How to Cite
Roldán Vargas, O., Giraldo, Y. N., & Carmona Ríos, G. (2011). Investigative practice in the master’s in education and human development program, agreement Universidad de Manizales-CINDE, campus Sabaneta, Antioquia, 2000-2010. Latinoamericana De Estudios Educativos, 7(1), 9–41. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5054

Authors

Ofelia Roldán Vargas
CINDE Medellín
oroldan@cinde.org.co
Yicel Nayrobis Giraldo
CINDE Medellín
ygiraldo@cinde.org.co
Gustavo Carmona Ríos
Corporación Universitaria Minuto de Dios–UNIMINUTO. Seccional Bello
brisalborada@gmail.com

Abstract

This article makes part of the study “Investigative Regions in Education and Pedagogyin Colombia: 2000-2010” and particularly it accounts for the investigative practice at Universidad de Manizales in agreement with Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano –CINDE- in Medellín. This study is consistent with the understanding type qualitative research assumptions, given the predominant place language has as meanings and significance builder and revealing in which two levels can be identified: descriptive-analytical and understanding. First of all, documental revision strategies applied to research production in the Master’s Program during the last decade are used, and with the Atlas Ti Program the information is codified and organized in a hierarchical way: regions, sub-regions, tendencies and sub-tendencies. Subsequently, on the base of the statistical data built in the first level, an interpretative exercise is carried out trying to understand the recurrence, concentrations, relevancies and opacities meaning of the investigative practice and its relation with the specificities of the Master’s Program. The results reveal the bets the Master’s Program for the investigation committed both, ethically and politically with Education and Human Development of children and the youth, and its understanding interest from the approach to the actors in their interaction contexts, for the subjective configuration and the political socializing based on theoretical perspectives of human development and political philosophy.

Arendt, Hannah. (2008). La promesa de la política. Barcelona: Paidós.

Bárcena, Fernando & Mèlich, Joan-Carles. (2000). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona: Paidós.

Bauman, Zygmunt. (2005). Modernidad o ambivalencia. Barcelona: Anthropos; México: Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Universidad Nacional Autónoma de México; Venezuela: Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad Central de Venezuela.

Cartoriadis, Cornelis (1980). “Reflexiones sobre el desarrollo y la racionalidad”. En: Attali, Jacques, Castoriadis, Cornelius, Domenach, Jean Marie, Massé, Nathalie. El mito del desarrollo. España: Kairós.

Coffey, Amanda & Atkinson, Paul. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Enfermería.

Frigerio, Graciela. (2005). “En la cinta de Moebius”. En: Educar: ese acto político. Buenos Aires: Del estante editorial.

Foucault, Michel. (1993). El uso de los placeres. España: Siglo XXI Editores.

Gadamer, Hans-Georg. (1998). Estética y hermenéutica. Madrid: Tecnos.

__________. (1984). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.

Giroux, Henry. (1997). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Madrid: Paidós.

Habermas, Jürgen. (1968). “Conocimiento e interés”. En: Ciencia y técnica como ideología. Madrid: Tecnos.

Larrosa, Jorge. (2003). Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel. Barcelona: Laertes.

__________. (2004). “Notas sobre narración e identidad”. En: Abrahão, M. H. A aventura (auto) biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS.

Mardones, J. M. (2001). Filosofía de las ciencias humanas y sociales: materiales para una fundamentación científica. Barcelona: Anthropos.

Max-Neef, Manfred. (1998). Desarrollo a escala humana. Conceptos, aplicaciones y otras reflexiones. Uruguay: Icaria.

Mèlich, Joan-Carles. (2002). Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.

Nussbaum, Martha. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz Editores.

__________. (2002). Las mujeres y el desarrollo humano. Barcelona: Herder.

Ricoeur, Paul. (2003). Sí mismo como otro. México: Siglo XXI Editores.

Sen, Amartya. (2001). Desarrollo y libertad. Bogotá: Planeta.

Santos, Boaventura de Sousa. (2009). Pensar el estado y la sociedad: Desafíos actuales. Buenos Aires: Waldhuter Editores.

Skliar, Carlos & Larrosa, Jorge, comp. (2009). Experiencia y alteridad en educación. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Skliar, Carlos y Téllez, Magaldy. (2008). Conmover la educación. Ensayos para una pedagogía de la diferencia. Buenos Aires: Noveduc.

Touraine, Alain. (1999) ¿Podremos vivir juntos? La discusión pendiente: el destino del hombre en la Aldea Global. México: Fondo de Cultura Económica.

__________. (2000) ¿Podremos vivir juntos?: iguales o diferentes. 2 ed. México: Fondo de Cultura Económica.

Vargas-Guillén, Germán, et al. (2007). Formación y subjetividad. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Vattimo, Gianni. (1991). Ética de la interpretación. Barcelona: Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |