Authors
Abstract
This work explores the evolution and application of Alternative Conflict Resolution Methods (ACR) with a special focus on intercultural mediation in Colombia. Through a qualitative design and documentary analysis, the key phases of intercultural mediation are reviewed, from its beginnings in the 1990s, its expansion in the educational field at the beginning of the 21st century, to its recent reconfiguration as a comprehensive strategy to promote coexistence and social peace. Specific studies by Giménez (1997), Cuadros Riobó (2001), Valero Garcés and Guzmán Mancho (2002), Llevot (2002), and Ortiz-Cobo (2006) are highlighted, illustrating how intercultural mediation has been adapted in different contexts. The analysis emphasizes the need for comprehensive training of mediators, a preventive and educational approach, structural interventions, and a dialogic and deconstructive approach. The conclusions emphasize the importance of continuing the academic and practical development of intercultural mediation as an essential tool for managing multicultural conflicts and building lasting peace in diverse territories such as Colombia.
References
Pinillos, E. (2002). Mediación intercultural: Una propuesta para la formación. Barcelona: Popular. https://www.macba.cat/es/obra/a14025-mediacion-intercultural--unapropuesta-para-la-formacion--aep-desenvolupament-comunitari-andalucia-acoge/
Cabana-Grajales, M. (2017). De los mecanismos alternativos de solución de conflictos en Colombia: Acerca de su alcance y desarrollo para su implementación en los municipios de post-conflicto [Trabajo de pregrado, Universidad Católica de Colombia] Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia.https://repository.ucatolica.edu.co/entities/publication/b505ca23-963d-4d79-940f-d9f2667b5d64
Cejamericas. (2020). Mecanismos alternativos de solución de conflictos en América Latina: Diagnóstico y debate en un contexto de reformas. Cejamericas. https://biblioteca.cejamericas.org/handle/2015/4093
Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2017). Research methods in education (8ª ed.). Abingdon, Reino Unido: Routledge.
Cuadros Riobó, A. (2001). Mediación intercultural en el ámbito laboral: una propuesta desde el marco sindical. Migraciones., (9), 239–252. https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/4394
Escalera, l. y Amador S. (2020). Los métodos alternos de solución de conflicto y su contexto de aplicación. Realidades, 9(2), 39-60. https://rediab.uanl.mx/record/eprints-21183
Giménez, C. (1997). La naturaleza de la mediación intercultural. Migraciones, (2), 125–159. https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/4888
Giménez-Romero, C. (2020). Teoría y práctica de la mediación intercultural: Diversidad, conflicto y comunidad. Editorial Reus.
Gorjón Gómez, F. J. (2017). Mediación su valor intangible y efectos operativos: Una visión integradora de los métodos alternos de solución de conflictos. Tirant lo Blanch. https://www.torrossa.com/en/resources/an/4537133
Laghrich, S. (2004). Reflexiones sobre la mediación intercultural y experiencias desde la comunidad valenciana. Tonos: Revista Electrónica de Estudios Filológicos, (8). https://www.um.es/tonosdigital/znum8/estudios/11-Salou.htm
Lichtman, M. (2023). Qualitative Research in Education. A User’s Guide. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003281917
Llevot, N. (2022). Diversidad cultural e instituciones educativas en Cataluña: El mediador intercultural como nueva figura profesional. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, (9), 127-141.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=994995
Macías, M. (2021). La acción transformadora de la mediación intercultural en América Latina. Revista de Estudios Culturales, 2(3), 45-68. https://revistamsc.uanl.mx/index.php/m/article/view/13/8
Rodorigo, M., Fernández-Larragueta, S. y Fernández-Sierra, J. (2018). La mediación intercultural como herramienta de inclusión: Análisis de una experiencia escolar. Revista Complutense de Educación, 30(3), 747-761. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/download/58885/4564456551413/4564456569845
García-Longoria Serrano, M. P. (2002). La mediación escolar, una forma de enfocar la violencia en las escuelas. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, (10), 319-327. http://hdl.handle.net/10045/5674
Ortiz Cobo, M. (2006). La mediación intercultural en contextos escolares: Reflexiones acerca de una etnografía escolar. Revista de Educación, (339), 563-594. https://redined. educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/69094/00820083000139.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pitta-Osses, N., y Acosta-González, S. (2020). Propuesta para la aplicación de los Métodos Alternativos de Solución de Conflictos (MASC) en instituciones etnoeducativas Wayúu en La Guajira. Praxis, 16(1), 39–53. https://doi.org/10.21676/23897856.3032
SEMSI. (2002). El Servicio de Mediación Social Intercultural (SEMSI). Área de Servicios Sociales del Ayuntamiento de Madrid. https://ibdigital.uib.es/greenstone/sites/localsite/collect/portal_social/index/assoc/aymadrid/0047.dir/aymadrid0047.pdf
Valero, C. y Mancho, G. (2002). Traducir de y para los que llegan: una incipiente realidad. En C. Valero-Garcés y B. Mancho (Eds.). Traducción e Interpretación en los Servicios Públicos: Nuevas necesidades para nuevas realidades (pp. 63 – 72). Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones de la Universidad.
Vallejo Pérez, G. (2018). Métodos alternativos de resolución de conflictos en Derecho Romano: Especial referencia a la mediación. Dykinson. https://www.torrossa.com/it/resources/an/4474082
Vázquez Cañete, A. (2018). Mediación intercultural y gestión de la diversidad: Instrumentos para la promoción de una convivencia pacífica. Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, (46), 209-212. https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/11583
Veronese, O., & De Almeida, J. (2021). Territorial conflicts involving indigenous and small farmers in Rio Grande do Sul: The mediation as a tool for social pacification and a way toward intercultural dialogue. Direito da Cidade, 13. Universidad de Rio de Janeiro. https://www.epublicacoes.uerj.br/rdc/article/view/55455