DOI: 10.17151/kepes.2024.21.29.5
How to Cite
Bernal- Sandoval, H. A., & Bernal- Sandoval, F. A. (2024). Iconographic categorization of album covers of rock, punk and metal bands from the city of Bogota between 1985 and 1995. Kepes, 21(29), 107–142. https://doi.org/10.17151/kepes.2024.21.29.5

Authors

Héctor Adolfo Bernal- Sandoval

Magíster en Producción Audiovisual Creativa - Magíster en Comunicación Digital

Universidad Antonio Nariño
hbernal@exatec.tec.mx
https://orcid.org/0000-0002-8622-283X
Perfil Google Scholar
Felipe Andrés Bernal- Sandoval
Universidad de Cundinamarca
felipeabernal@ucundinamarca.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-3772-0015
Perfil Google Scholar

Abstract

This article examines the iconography of album covers of rock, punk, and metal bands produced in Bogotá between 1985 and 1995, with the objective of understanding how these graphic productions reflect and configure the identities, practices, and discourses of urban youth in a context of sociocultural and political transformations. Through a phenomenological methodological approach that combines the iconographic analysis perspectives of Panofsky, Heller, and Chwast with tools from semiotics, aesthetics, cultural studies, and sociology of art, the covers are analyzed as complex systems of signs that articulate cultural, aesthetic, and political meanings. The results reveal the presence of diverse iconographic tendencies that dialogue with local and global realities, expressing the plurality and tensions of the Bogotá music scene. It is concluded that album covers constitute key visual artifacts to understand the dynamics of construction and negotiation of youth identities in a historical moment marked by violence, precariousness, and the emergence of new forms of cultural resistance.

Akerrak. (1991). Sarcasmo [long-play]. Independiente.

Arias, E. (2003). El rock en Colombia. Primera parte (1967-1992) - Surfin’ Chapinero. Revista La Tadeo, (72), 14-19. https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/RLT/article/view/538

Aterciopelados. (1993). Con el corazón en la mano [long-play]. BMG/Culebra Records/RCA.

Bermúdez, J. A. (2010). Cultura visual. Revista Nodo, 4(8), 5-30. https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/32

Bernal-Sandoval, F. A. y Bernal-Sandoval, H. A. (2022). Aproximaciones a la iconografía de las portadas de discos de bandas de rock, punk y metal de la ciudad de Bogotá entre los años 1985 y 1995. En C. A. Reina (Ed.), Rock y Metal Extremo: Congreso Colombiano y Encuentro Internacional de estudios sociocríticos (pp. 283-302). ISBN: 978-958-49-7851-6.

Borges, P. M. (2022). A Iconografia como metodologia de análise e leitura de obras. Motricidades:Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana, 6(3), 197-212.https://doi.org/10.29181/2594-6463-2022-v6-n3-p197-212

Buck-Morss, S. (2014). Walter Benjamin, escritor revolucionario. La marca editora.

Campos, C. (2011). Metal and hardcore graphics, extreme artworks from the underworld. Loft Publications.

Celnik, J. (2018). La causa nacional. Penguin Random House.Compañía Ilimitada. (1988). Contacto [long-play]. Sony Music.

Darkness. (1989). Espías malignos [long-play]. Rockola.

De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. Universidad Iberoamericana.

Distrito Especial. (1995). Documento [long-play]. Sonolux/Gaira.Escape. (1989). Escápate (SG) [long-play]. Sello independiente.

Fuster-Guillen, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico.Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Heller, S. y Chwast, S. (2011). Graphic Style, from Victorian to New Century. Pushpin Editions.

Herejía. (1993). Extractum ex infernis [long-play]. Independiente.

Hernández-Hernández, F. (2014). La cultura visual en los procesos de documentación sobre cómo los jóvenes aprenden dentro y fuera de la escuela. Visualidades, 11(2). https://doi.org/10.5216/vis.v11i2.30686

Hora Local. (1991). Orden público [long-play]. Discos Roxy.

Huerta, R. (2020). Letras de cine: tipografía queer para formar a docentes en diversidad y cultura visual. Athenea digital. Revista de pensamiento e investigación social, 20(1), e-2409. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2409

Jenks, C. (1995) Visual Culture. Routledge.

La Corte. (1993). Susy´s Bullet [long-play]. Sello independiente.

La Pestilencia. (1989). La muerte… un compromiso de todos [long-play]. Mort Discos.

La Pestilencia. (1993). Las nuevas aventuras de La Pestilencia [long-play]. Mórbida Productions.

Marlohabil. (1995). 4 cañonazos [long-play]. Sello independiente.

Mecánica Nacional. (1990). Oiga hermano [long-play]. Constaín estudios.Minga Metal. (1990). Minga Metal [long-play]. Sello independiente.

Neurosis. (1991). Más allá de la demencia [demo]. Mort Discos.

Neurosis. (1995). Verdún 1916 [long-play]. Living Metal Producciones.

Nosferatu. (1995). Temblor del cielo [long-play]. Sello independiente.

Nueve. (1990). Nueve [long-play]. Sello independiente.

Orquesta Sinfónica de Chapinero. (1990). Gaitanista [long-play]. Discos Roxy.

Panofsky, E. (1993). El significado en las artes visuales. Alianza.

Pasaporte. (1990). Un día x [long-play]. Sonolux.

Rancière, J. (2014). El reparto de lo sensible. Estética y política. Prometeo Libros.

Reguillo-Cruz, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Norma.

Rivera-Plata, A. (2019). Pensar desde el diseñador: aproximaciones a una metodología para el relevamiento epistemológico de otros diseños. Revista Kepes, 16(19), 253-275. DOI:10.17151/kepes.2019.16.19.10

Silence of Moonset. (1995). My dark palace of wisdom [long-play]. Sello independiente.

Sin Salida. (1993). Disciplina [long-play]. Sello independiente.

Sociedad Anónima. (1989). El álbum de menor venta en la historia del disco [long-play]. Polydor.

Tartás-Ruiz, C. y Guridi-García, R. (2013). Cartografías de la memoria. Aby Warburg y el Atlas Mnemosyne. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 18(21), 226-235. https://doi.org/10.4995/ega.2013.1536

Varios (compilado). (1995). El bogotazo... gritos de dolor y rabia [long-play]. Sancore Producciones.

Varios (compilado). (1988). Llena tu cabeza de rock en español. Coca Cola es tu música [longplay].Discos CBS.

Werner, W. (2002). Reading Visual Texts. Theory & Research in Social Education, 30(3), 401-428.DOI: 10.1080/00933104.2002.10473203

1280 Almas. (1994). Aquí vamos otra vez [long-play]. BMG Culebra.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |