Authors
Abstract
In today´s society, some terms are used interchangeably, not taking into account context or knowledge areas, due to the simplicity of the modern world. Therefore, this document takes a stance of illustration as visual expression, and exalts its importance as a communication media over its artistic values. This is achieved by means of the identification and review of sources that permit the traceability of the illustration theme which are worked through comparative analysis aspects, allowing a distinction between different and often confused disciplines such as art, drawing, design and illustration, and indeed, clarifies illustration as a visual resource of communication. Finally, the illustration characteristics are identified and a creative process is proposed that, when applied, is expected to generate a good illustration work.
Keywords:
References
Arnheim, R. (2005). Arte y percepción visual: Psicología del ojo creador. Madrid: Alianza editorial.
Arriola, H. D. (2007). Manual interactivo de técnicas de ilustración digital aplicadas a la caricatura y el cómic. Universidad San Carlos de Guatemala, Guatemala.
Aumont, J. (1992). La Imagen. Paidós Ibérica.
Barthes, R. (1986). Retórica de la imagen. Mariano Cubí (Ed), Lo obvio y lo obtuso (pp. 29-49). Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Bason, C. (2014). Discovering Co-production by Design. Copenhagen Business School. Copenhagen, Denmark. Recuperado de http://mind-lab.dk/en/discovering-co-production-by-design/
Burke, E. (1823). A Philosofical enquiry into the origin of our ideas of the sublime and beautiful. London: Thomas Mc’lean, Haymarket. Recuperado de https://archive.org/stream/philosophicalinq00burk#page/74/mode/1up
Camusso, M., Gastado, S., Marchetti, V., Menendez, C. & Provensal A. (2012). Comunicación gráfica 1, Licenciatura en comunicación social. El Lenguaje de la imagen, fotografía, ilustración e infografía. Recuperado de https://visualgrafica.files.wordpress.com/2012/03/moduloimagen-2012.pdf
Cross, N. (2006). Designerly Ways of Knowing. Springer. Londres.
Dalley, T. (1992). Guía completa de ilustración y diseño: técnicas y materiales. Madrid: Tursen Herman Blume Ediciones.
Dissanayake, E. (1990). What is art for? University of Washington Press. Washington.
Durán, T. (2005). Ilustración, Comunicación, Aprendizaje. Revista de Educación. Sociedad Lectora y Educación. Edición Extra 1, 239253.
Fitzgerald, T. (2013). Is there a Fine Art to Illustration? Recuperado de http://artbusinessnews.com/2013/09/is-there-a-fine-art-to-illustration/
Glassner, A. S. (1995). The Visual Human System and Color. Principles of digital image synthesis. (pp. 4-41). San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers, Inc.
Grove, J. (2013). Evaluating Illustration Aesthetically. Recuperado de http://www.illustratorsillustrated.com/evaluating-illustration-aesthetically/
Gutiérrez, R. (2014). Interacción de los componentes del lenguaje oral en el proceso de aprendizaje de la lengua escrita. (Tesis doctoral). Universidad de Alicante. España.
Hagtvedt, H., & Patrick V.(2011). Turning Art Into Mere Illustration, Concretizing Art Renders Its Influence Context Dependent. Sage Journals.
Heller S. (2007). Is illustration a big enough profession? Varoom 04. Recuperado de http://www.hellerbooks.com/pdfs/varoom_04.pdf
Helmick, R. (1995). Virtues of verisimilitude in design and art. Computers & Graphics. Vol 19 (4), (pp. 505–507).
Hodges, E. R. (2003). The Guild Handbook of Scientific Illustration. Guild of Science Illustrators. New Jersey: Wiley.
Jerez, R. (s.f). El dibujo en el Renacimiento Norte. Escuela de Artes Plásticas, Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://www.academia.edu/7425064/El_dibujo_en_el_Renacimiento_Norte_siglo_XV
Juárez, E. & Mazariegos R. (2003). (Tesis profesional de licenciatura). Universidad de las Américas Puebla. México
Kant, I. (1784). ¿Qué Es La Ilustración ? Recuperado de http://pioneros.puj.edu.co/lecturas/interesados/QUE ES LA ILUSTRACION.pdf
Lorente, M. P. (2013). Valoración de distintos tipos de ilustración para un mismo texto. Universitat Politècnica de València. Escuela Politécnica Superior de Gandia – Escola Politècnica Superior de Gandia.
Male, A. (2007). Illustration: A Theoretical and Contextual Perspective. AVA Publishing. Lausanne.
Muntz, E. (2006). Leonardo Da Vinci: El Sabio, El Artista, El Pensador. Fonseca, M. Londres: Sirroco.
Nicolaïdes, K. (1990). Houghton Mifflin Company. Boston.
Popova, M. (s.f.). A Brief History of Children’s Picture Books and the Art of Visual Storytelling. Recuperado de http://www.brainpickings.org/2012/02/24/childrens-picturebooks/
Real Academia Española (2014). Lenguaje. Diccionario de la lengua española (23.aed.). Recuperado de http://dle.rae.es/?id=N7BnIFO
Rodríguez, O. (2013). Los conceptos ilustrados de Francesco Bongiorni. Recuperado de http://blogs.elpais.com/ilustrados/2013/11/los-conceptosilustrados-de-francesco-bongiorni.html
Sánchez, J. (2006). Narrativa audiovisual. Editorial UOC. Barcelona. Sandersa, E. & Stappersb, P. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. Tylor & Francis, Vol 4. No. 1. (pp. 5-18).
Sanmiguel, D. (2003). Todo sobre la técnica de la ilustración. Parramón Ediciones, Barcelona.
Simon, H. A. (1988). The Science of Design: Creating the Artificial. Design Issues, 4(1/2), 67–82. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/1511391
Souter, N., & Souter, T. (2008). El arte de la ilustración. Lisma Ediciones. Madrid.
Sung M. (2013). De la narración literaria a la narración visual : Proyecto de ilustración. (Tesis de maestría). Universitat Politécnica De València, Facultat De Belles Arts.
Student’s Academy (2014). Words of Wisdom: Leonardo Da Vinci.
Vilches, L. (2002). Metodología del diseño: fundamentos teóricos. Centro Juan Acha, Investigación sociológica en arte latinoamericano. México.