Authors
Abstract
The military form a professional group that has specialized knowledge and develop their activities within the State armed institutions. The profession is exercised in a closed space while having a limited character in time. That is to say, on the one hand, the military are prepared to develop their careers within organizations that require certain skills and specific knowledge; on the other hand, the active cycle concludes at a relatively early age, so that the military are outside the natural range of the exercise of their profession. The issue of reintegration into the civilian environment and the challenge of conversion raises then. The reintegration to civilian life problem and the challenge of retraining are considered. This passage implies continuities and ruptures. From the analysis of the return of retired officers of the Argentinean armed forces to the civilian life, this article aims to discuss the relationship between the military and the civil society in a different way from that posed by studies focused on political and functional aspects. The study is based on in-depth interviews with retired military officers, revealing the plurality of professional knowledge available to them, pointing out between those that can be transferred to the civilian environment and those with exclusive reference to the specific area of institutional performance of the armed forces.
Keywords
References
BADARO, Máximo. (2009). Militares o ciudadanos: la formación de los oficiales del Ejército Argentino. Prometeo: Buenos Aires.
BOURDIEU, Pierre. (1979). La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit.
CHAMPY, Florent. (2009). La sociologie des professions. Paris: PUF.
DUBAR, Claude, TRIPIER, Pierre. (1998). Sociologie des professions. Paris: Armand Colin.
FREDERIC, Sabina et al. (2010). “La formación militar como formación moral. Transmisión y adquisición de saberes teóricos y prácticos en las Fuerzas Armadas”. En: FREDERIC, Sabina, GRACIANO, Osvaldo y SOPRANO, Germán (Comp.). El Estado argentino y las profesiones liberales, académicas y armadas. Rosario: Prohistoria.
FREIDSON, Eliot. (1986). Profesional powers. A study of the institutionalization of formal knowledge. Chicago: Chicago University Press.
JANOWITZ, Morris. (1960). El soldado profesional. Buenos Aires: Omeba.
ORIOZABALA, Sebastián. (2010). “Aprendiendo en el devenir. Un estudio etnográfico sobre el proceso de formación permanente en el Ejército Argentino”. En: FREDERIC, Sabina, GRACIANO, Osvaldo y SOPRANO, Germán (Comp.). El Estado argentino y las profesiones liberales, académicas y armadas. Rosario: Prohistoria.
PANAIA, Marta. (2006). Trayectorias de ingenieros tecnológicos: graduados y alumnos en el mercado de trabajo. Madrid-Buenos Aires: Miño y Dávila.
_____________. (2007). “Una revisión de la Sociología de las Profesiones desde la teoría crítica del trabajo en la Argentina”. En: Estudios del Trabajo, No. 32. Buenos Aires: Asociación Argentina de Estudios del Trabajo.
PANAIA, Marta, LESSER, Ricardo. (1973). “Las estrategias militares frente al proceso de industrialización (1943-1947)”. En: Estudios sobre los orígenes del peronismo/2. Buenos Aires: Siglo XXI.
POTASH, Robert. (1980). El ejército y la política en la Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.
PUCCIARELLI, Alfredo. (Comp.) (2004). Empresarios, tecnócratas y militares: la trama corporativa de la última dictadura militar. Buenos Aires: Siglo XXI.
ROUQUIE, Alain. (1978). Pouvoir militaire et société politique en République Argentine. Paris: Presses de la Fondation Nationale des Sciences Politiques.
VICKERSTAFF, Sarah. (2006). “‘I’d rather keep running to the end and then jump off the cliff.’ Retirement decisions: who decides?” In: Journal of Social Policy, Vol. 35, No. 3. Cambridge: University of Cambridge.
VICKERSTAFF, Sarah, COX, Jennie. (2005). “Retirement and risk. The individualisation of retirement experiences”. In: Sociological Review, Vol. 53, No. 1. London: Blackwell.