How to Cite
Rojo, L. . (2009). Art, mediums and disability. Double way education: art and mediums as a tool for the social integration of handicapped persons. Kepes, 6(5), 115–125. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/422

Authors

Levín . Rojo
eliaslevin@gmail.com

Abstract

Abstract

At the Pirinola AC a mediums program for mentally or physical handicapped persons has been developed, that by means of artistic expression, hopes to widen their expressive and cognitive abilities with the use of particular communication tools. Consequently, some of the participants have learned to work equipment, familiarizing themselves with some production and creative processes, as well as learning to read media messages. The purpose of this media experience is to offer individuals of an excluded group the possibility to present their view and thoughts, by means of basic training in technological tools according to current practices.

Antología: La educación para los medios de comunicación. (1997). Aparici, R. (Comp.). México: UPN, ILCE, SEP.

Ávalos Bolaños, N. M. (2002). En Mi Menor Autovideato, El video como medio de expresión y Autoconocimiento. Tesis de Licenciatura. UDLA. Puebla, México.

Coll, César. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación: una mirada constructivista. En prensa.

Darley, Andrew. (2002). Cultura Visual Digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barcelona: Comunicación, Paidós.

Díaz Barriga, Frida. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5 (2). En: http:// redie.ens.uabc.mx/vol5no2/contenido-diazbarriga.html [Consultado el 20 de enero de 2005].

Eisner, Elliot. (2004). Arte y Creación de la Mente. Barcelona: Arte y Educación, Paidós.

Ferrés, J. (1995). Video y educación. 2 ed. Barcelona: Col. Papeles de Pedagogía, Paidós.

Freinet, Celestine. (1971). La educación por el trabajo. México: Fondo de Cultura Económica.

Freire, Paulo. (1996). La educación como práctica de la libertad. 44 ed. México: Siglo XXI.

La incorporación al desarrollo de las personas con discapacidad. (1999). San Miguel Aguirre E. (Coord.), Cassasola N. (Comp.). México: CNDH México.

Levín Rojo, Elías. (1998). Prólogo: “Corte a negros Voz Off”. En Hernández Miranda Dante, Pola Weiss Pionera del video en México. Orizaba Comunidad Morelos.

Peña Ramos V. y Viveros Ballesteros F. (1997). Educación para la comunicación. Desarrollo de la visión crítica en adultos. México, Educación para los medios. Desarrollo de la Visión Critica, SEP, Subsecretaría de Servicios Educativos del Distrito Federal.

Piantoni. C. (1997). Expresión, comunicación y discapacidad. Modelos pedagógicos y didácticos para la integración escolar y social. Madrid: Narcea ediciones.

Saad Dayan, E. (2000). Programa de Facultamiento a padres para promover la autodeterminación de sus hijos con discapacidad intelectual. Tesis de Maestría. Facultad de Psicología, UNAM. México.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |