DOI: 10.17151/kepes.2019.16.20.26
How to Cite
Castiblanco Suarez, C. S. (2019). Territorial synchrony theory and method for the study of the territory produced in the significance of the cultural event Ibagué ciudad musical. Kepes, 16(20), 743–774. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.26

Authors

Cristian Santiago Castiblanco Suarez

Doctorado en Estudios Territoriales ; Docente Universidad del Tolima.

Universidad del Tolima
cscastiblancos@ut.edu.co
https://orcid.org/0000-0001-5735-692X

Abstract

The notion of territorial synchrony is shown as a spaceconceptual tool for the study and recognition of cultural events and practices as structures that configure and produce territories, with a methodological value that highlights the immaterial component of the musical issue, without forgetting the physical units and their relationship as generators of images, representations that leave a mark, weave the city and build identity. Matching the metaphor of music, the article is composed of two tunes that propose understanding how events, framed in a socio-space-time relationship, have synchronous places from the musical issue as a territorial configurator. The first tune is structured in the postulates that open the way for the methodology that highlights territorial musicality from a complex and complementary dimension to the expressively sounding one; the second addresses the conceptual bet of territorial synchrony, its definition and implementation for the socio-spatial study of places, methodological challenges of analysis and recognition that comes from studying a territory from music, and the importance of the identification and linking of imaginaries in the socio-spatial construction of the territory as a waiving of emerging places in the occurrencegeography-memory relationship.

Barba, E. y Savarese, N. (1990). El arte del secreto del actor. Diccionario de Antropología teatral. (Y. y. Hail, Trad.) México D.F., México: Pórtico de la Ciudad de México; Escenología A.C.

Becker, H. y. Faulkner, R. (2011). El jazz en acción, la dinámica de los músicos sobre el escenario. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI. Bourdieu, P. (1979). Les trois etats du capital culturel. Actes de la Re-cherche en Sciences Sociales (30), 3-6.

Braidotti, R. (2009). Transposiciones. Barcelona, España: Editorial Gedisa.

García-Canclini, N. (1999). La globalización imaginada. México D.F., México: Paidós.

Garcia, M. (2008). Memoria, territorio y otros simulacros. En: B. Nates y F. Sanabria. (Eds.), Con-juntos. Miradas eurolatinoamericanas al estudio transversal del territorio. Lima.

Castillo, J. (1998). Cinco fases del urbanismo en Colombia. Bitácora Urbano Territorial, 1 (2), 20-22.

Connell, J. y Gibson, C. (2003). Sound Tracks: Popular Music, Identity and Place. Routledge. London and New York.

Delgado, M. (2007). Sociedades movedizas. Barcelona, España: Anagrama.

Doufour, M. (1998). Memoria, tiempo y música, la memoria colectiva de los músicos. Revista de Filosofia A Parte Rei: Revista de Filosofía, 2-5.

Goffman, E. (1979). Relaciones en público, microestudios del orden público. Madrid, España: Alianza Editorial.

Guermond, Y. (2006). L’identité territoriale: l’ambiguïté d’un concept géographique. L’Espace géographique, Tome 35, 291-297.

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza, España: Prensa Universitaria de Zaragoza.

Harvey, D. (2008). La libertad de la ciudad. Antípoda (7), 15-29 .

Hiernaux, D. (2013). Repensar la ciudad: la dimensión ontológica de lo urbano.

Liminar, 4 (2), 7-17.Hobsbawm, E. y Ranger, T. (2012) [1983]. La invención de la tradición. 2012 [1983] Ed. Crítica. Barcelona.

Kong, L. (1995). Popular music in Singapore: local cultures, global resources and regional identities, in. Environment and Planning, society and space, (14), 273-292.

Lefevbre, H. (1978). El derecho a la ciudad. Barcelona, España: Península.

Lefevbre, H. (2004). Eltonent Rithmanalyse. Paris: Continuum.

León, P. (2011). Motivos de la antropología americanista, indagaciones en la diferencia. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.

Lévi-Strauss, C. (1986). Mito y significado. Buenos Aires, Argentina: Alianza Editorial.

Lindón, A. (2007). Los imaginarios urbanos y el constructivismo geográfico: los hologramas espaciales. Revista EURE, XXXIII (99), 31-46.

Low, S. (2005). Transformaciones del espacio público en la ciudad latinoamericana: cambios espaciales y prácticas sociales. Bifurcaciones, 5 (2).

Lynch, K. (1984). La imagen de la ciudad. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Martí, J. (1999). Tradición oral. España: Universidad de Cantabria.

Paasi, A. (2002). Bounded spaces in the mobile world: deconstructing regional identity. Sociale Geografie (93), 137-148.
Paoli, M. (1996). Memoria, Ciudadanía, Cultura popular. Revista de Patrimonio (24), 68-77.

Raffestin, C. (1986). Ecogenèse territoriale et territorialité. En F.B. Auriac, Espaces, jeux et enjeux (págs. 175-185). Paris, Francia: Fayard & Fondation Diderot.

Raffestin, C. (1995). Langue et territoire. En W.S. Benno, Autour de la géographie culturelle. (pp. 87-104.). Zurich, Alemania.

Raffestin, C. (1980). Por una geografía del poder. Paris: Litec.

Simón, P. (1892). Noticias historiales de las conquistas de tierra firme en las indias occidentales. Tomo IV, Tercera parte. Casa Editorial de Medardo Rivas. Bogotá.

Soja, E. (2008). Postmetropolis, critical studies of cities and regions. Los Angeles, California, U.S.A: Blackwing publishing.

Tuan, Y. (2007). Topofilia, un estudio de las actitudes, percepciones y valores sobre el entorno. (F.D. Zapata, Trad.) España: Melusina.

Vergara, A. (2013). Etnografía de los lugares. Una guía antropológica para estudiar su concreta complejidad. México D.F, México: ENAH-INAH, CONACULTA, Ediciones Navarra.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |