Authors
Abstract
Abstract:This article is the result of a research project carried out by the research sub-line: “Regenerative methodologies,” under the applied research modality with an educational design and approach which are associated with the extension project: “Transition to the university cycle,” as a tutorial system support to the Social Work Program, providing significant contributions to the research of autopoiesis from the participation in the research hotbed with the same name. Within the framework of what I call complementary thought or look from different angles, which allows theoretical commensurability, this research produces knowledge about: l)
proactive and critical analysis of the subject matter of knowledge from its theoretical support as “ecological emergency”,concept that was coined and supported from the eco-system paradigm , ll) a proposed educational method for social work intervention as technological innovation or “Narrative-recreational-emotional Didactics” which contributes to contemporary discussions of the profession, which very trendy, search for new active methodologies, lll) redefine the participant population coping system as an educational action process proposed as brief intervention thus measuring its impact.
It is important to notice that this work contributes, as a reference framework, to fuel contemporary discussions of the profession in the search for comprehensive and re-generative methodologies as a widespread matter in their intention but not as a very spread one from the research viewpoint. In general, the innovative design used is highlighted and the strategy as a proposal to solve the needs of applied social research from the non-clinical Social Work in a not very deeply worked area: ecologic emergency. It also contributes to the extension project “Transition to the university cycle “within the Social Work program Tutorial System at Universidad de Caldas, and the the social impact as a source for human development for the social and local development and its possible national and international replication for this profession.
Keywords:
References
De Saint Paul, Josine, OCONNOR, Joseph & SEYMOUR, John. (1992) Introducción a la programación neurolingüística. Barcelona: Editorial Urano.
Dilts, Roberts. Creación de Modelos con Programación Neurolingüística. Barcelona: Editorial Urano. 1999.
Duque, Aura Victoria. (2007) Perfil estudiantes primer periodo 2007. Inédito. Manizales. Universidad de Caldas.
--------. (2007-2008). La transición al ciclo universitario en estudiantes de Trabajo Social. Proyecto de extensión. Manizales: Universidad de Caldas.
--------. (2008). Curso de mitología de Trabajo social (apuntes de clase). Manizales: Universidad de Caldas.
Giddens, Anthoni. (1994). Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea. Barcelona: Península.
Goleman, Daniel. (1996). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. Buenos Aires: Javier Editores.
Jaramillo, Leandra. (2008). Proyecto de práctica institucional. Autotélia del cambio hacia una cartografía del afrontamiento. Inédito. Manizales: Universidad de Caldas.
Lazarus, Richard. (1984). “Estilo represivo de afrontamiento”. En: http://iecardona. blogspot.com/2007/05/afrontamiento-emocional.html. [Enero de 2008].
Madrid López, Nacho. (2009). “La autorregulación emocional como elemento central de la inteligencia emocional”. En: http.//www.psicologia-online.com/colaboradores/nacho/ emocional.Shtml. [Febrero de 2009].
Martínez López, Nieves; Cabrero García, Julio & Richart Martínez, Miguel. (2009). “Metodología de la investigación l”. En: http//perso.wanadoo.es/aniorte-nic/apunt_metod_ investigac4_5. [Mayo de 2009].
Mccubbin, H. I; Larsen, A. & Olson, D. H. (1989). Escala de evaluación personal del funcionamiento familiar en situaciones de crisis. Traducción de: Ángela Hernández Córdoba. Bogotá: Universidad Santo Tomás.
Morin, Edgar. (1998)- Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa. O’Connor, Joseph & Seymour, John. (1992). Introducción a la programación neurolingüística. Barcelona: Urano
Olson, David y Col. (1989) Inventarios sobre familias. Traducción de Ángela María Hernández. Estados Unidos: Universidad de Minnesota.
PIAGET, Jean. (2000). La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo. México: Siglo XXI Editores.
PNUD. (2003). Informe Desarrollo Humano para Colombia 2002. Bogotá: PNUD. PROGRAMA DE TRABAJO SOCIAL. (2005). Portafolio Programa de Trabajo social. Manizales: Universidad de Caldas.
--------. Propuesta para el fortalecimiento del Sistema de Tutorías. Documento de Trabajo. Manizales: Universidad de Caldas 2006.
Toro-Lira, Ernesto. (1998). Cómo conducir la cabeza. Manual de PNL. Madrid Editorial Mandala Ediciones S.A.
UNIVERSIDAD DE CALDAS. (2001). Propuesta Plan de Desarrollo. Manizales: Universidad de Caldas.
--------. (2001).--------Proyecto Educativo Institucional. Manizales: Universidad de Caldas.