How to Cite
Martínez Quintero, F. (2013). The artistic practices in the construction of memories about the violence and conflict. Eleuthera, 9, 39–58. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/eleuthera/article/view/4910

Authors

Felipe Martínez Quintero
Universidad Tecnológica de Pereira
fmartinezquintero@gmail.com

Abstract

Abstract: This article presents a reflection derived from a research project titled: “Art as an archive, the rest as testimony, the artist as a witness”. This text discusses how art and culture can be a means to deal with trauma and pain.

The article describes some artistic practices in Latin America and Colombia in which artists offer different ways to refer to violence memories, to question the past, and to begin collective symbolic reparation processes.

Agamben, Giorgio. (2000). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo Sacer III. España: Pretextos.

Castillejo, Alejandro. (2008). Los archivos del dolor. Ensayos sobre la violencia y el recuerdo en la Sudáfrica contemporánea. Bogotá: Universidad de los Andes.

Das, Veena. (2008). Sujetos del dolor, agentes de dignidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.

Echeverri, Clemencia. (2009). Sin respuesta. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia - Villegas Editores.

Jelin, Elizabeth. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI Editores.

Lévinas, Emmanuel. (1991). Ética e infinito. Madrid: Visor Distribuciones, S.A.

Richard, Nelly. (2007). Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Argentina: Siglo XXI Editores.

Rubio, Miguel. (2006). El cuerpo ausente. Perú: Teatro Yuyachkani.

Sánchez, Gonzalo. (2003). Guerras, Memoria e Historia. Bogotá: ICANH.
Sistema OJS - Metabiblioteca |