotografía documental y la utopía. MHCJ.

Hecht, R. (2012). Introducción. En J. Brinkerhoff, La necesidad de ruinas y otros ensayos (pp.1-16). Escuela Arquitectura, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Herrera, Á., Núñez, L. y Venegas, P. (2020). Memoria fotográfica. Sesenta años del fondo de la Federación Chilena de Fotografía. Editorial de la Universidad de Valparaíso.

Kracauer, S. (2013). Teoría del cine. Paidós.

Leal, V. (2015). Fotografía y memoria: para reflexionar sobre fotografías gremiales del Sindicato de Estibadores de Valparaíso. En J. Budrovich y R. López (Eds.), Estudios y preludios. Contribuciones a la filosofía desde Valparaíso (pp. 181-195). Instituto de Filosofía, Universidad de Valparaíso.

López, M. (2015). Medicina, política y bien común: 40 años del programa de control de la tuberculosis (1973-2013). Ministerio de Salud.
Maldonado, A. A. (2018). El diseño industrial, salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial en México. Economía Creativa, (10), 55-87. https://doi.org/10.46840/ec.2018.10.04

Maldonado, A. A., Villar, M. G., Mora, M. del P., Portilla, M. de las M. y Espinoza, M. del C.(2017). Intervenciones de diseño para el desarrollo de comunidades. Universidad Autónoma del Estado de México.

Manzini, E. (2015). Cuando todos diseñan. Una introducción al diseño para la innovación social.Experimenta editorial.

Margolin, V. (2010). Los archivos y el sentido histórico del diseño. En B. García (Coord.), Investigación en torno al diseño. CDD-Centre de Documentació IMPIVA.

Martín, M. (1996). Reflexiones en torno a la difusión del patrimonio histórico. En M. Martín y F.J. Rodríguez (Coords.), Difusión del patrimonio histórico (pp. 15-27). Junta de Andalucia -Conserjería de Cultura - Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.

Molina, M., Sánchez del Toro, G. y Ávila, A. (2017). Diseño e interdisciplina en proyectos de carácter social. En Posibles retos del diseño ante grandes cambios (pp. 98-113). Universidad Autónoma del Estado de México.

Mora, M., Villar, A. y Maldonado, A. (2023). El diseño para la innovación social como herramienta para el desarrollo comunal con enfoque inclusivo y sostenible. En K. Rodríguez, C. Aurora, M. Cantellano y M. Alejandra (Coords.), Migración, mercados de trabajo y educación.Inclusión social en la gestión territorial (pp. 197-214). UNAM-AMECIDER.

Morales, A. y Jiménez, C. (2021). Codiseño y dinamización cultural comunitaria. Reflexiones conceptuales, metodológicas y prácticas a partir de una experiencia desde la periferia. Arte y Políticas de Identidad, 25, 73-94. https://doi.org/10.6018/reapi.506211

Muñoz del Campo, M. (2017). Formación de valores patrimoniales en el espacio público. Una experiencia de educación permanente. Puntángeles.

Navarro, L. y Leiva, G. (2004). La potencia de la memoria. Colección imaginarios.

Sontag, S. (2006). Sobre la Fotografìa. Alfaguara.

Tanizaki, J. (2002). El elogio de la sombra. Ediciones Siruela.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |