Authors
Abstract
Abstract
Visual Design as a planning activity, with its communicative nature and its theoretical concepts, lets visual designers transcend from their pragmatic state to a more analytical and cognitive one. This condition provides important contributions to the discipline’s theoretical corpus, especially regarding concepts like research, an activity in which design can play an important role both at a methodological and analytical level, using its iconic language, methods and tools for said purpose. This paper integrates the findings of the research project: “Incidence of design in the regional context. Objects, messages and areas before 1950”.
References
Berger. (2004). Modos de ver.
Burke, Peter. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.
Eco, Umberto. (1992). La estructura ausente. Barcelona: Lumen.
Garavaglia Magdalena V.; Menna Rosana B. Sobre el uso de imágenes gráficas en la investigación antropológica. Un acercamiento a la Antropología Visual. Congreso virtual 1998. http://www.naya.org.ar/congreso/ponencia1-19.htm
Martín Nieto, Eva. El valor de la fotografía. Antropología e imagen. Universidad Autónoma de Madrid. http://www.ugr.es/~pwlac/G21_04Eva_Martin_Nieto.
Mata Rosas, Francisco. Fotografía documental paradoja de la realidad.
http:// zonezero.com/magazine/articles/mata/matatextsp.html
Páramo, Pablo; Otálvaro, Gabriel. Investigación Alternativa: Por una distinción entre posturas epistemológicas y no entre métodos. Universidad Pedagógica Nacional (Colombia).
http://www.csociales.uchile.cl/publicaciones/ moebio/25/paramo.htm
Roca, Lourdes. La Imagen como Fuente: una Construcción de la Investigación Social. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n37/lroca.html
Villafañe, J.; Mingues, L. Principios de Teoría General de la Imagen. España: Ed. Pirámide.