How to Cite
Castañeda M., W. . (2013). Notes on the Pictorial Framework Extension. Kepes, 10(9), 65–93. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/505

Authors

Walter Castañeda M.
Universidad de Caldas
walter.castaneda@ucaldas.edu

Abstract

Abstract: This article derives from the installation “The pictorial framework extension”. The interactive installation emerges as a proposal of the Aesthetic and Social Research Group in Visual Design, at Universidad de Caldas. This article explores the significance resulting from the combination of various media, in an environment resultant from creation. The significant, according to the proposal, are arranged in an area with objects that carry messages, by means of analog and digital environments. The article is reported from theoretical reflections of authors such as Lev Manovich, José Luis Brea, Iliana Hernández, who, among others, provide the theoretical framework to the concepts of creation, interaction and image. The text deals with the authors’ conceptual and theoretical instruments to suggest the creation process of the installation which emerges from a research process that is supported by instruments from sociology, aesthetics, art and design.

Arnheim, R. y López Martín, F. (2001). El poder del centro: estudio sobre la composición en las Artes visuales. Ediciones Akal.

Aumont, J. (1992). La imagen. Barcelona: Paidós.

Bambozzi, L. (2011). “Microcine y otras perspectivas del vídeo digital”. Progra¬ma de posgrado on line en Artes Mediales. En: http://aprender.agora.com.ar/vionoff/ moodle/mod/resource/view.php? id=540

Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós Ibérica S.A.

Belting, H. (2012). Antropología de la imagen. Katz.

Bordieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Bogotá: Grupo San¬tillana de Ediciones S.A.

Brea, J. L. (1997). “Algunos pensamientos sueltos acerca de arte y técnica”. En:www.aleph-arts.org

Calvera, A. (2003). Arte ¿ ? Diseño. Editorial Gustavo Gili.

Eco, U. (1992). Los límites de la interpretación. Barcelona: Editorial Lumen, S.A.

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. México: Sigma.

Gombrich, E. H. (1999). La historia del arte. México, D.F.: Editorial Diana.

________. (2002). Arte e ilusión: estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Debate.

Gonzáles Ochoa, C. (2007). El significado del diseño y la construcción del entorno. México, D.F.: Designio, Teoría y Práctica.

________. (2009). El diseño y las ciencias humanas. Hacia una concepción Integral. Escuela de Diseño Industrial, UIS. Bucaramanga: Documento inédito. (Usado bajo permiso del autor).

Groupe µ. (2010). Tratado del signo visual: para una retórica de la imagen. Ediciones Cátedra.

Hernández, I. (Ed.). (2005). Estética, ciencia y tecnología. Creaciones electrónicas y numéricas. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Kemp, Martin. (2000). La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Madrid: Ediciones Akal, S.A.

Lessing, G. (2010). Laocoonte o sobre los límites en la pintura y la poesía. s.l.: Biblio Bazar.

Lévy, P. (2011). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.

Lotman, I. (1996). La semiósfera. Madrid: Cátedra.

Manovich, L. (2005). The lenguaje of new media. Paidós.

Mitchell, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal.

________. (2002). Arte e ilusión: estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Debate.

Gonzáles Ochoa, C. (2007). El significado del diseño y la construcción del entorno. México, D.F.: Designio, Teoría y Práctica.

________. (2009). El diseño y las ciencias humanas. Hacia una concepción Integral. Escuela de Diseño Industrial, UIS. Bucaramanga: Documento inédito. (Usado bajo permiso del autor).

Groupe µ. (2010). Tratado del signo visual: para una retórica de la imagen. Ediciones Cátedra.

Hernández, I. (Ed.). (2005). Estética, ciencia y tecnología. Creaciones electrónicas y numéricas. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Kemp, Martin. (2000). La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Madrid: Ediciones Akal, S.A.

Lessing, G. (2010). Laocoonte o sobre los límites en la pintura y la poesía. s.l.: Biblio Bazar.

Lévy, P. (2011). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.

Lotman, I. (1996). La semiósfera. Madrid: Cátedra.

Manovich, L. (2005). The lenguaje of new media. Paidós.

Mitchell, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal.

Panofsky, E. (1995). El significado de las artes visuales. Madrid: Alianza Editorial.

———. (1999). La perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tus¬quets Editores S.A.

Pardo, J. L. (1996). “La obra de arte en la época de su modulación serial”. En:¿Des¬humanización del arte? Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Presas Viladot, M. Á. (2012). Comunicación y grupos sociales. Editorial UOC.

Ryan, M. L. (2004). “La narración como realidad virtual la inmersión, la interactividad. En la literatura y en los medios electrónicos”. En: La narración como realidad virtual: la inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona: Paidós Ibérica S.A.

Sibila, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Primera. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, S.A.

Villafañe, J. (1996). Teoría de la imagen. Madrid: Pirámide S.A

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |