DOI: 10.17151/kepes.2022.19.25.16
How to Cite
Pérez-Valero, M., & Bru Serrano, M. . (2022). Art-based action-research tools during confinement by COVID-19 based on the work Journey around my room by Xavier de Maistre. Kepes, 19(25), 463–498. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.16

Authors

Manuel Pérez-Valero
Universidad de Almería
mpvalero@ual.es
Perfil Google Scholar
Manuel Bru Serrano
Universidad de Granada
bru@ugr.es
Perfil Google Scholar

Abstract

This article presents research and an educational proposal on art and literature through Xavier de Maistre's book Journey around my room (1794). It is framed in the period of social confinement carried out between March and May 2020 in Spain and it has been designed and implemented in the Learning and Teaching of Artistic Drawing subject of the Master in Teaching of ESO, Baccalaureate and Vocational Training at Universidad de Almeria.

A methodology that starts with the objective of developing experiences that stimulate students from their individuality and isolation promoting reflective and practical learning in times of global pandemic is shown. Through the chosen readings, three activities are proposed around the drawing and the object that promote a creative process where students stimulate their spatial and sensory perception, as well as their creative and imaginative capacity outside the classroom.

At the same time, this work addresses, at a theoretical level, the everyday life of the room, both in the novel and in the reality of the students, provoking a dialogue between the classroom and the workshop that allows questioning the educational space, the role of the teacher and the group conscience. The variety of profiles offered by this Master (artists, designers, architects, etc.) has made it possible to provide new approaches to drawing, sculpture and teaching-learning processes in art.

Acaso, M. (2107). rEDUvolution. Hacer la revolución en la educación. Paidós.

Acaso, M. y Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Paidós.

Adorno, Th. W. (2007). El esquema de la cultura de masas. En Obra completa 3 (pp. 281-315). Akal.

Aladro-Vico, E., Jivkova-Semova, D. y Bailey, O. (2018). Artivism: A new educative language for transformative social action. [Artivismo: Un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora]. Comunicar, 57, 09-18. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01

Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Paidós.

Arnheim, R. (2005). Arte y percepción visual. Psicología del ojo creador. Alianza Editorial.

Barone, T., & Eisner, E. (2012). Arts Based Research. Sage Publications.

Barro, D. (2012). Luis Gordillo. Quitando arrugas a la pintura. Dardo Magazine, 19/20, 28-41.

Barthes, R. (1982). Lo obvio y lo obtuso, Imágenes, gestos, voces. Paidós Comunicación.

Baudrillard, J. (2012). El complot del arte. Ilusión y desilusión estéticas. Amorrortu Editores. https://doi.org/10.5565/rev/qp.284

Benjamin, W. (2012). La obra de arte en la época de su reproducción mecánica (3ª Ed.). Casimiro Libros.

Berger, J. (2009). Algunos pasos hacia una pequeña teoría de lo visible. Árdora Ediciones.

Berger, J. (2012). El cuaderno de Bento. Alfaguara.

Borrero, M. C. (2021). Historias que teje la pandemia: proyectos artísticos creativos en tiempos de crisis. (pensamiento), (palabra). Y obra, (25). 92-117. https://doi.org/10.17227/ppo. num25-12298

Breton, A. (1992). Manifiestos del surrealismo. Editorial Labor.

Bru, M. (2015). El concepto de big bang como inicio del proceso creativo del dibujo. Opción, 31(4), 147-159. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20543/20454

Caeiro-Rodríguez, M. (2018). Aprendizaje basado en la creación y educación artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 159- 177. http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.

Cano, R. y Tovar, I. (1995). A través del dibujo. Junta de Andalucía, Consejería de Cultura.

Cánovas, C. E. (2015). La perspectiva crítica en la educación: su vigencia en el contexto neoliberal. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(1), 174-190. https://bit.ly/3tZLXgC

Chávez, J. D. (2013). El interior expuesto. Sobre la habitación de Van Gogh en Arlés (óleo sobre lienzo, 72 x 90 cm, 1888). Iconofacto, 9(12), 193-213. http://hdl.handle.net/20.500.11912/7348

Costa-Rodríguez, C., Palma-Leal, X. y Salgado, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocionalen la práctica pedagógica de aula. Estudios Pedagógicos, 47(1), 219-233. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219

D. K. Ching, F. (2012). Dibujo y proyecto. Gustavo Gili.

De la Torre, S. (2003). Dialogando con la creatividad. De la identificación a la creatividad paradójica. Octaedro.

De Maistre, X. (2007). Viaje alrededor de mi habitación. Funambulista.

Eco, U. (2006). Apocalípticos e integrados. Editorial Lumen y Tusquets Editores. Efland, A. D., Freedman, K. y Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno. Ediciones Paidós Ibérica.

Emin, T. (1995). Everyone i have ever slept with 1963-1995 [Instalación artística]. Londres, The Saatchi Gallery.

Emin, T. (1998). My bed [Instalación artística]. The Saatchi Gallery.

Escobar, I. (2000). Dibutades o el arte de dibujar. Arte, Individuo y Sociedad, 12, 241-271. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0000110241A

Extremera, N. (2020). Coping with the stress caused by the COVID-19 pandemic: future research agenda based on emotional intelligence. [Afrontando el estrés causado por la pandemia COVID-19: futura agenda de investigación desde la inteligencia emocional). International Journal of Social Psychology, 35(3). 631-638. https://doi.org/10.1080/02134748.2020.1783857

Fernández, M. B. y Johnson, D. (2015). Investigación-acción en formación de profesores: Desarrollo histórico, supuestos epistemológicos y diversidad metodológica. Psicoperspectivas, 14(3), 93-105. 10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL14-ISSUE3-FULLTEXT-626

Friedenthal, R. (1963). Cartas de grandes artistas (Tomo 1). Nauta Ediciones. Gómez, J. J., Cabezas, L. y Bordes, J. (2003). El manual de dibujo. Estrategias de su enseñanza en el siglo XX. Cátedra.

Gómez-Becerra, I., Flujas, J. M., Andrés, M., Sánchez-López, P. y Fernández-Torres, M. (2020). Evolución del estado psicológico y el miedo en la infancia y adolescencia durante el confinamiento por la COVID-19. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 11-18. doi: 10.21134/rpcna.2020.mon.2029

Hernández, F., Aberasturi, E., Sancho, J. M. y Correa, J. M. (Eds.). (2020). ¿Cómo aprenden los docentes? Tránsitos entre cartografías, experiencias, corporeidades y afectos. Octaedro.

Hopper, E. (1952). Morning sun [Pintura]. Columbus, Columbus Museum of Art.

Hopper, E. (1961). A woman in the sun [Pintura]. Nueva York, Whitney Museum of American Art.

Irwin, R., & De Cosson, A. (Eds.). (2003). A/r/tography. Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiri. Pacific Educational Press.

Jenny, P. (2013). La mirada creativa. Editorial Gustavo Gili.

Jiménez, I. (2009). El dibujo invisible. Dibujando para crear el dibujo. Fabrikart, 8, 124-140. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Fabrikart/article/view/1490/1132

Lambert, S. (1996). El dibujo. Técnica y utilidad. Hermann Blume.

Latorre, A. (2003). La investigación acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

León, O. y Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación: Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. McGraw-Hill.

Li, J., Zhan, D., Zhou, Y., & Gao, X. (2021). Loneliness and problematic mobile phone use among adolescents during the COVID-19 pandemic: The roles of escape motivation and self-control. Addictive behaviors, 118. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2021.106857

Maiso, J. (2019). Socialización capitalista y mutaciones antropológicas. Adorno, el nuevo tipo humano y nosotros. Con-Ciencia Social (segunda época), 2, 65-80.

Marchán, S. (1990). Del arte objetual al arte de concepto. Epílogo sobre la sensibilidad “postmoderna”. Akal/Arte y estética.

Martín, F. (2002). Contribuciones para una antropología del diseño. Gedisa.

Martín-Piñol, C. y Calderón-Garrido, D. (2021). Del objeto descubierto al objeto artístico, un planteamiento con propósitos educativos. Arte, Individuo y Sociedad, 33(2), 467-483. https://doi.org/10.5209/aris.68512

Mesías-Lema, J. (2018). Artivism and social conscience: Transforming teacher training from a sensibility standpoint. [Artivismo y compromiso social: Transformar la formación del profesorado desde la sensibilidad]. Comunicar, 26(57), 19-28. https://doi.org/10.3916/C57-2018-02

Moreno, J. M. (2010). Autocrítica del arte. Barataria.

Munari, B. (2016). ¿Cómo nacen los objetos? Gustavo Gili.

Munari, B. (2018). Fantasía. Invención, creatividad e imaginación en las comunicaciones visuales. Gustavo Gili.

Murillo, F. J. y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14, 11-13. 10.4067/S0718-73782020000100011

Ordine, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Acantilado.

Ovejero, F. (2014). El compromiso del creador. Ética de la estética. Galaxia Gutenberg. Círculo de Lectores.

Pérez-Valero, M. (2016). Sugestiones poéticas, una imagen a la deriva. El artista indócil y la trampa irónica de los signos (tesis doctoral). Editorial Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/44615

Prados, M. E., Márquez, M. J. y Padua, D. (2018). Otra pedagogía en movimiento. Dialogando con la experiencia en la formación inicial. Edit. Universidad de Almería.

Puente, J. R. (1989). Dibujo y Educación Visual. Curso para la enseñanza media superior. Gustavo Gili.

Rabazas-Romero, A. (2000). Del dibujo de objetos al dibujo como objeto. El modelo de Beuys. Arte, Individuo y Sociedad, 12, 185-227. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0000110185A

Salido-López, P. V. (2017). La Educación Artística en el contexto de las competencias clave: del diseño a la evaluación de talleres didácticos en la formación de formadores. Arte, Individuo y Sociedad, 29(2), 349-368. http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.54655

Simondon, G. (2013). Imaginación e invención. Ediciones La cebra y Editorial Cactus.

Soto-Romero, M. (2008). Educating the sight and the audiovisual writing. [Educar la mirada y la escritura audiovisual]. Comunicar, 31. https://doi.org/10.3916/c31-2008-03-045

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |