DOI: 10.17151/kepes.2022.19.25.10
How to Cite
Villota Cuásquer, Óscar D., Salguero Mejía, C., Villegas García, M. M., & Valencia García, M. H. . (2022). Transversality exercises for a design didactic proposal. The case of Visual Design integrating workshop in times of pandemic. Kepes, 19(25), 257–293. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.10

Authors

Óscar Darío Villota Cuásquer
Universidad de Caldas
oscar.villota@ucaldas.edu.co
Perfil Google Scholar
Carolina Salguero Mejía
Universidad de Caldas
carolina.salguero@ucaldas.edu.co
Perfil Google Scholar
Margarita María Villegas García
Universidad de Caldas
margarita.villegas@ucaldas.edu.co
Perfil Google Scholar
Mario Humberto Valencia García
Universidad de Caldas
mario.valenicia@ucaldas.edu.co
Perfil Google Scholar

Abstract

As a result of the quarantine decreed at the beginning of 2020 to contain the Covid-19 pandemic, educational institutions had to turn face-to-face processes to classes mediated by new technologies and virtual tools. To respond to this challenge, a Visual Design group of professors at Universidad de Caldas put forward a pedagogical proposal in the teaching of design that was applied in the Integrating workshop held during the first period of 2020 with the seventh semester students.

Transversality is the common denominator of this didactics design, which consisted in integrating most of the semester courses in the same space under a curricular model of the program that allowed nourishing and complementing content among professors and contributed to knowledge in a project comprehensive process under a practical and purposeful methodology. The proposal was consolidated as a laboratory of didactic strategies through the development of ten projects devised by the group of students, implementing Design Thinking, which resulted in an innovative teaching strategy that represents a viable trend for the teaching of design.

The conditions of the academic period were conducive to achieving a truly transversal process that yielded, among its results, a better appropriation of the concepts and contents required for the exercise of the discipline by allowing to confront and relate the themes of each course for the resolution of a specific design problem.

Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2009). Reflexive methodology. New vistas for qualitative research. Sage.

Ander-Egg, E. (1991). El taller: una alternativa de renovación pedagógica. Magisterio Río de la Plata.

Archila, J. (2013). Educación y pedagogía en el contexto del paradigma emergente: una nueva forma de pensar y percibir el mundo para la formación de ciudadanía. Logos, Ciencia & Tecnología, 5(1), 139-147, https://www.redalyc.org/pdf/5177/517751547011.pdf

Astorquiza, L. (22 de julio de 2020). Virtualizando ando. https://www.youtube.com/watch?v=ePNLturAtSo

Bannon, L., & Bødker, S. (1991). Beyond the Interface: Encountering Artifacts in Use. In J. M. Carroll (Ed.), Designing Interaction: Psychology at the Human-Computer Interface (pp. 227- 253). Cambridge University Press.

Beaudouin-Lafon, M. (1999). Computer Supported Cooperative Work. John Willey and Sons.

Bergmann, J. y Sams, A. (2014). Dale la vuelta a tu clase. Grupo SM.

Bonilla, D., Delgado, Y., Delgado, M., Álvarez, J., Castañeda, M., Giraldo, J., … Cortés, L. (2020). InsideU. https://xd.adobe.com/view/3a6f53b2-2e45-42be-8e92-ad5257b72435-6f3c/?fullscreen&hints=off

Castaño, J. (16 de septiembre 2020). Relación del proyecto con la metodología de aprendizaje en diseño. (C. Salguero, Entrevistador).

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. AIQUE Grupo Editor.

Collazos, C. y Mendoza, J. (2006). Cómo aprovechar el “aprendizaje colaborativo” en el aula. Educación y Educadores, 9(2), 61-76, https://www.redalyc.org/pdf/834/83490204.pdf.

Contreras, R. (2016). Elementos de juego y motivación: reflexiones en torno a una experiencia que utiliza gamificación en una asignatura de grado para game designers. En R. Contreras y J. J. Eguia (Eds.), Gamificación en aulas universitarias (pp. 55-66). inCOM UAB.

Correa, P. (7 de septiembre de 2020). Abordaje sobre las metodologías activas en el aula de diseño. (M. Villegas, entrevistador).

Cross, N. (2002). Métodos de Diseño. Estrategias para el diseño de productos. Limusa Wiley

Escobar, C. (1 de octubre de 2020). Propuesta disciplinar del programa de Diseño Visual. (C. Salguero, entrevistador).

Freire, J. y Gómez, D. (Julio de 2020). Laboratorios de innovación ciudadana: emergencia, modelo, formatos. https://www.researchgate.net/publication/342664748_Laboratorios_de_innovacion_ciudadana_Emergencia_modelo_formatos

García, M. (16 de junio de 2020). MediaLab Prado | Marcos García. https://www.youtube.com/watch?v=acy6kChWQ30

González, F. y Díez, M. (2004). Las didácticas específicas: consideraciones sobre principios y actividades. Revista Complutense de Educación, 253-286, file:///C:/Users/User/Downloads/Las_didacticas_especificas_consideraciones_sobre_p.pdf

Innovación ciudadana. (2021). https://www.innovacionciudadana.org/

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós Ibérica.

Joshua, S. y Dupin, J. (2005). Introducción a la Didáctica de las Ciencias y las matemáticas. Colihue.

Jurado, C. (30 de septiembre de 2020). Abordaje sobre las metodologías activas en el aula de diseño. (M. Villegas, entrevistador).

Kędra, J. (2018). What does it mean to be visually literate?: Examination of visual literacy definitions in a context of higher education. Journal of Visual Literacy, 37(2), 67-84.10.1080/1051144X.2018.1492234

Kędra, J., & Žakevičiūtė, R. (2019). Visual literacy practices in higher education: what, why and how? Journal of Visual Literacy, 38(1-2), 1-7, https://doi.org/10.1080/105114 4X.2019.1580438

Kernbach, S., & Svetina, A. (2018). Visual Design Thinking: Understanding the Role of Knowledge Visualization in the Design Thinking Process. 22nd International Conference Information Visualisation (IV) (pp. 362-367. 10.1109/iV.2018.00068

Kress, G. (2010). Multimodality. A social semiotic approach to contemporary. Routledge.

Kress, G., & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. Hodder Arnold.

LEE. (19 de marzo de 2020). Competencias digitales de los maestros en Colombia: ¿Están preparados para las clases virtuales? (Informe del análisis estadístico). https://secureservercdn.net/198.71.233.138/evb.eef.myftpupload.com/wp-content/uploads/2020/08/INFORME-2-DE-ANA%CC%81LISIS-ESTADI%CC%81STICO-DOCENTES-LEE-JAVERIANA.pdf

Lee, J. (17 de noviembre de 2020). Psychiatric Times. https://www.psychiatrictimes.com/view/psychological-exploration-zoom-fatigue

Lizcano-Dallos, A., Barbosa-Chacón, J. y Villamizar-Escobar, J. (2019). Aprendizaje colaborativo con apoyo en TIC: concepto, metodología y recursos. Magis, Revista Internacional deInvestigación en Educación, 12(24), 5-24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.acat

Ludvigsen, S., & Mørch, A. (2003). Categorisation in knowledge building: Task specific argumentation in a co-located CSCL environment. In B. Wasson, S. Ludvigsen, & U. Hoppe (Eds.), Designing for Change in Networked Learning Environments. Computer-Supported Collaborative Learning, vol. 2 (pp. 67-76). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-0195-2_10

Manrique, D., Castaño, D., Fernández, G., Castro, J., García, J., Gil, M. y Osorio, S. (2020). MUVA. https://xd.adobe.com/view/24b6755d-499f-419d-784e-66c06ea06e61-5287/?fullscreen&hints=off

Mazzeo, C. y Romano, A. (2007). La enseñanza de las disciplinas proyectuales. Hacia la construcción de una didáctica para la enseñanza superior. Nobuko.

Medina, A. y Salvador, F. (2009). Didáctica General. Pearson Prentice Hall, UNED.

Peña, E., & Dobson, T. (2021). The lost years of visual literacy. Journal of Visual Literacy, march, 1-14. 10.1080/1051144X.2021

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. https://www.marcprensky.com/writing/ Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Reuell, P. (3 de abril de 2013). Online learning: It’s different. https://news.harvard.edu/gazette/story/2013/04/online-learning-its-different/

Search, P. (2012). The Multisensory Syntax of Interaction Design. In M. Avgerinou, S. Chandler, P. Search, & M. Terzic (Eds.), New Horizons in Visual Literacy. Selected Readings of the International Visual Literacy Association (pp. 178-185). The International Visual Literacy Association.

Serafini, F. (2014). Reading the Visual: An Introduction to Teaching Multimodal Literacy. Teachers’College Press.

Stanford University. (2021). Resources and Knowledge. https://dschool.stanford.edu/programs/designing-for-social-systems

Tschimmel, K., Loyens, D., Soares, J., & Oraviita, T. (2017). D-Think Toolkit. Erasmus+ Programme of the European Union, Strategic Partnerships, Cooperation and Innovation and the exchange of Good Practices.

UDD. (2021). Descripción de la carrera. https://diseno.udd.cl/carrera-diseno/descripcion/

UNESCO. (2021). Education: From disruption to recovery. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

UNIAJC. (2019). Proyecto Integrador Diseño Visual 5°. Memoria y ciudad. Institución Universitaria Antonio José Camacho, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas.

Universidad de Caldas. (6 de noviembre de 2020). Programa de Diseño Visual. http://www.disenovisual.com/diseno-visual/

UOC. (2021). Desing Toolkit. http://design-toolkit.recursos.uoc.edu/design-thinking/Zerené, J. (8 de julio de 2020). El Artificio de lo humano: Arqueologías mediales en torno al Diseño | Parte 1. https://www.youtube.com/watch?v=BSMTL7nTWvw

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |