Authors
Abstract
Abstract:In the framework of the deep changes which evidence in all spheres of social life, “social practices” from a social-educational nature have been developed by the State as a way of meeting the needs of a growing number of people. In this context, the workfare programs promoted from the public-State sphere are a clear example. These actions pretend to build a “bridge” to social inclusion of the poor or the “social economically vulnerable” sectors as a “transit” towards the “recomposition” of fractured social integration processes.
It is then relevant to make a critical reading of the Workfare component in the Equity Plan in the present social-economic and political Uruguayan context. From its own design, work is considered the main tool of social inclusion and integration for the most vulnerable sectors of society. A shortsight viewpoint of Workfare might consider the results as positive while the impact they generate in the capacities development, in the reflection and questioning spaces, in the encounter with others, in the experience socialization, in the display of selfsteem, personal assessment, confidence and collective doing is notorious, . However, such evaluations appear as partial since they do not consider the wider social-historical context in which they take place, a condition which is necessary to understand and approach the aspects of reality these programs want to transform.
Keywords:
References
________ . (2005). Los sentidos del Trabajo. Ensayo sobre la afirmación y la negación del trabajo. Argentina: Herramienta.
Barroco, María Lucía. (2003). “Los fundamentos socio-históricos de la ética”. En Borgianni, E. et al. (orgs) Servicio Social crítico. Hacia la construcción del nuevo proyecto ético–político profesional. Brasil: Cortez.
Castel, R. (1999). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
____ . (2004). La inseguridad social. ¿Qué es estar protegido? Argentina: Manantial.
Duschatzky, S. (comp.). (2000). Tutelados y asistidos. Programas sociales, políticas públicas y subjetividad. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Guerra, Y. (2007). “El proyecto profesional crítico: estrategias de enfrentamiento de las condiciones contemporáneas de la práctica profesional.” En Pagaza, M. R. (coord.). La
profesionalización en trabajo social. Rupturas y continuidades, de la Reconceptualización a la construcción de proyectos ético-políticos. (pp. 253-272). Buenos Aires, Argentina: Espacio.
Harvey, D. (2004). “O “novo” imperialismo: acumulação por espoliação”. Obtenido el 18 de mayo de 2011 desde http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/social/2004pt/05_ harvey.pdf
Hobsbawn, E. (1996). Historia del Siglo XX. Traducción Castellana de Juan Fací, Jordi Ainaud, Carme Castells. Buenos Aires, Argentina: Crítica.
Midaglia, C. y ANTÍA, F. (2007). “La izquierda en el gobierno: ¿cambio o continuidad en las políticas públicas?”. Revista uruguaya de Ciencia Política. 16, 131-157. Montevideo, Uruguay: Instituto de Ciencia Política.
Ministerio de Desarrollo Social. (2007). Plan de Equidad. Montevideo, Uruguay.
________ . (2010). Uruguay Trabaja: una oportunidad. Sistematización de programa 2008-2009. Montevideo, Uruguay.
Netto, J.P. (2002). “Reflexiones entorno a la Cuestión Social”. En Netto, J.P., et al: “Nuevos escenarios y práctica profesional. una mirada crítica desde el Trabajo Social” Buenos Aires, Argentina: Ed. Espacio.
Vecinday, L. (2005). “El papel de la evaluación del riesgo para las políticas de inserción social focalizadas”. Revista Serviço Social & Sociedade. 81, 135-155. São Paulo, Brasil: Cortez.
Wacquant, L. (2010). Las carceles de la miseria. Segunda edición ampliada. Argentina: Ediciones Manantial.