How to Cite
Dávila Correa, A. R., Velasco Escobar, L. Ángela, & Restrepo de Mejía, F. (2009). An approach to the understanding of children’s planning ability. Latinoamericana De Estudios Educativos, 5(2), 141–164. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5707

Authors

Alba Regina Dávila Correa
Universidad Autónoma de Manizales
albaregina.davilacorrea@gmail.com
Luz Ángela Velasco Escobar
Universidad Autónoma de Manizales
luzangela.velasco@gmail.com
Francia Restrepo de Mejía
Universidad Autónoma de Manizales
francia46@gmail.com

Abstract

The objective of the present research is to understand the planning processes in 10 and 11 year-old children when faced with problem-solving. The methodology model of the research was proposed from the application of different contact strategies that provided a real approach to the recognition of planning. In a later phase, based on the analysis of the information gathered during the execution of the task, the emerging categories were identified for the recognition of the ways that children propose to solve a problem. The results demonstrate that children offer different ways of dealing with a problem, identifying four categories that describe different work forms and that could provide important elements that could be introduced into the classroom, the teaching and practice of the planning ability as a key element of metacognitive processes.

Altman D. G., Bland J. M. (1996). Statistics Notes: Presentation of numerical data. BMJ.

Brown, R. & Burton, R. (1978). “Diagnostic models for procedural in basic mathematical Skill”. Cognitive Sciencia, 4, 379-426.

Bull, R., Espy, K. & Senn, T. (2004). “A comparison of performance on the towers of London and Hanoi in young children. J Child Psychol Psychiatry: 8

Burón, J. (1997). Enseñar a aprender: introducción a la metacognición. Bilbao: Mensajero.

Buteler, L.; Gangoso, Z.; Brincones Calvo, I. & González Martínez, M. (2001). La resolución de problemas en física y su representación: un estudio en la escuela media. España: Enseñanza de las ciencias.

Crespo León, A. (2006). Cognición humana. España: Ramón Areces editorial.

Das, J. P.; Kar, B. C.; Parrila, R. K. (1998). Planificación cognitiva. Bases psicológicas de la conducta inteligente. Barcelona: Paidós.

De Vega, M. (1998). Introducción a la psicología cognitiva. Madrid: Alianza.

Domenech Auqué, M. (2004). El papel de la inteligencia y de la metacognición en la resolución de problemas. Departament de Psicología, Universitat Rovira i Virgili (UVR). Fichero de tesis.

Dumas-Carre, A. (1987). La resolution de problemas en Phisique au Licée. Tesis Doctoral. Universidad de Paris. Facultad de Ciencias de la Educación.

Edwards, D. (1992). “El papel del profesor en la construcción social del conocimiento”. Investigación en la escuela, 10, 35.

Flórez Romero, R.; Torrado Pachón, M. C.; Mondragón Bohórquez, S. P.; Pérez Vanegas, C. (2003). Explorando la metacognición: evidencia en actividades de lectura y escritura en niños y niñas de 5 a 10 años de edad. Revista Colombiana de Psicología: 12, 85-98.

Garnham, A.; Oakhill, J. (1999). Manual de psicología del pensamiento. Barcelona: Paidós.

Garner, R. (1988). Metacognition and reading comprehension. New Jersey: Ablex Publishing Corporation.

Ibáñez Orcajo, M. T. (2003). Aplicación de una metodología de resolución de problemas como una investigación para el desarrollo de un enfoque ciencia – tecnología – sociedad en el currículo de biología de educación secundaria. Memoria para optar al grado de Doctor. Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Universidad Complutense de Madrid. pp. 56,63y 65.

Martín del Buey, F.; Martín, M. E.; Camarero, F. (2004). Metacognición. PDF. www.profes.net/rep_documentos/Monograf/1PEI_ProcMetacognitivos_b.pdf

Matute, E.; Chamorro, Y.; Inozemtseva, O.; Barrios, O.; Rosselli, M. & Ardila, A. (2008). Efecto de la edad en una tarea de planificación y organización (pirámide de México) en escolares. Revista neurología, 47: 62.

Mayor, J.; Suengas, A.; González M, J. (1993). Estrategias metacognitivas. Aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid: Síntesis.

Paris, J., Wasik, B. & Turner, J. (1991). “The development of strategic readers”. En: R. Barr, M. Kamil, P. Monsenthal, & P. D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research (pp. 609-640), New York: Longman.

Phillips L. H.; Wynn, V. E.; McPherson, S., Gilhooly, K. J. (2001). Mental planning and the Tower of London task. 54 Q J Exp Psychol, pp. 579-97.

Schank, R. C. & Abelson, R. P. (1987). Guiones, planes, metas y entendimiento. Barcelona: Paidós. pp. 86 – 95.

Sternberg, R. J. (1987). Razonamiento, solución de problemas e inteligencia. Barcelona: Paidós, II. p. 343.

Toboso Picazo, J. (2004). Evaluación de habilidades cognitivas en la resolución de problemas matemáticos. Valencia: Universitat de Valencia. p. 130-141.

Wadsworth, J. (1997). Análisis de Sistemas de Producción Animal - Tomo 2: las Herramientas Básicas. p. 2, HTML. www.fao.org/docrep/W7452S/w7452s01.htm

Yves Clot. (2000). La formación por el análisis del trabajo: en pos de una tercera vía. PUF.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |