Authors
Abstract
In the context of the investigation concerning territorialization of death in a border region composed by the ancient states of Cauca and Antioquia during the second half of the nineteenth century in Colombia, the case of death in Riosucio, a municipality located in the West of the Department of Caldas is extrapolated. The objective is to make an approximation to the history of death in this municipality during the nineteenth century, considering that it has been a different ethnic groups establishment where different political conflicts reflected both on the origins of its foundation, in funeral practices, and in the existence of numerous cemeteries. The conceptual guidelines of Ariès (1984), Elias (2009) and Vovelle’s (1985) approximation to bibliographical sources method have been followed methodologically in the analysis of death certificates and pastoral orders found in the San Sebastian de Riosucio church.
References
ARIÈS, Philippe. (1984). El hombre ante la muerte. Madrid: Taurus.
ARIÈS, Philippe____________. (1996). “Actitudes ante la vida y la muerte en los siglos XVII al XIX”. En: ARIÈS, Philippe. (1996) Ensayos sobre la memoria 1943-1983 (pp 359-368). Bogotá: Editorial Norma.
BON, Henri. (1940). Compendio de medicina católica. Buenos Aires: Editorial Poblet.
BRAVO, Julio. (1887). El Concilio de Trento y el concordato vigente con las disposiciones dictadas para su ejecución y la jurisprudencia del Consejo de Estado y Tribunal supremo. Madrid: Establecimiento Tipográfico de Pedro Núñez.
BURKE, Peter. (1993). La revolución historiográfica francesa. La Escuela de los Annales: 1929-1989. Barcelona: Editorial Gedisa.
CALVINO, Ítalo. (1972). “Las ciudades invisibles”. En: http://www.ddooss.org/libros/ciudades_invisibles_Italo_Calvino.pdf. [consultado en noviembre 15 de 2013].
CALVO DE VANEGAS, Purificación. (s.f.). Riosucio. Manizales: Biblioteca de Autores Caldenses.
CAVELIER, Germán. (1988). Las relaciones entre la Santa Sede y Colombia. Bogotá: Editorial Kelly.
CONCILIO PROVINCIAL NEOGRANADINO., (1869). Actas y Decretos del Concilio Provincial Neogranadino. Bogotá: Imprenta Metropolitana.
ELIAS, Norbert. (2009). La soledad de los moribundos. México: Fondo de Cultura Económica.
FOUCAULT, Michel. (2001). Defender la Sociedad. Curso en el Collège de France (1975-1976). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
GARTNER, Álvaro. (2005). Los místeres de las minas. Crónica de la colonia europea más grande de Colombia en el siglo XIX, surgida alrededor de las minas de Marmato, Supía y Riosucio. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.
LIEVANO Aguirre, Indalecio. (1974). “La Iglesia y los encomenderos”. En: LIEVANO Aguirre, Indalecio. (1974) Los grandes conflictos sociales y económicos de nuestra historia. (pp 91-121). Bogotá: Tercer Mundo.
LOMNITZ, Claudio. (2006). Idea de la muerte en México. México: Fondo de Cultura Económica.
MORALES BENÍTEZ, Otto. (1995). “Modelo para historias y fabulaciones locales. Temas incompletos para formular una teoría aproximada acerca del riosuceñismo”. En: MORALES Benítez, Otto. (1995) Teóoriía y aplicación de las historias locales y regionales. (pp 421-460). Manizales: Editorial Universidad de Caldas.
MORENO Piedrahita, Genaro. Pbro. (2013). “Importancia y trascendencia de las visitas eclesiásticas en la provincia de Antioquia”. En: Revista de la Academia Colombiana de Historia Eclesiástica,. No.º 50. Año 2013. Manizales: Fusión Comunicación Gráfica S.A.S.
MORIN, Edgar. (1994). “Tanatología y acción contra la muerte”. En: MORIN, E. (1994) El hombre y la muerte. Barcelona: Editorial Kairós.
OSPINA, Tulio. (s.f.). Protocolo Hispanoamericano de la urbanidad y el buen tono. Medellín: Tipografía Bedout.
PIO VI. (1950). Catecismo Romano según el decreto del Concilio de Trento. Buenos Aires: Librería Editorial Santa Catalina.
RESTREPO, Juan Pablo. (1885). La Iglesia y el estado Estado en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional. Londres: Printed by Gilbert and Rivington, limited, St John’s square.
SENNETT, Richard. (1997). “El cuerpo del ciudadano”. En: SENNETT, R. (1997) Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. (pp 37-42) Madrid: Alianza Editorial.
THOMAS, Louis-Vincent. (1983). Antropología de la muerte. México: Fondo de Cultura Económica.
TUCÍDIDES. (1969). “Oración fúnebre de Pericles”. En: TUCIDIDES (1969) Historia de la guerra del Peloponeso. (1327-1331). Madrid: Aguilar.
VOVELLE, Michelle. (1985). Ideologías y Mentalidades. Barcelona: Ariel.
______________. (1993). L’heure du grand passage. Chronique de la mort. París: Gallimard.
Fuentes de archivo
PARROQUIA DE SAN SEBASTIÁN DE RIOSUCIO. Archivo Parroquia San Sebastián. Libro de Defunciones, agosto de 1846.