DOI: 10.17151/kepes.2022.19.25.9
Como Citar
Collazos Vidal, A., Montoya-Herrera, J., & Peralbo Cano, R. . (2022). The Ideographic Image of Tai Chi Chuan Movement score as a training resource for the actor. Kepes, 19(25), 223–256. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.9

Autores

Armando Collazos Vidal
Universidad del Valle
collazos@correounivalle.edu.co
Perfil Google Scholar
Jesús Montoya-Herrera
Universidad de Granada
montoya@ugr.es
Perfil Google Scholar
Rafael Peralbo Cano
Universidad de Granada
peralbo@ugr.es
Perfil Google Scholar

Resumo

The conception of the actor as a living being who keeps his body engaged in a fictional time to create a scenic truth, is related to the real, present and above all trained body. This body, generator of signals meant to be understood by the observer, involves an inner understanding of signs and images that originate beyond its boundaries. The objective of this reflexive article is to propose a “form”2 type of Tai Chi Chuan as a limited and instinctive process, using its ideographic imagery as a guide for the creation of a “movement score”3 , a resource for the actor to scrutinize the action that this imagery engenders and the relationship it establishes with his or her body language. The methodology is premised on an initial consideration that fans out into different possible analyses, until finally culminating in a “meta-reflection”4 , based on prior knowledge and experience in both theater and Tai Chi Chuan. The above includes theoretical and practical aspects that allow dealing with the analysis of Tai Chi Chuan ideograms as images for their representation, to create a movement score from them. The didactics discovers those elements which might potentially help capture Tai Chi Chuan through its calligraphy and vice versa, adapting and reinterpreting understood aspects to the actor’s physical training, which will be evaluated and implemented in the future in the stage environment.

Ausubel, D. P., Novak, J. D. & Hanesian, H. (1973). Educational psychology: a cognitive view. Werbel & Peck

Barba, E., Savarese, N., Porras, Y.-H., Bert, B., & International School of Theatre Anthropology. (1990). El arte secreto del actor: Diccionario de antropología teatral. Librería y Editora «Pórtico de la Ciudad de México»: Escenología.

Bogart, A., & Landau, T. (2005). The viewpoints book: A practical guide to viewpoints and composition (1st ed). Theatre Communications Group; Distributed by Consortium Book Sales and Distribution.

Bogart, A. & Luque, D. (2008). La preparación del director: siete ensayos sobre teatro y arte. Alba editorial.

Bradley, S. (2006). Cultivating the Elixir Field with Sinmoo Hapkido’s Danjun Breathing, Revista de Artes Marciales Asiáticas, 1(4),76-89. http://dx.doi.org/10.18002/rama.v1i4.271

Chen, T. (2013). Caligrafía china. Editorial Popular D.L.

Chuen, L. K. (1993). El camino de la energía. Producciones generales de comunicación.

Cortés Moreno, M. (2002). Dificultades linguisticas de los estudiantes chinos en el aprendizaje del ELE, Chino y español: un anàlisis contrastivo. Carabela, 1(52),77–98.

García, S; Tobal, F; Martin, P.; Gutierrez, C.; Castellanos, V. (2021). Las artes marciales, su origen y actualidad: Una visión enfocada en el Judo, Karate y Wushu. Orientando Temas de Asia Oriental, Sociedad, Cultura y Economía, 0(8),141–174.

Gazi, N. (2005). El ying y el yang en el taoismo. Sufi, 10, 44-47.

Gladkov, A. (1997). Meyerhold speaks. Meyerhol rehearses. Harwood Academic.

Gómez Arévalo, J. A. (2014). La visión sobre el cuerpo desde de las tradiciones del lejano Oriente. Revista Pistis & Praxis, 6(2), 651–669. https://www.redalyc.org/pdf/4497/449748251014.pdf

González, F. (1996). Acerca de la metacognición. Revista Paradigma,14 -17(1-2), 109-135. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/184

Grotowsky, J. (2008). Hacia un teatro pobre. 24a. ed., siglo veintiuno editores

Berwick, S. (2009). La espada recta quingping: “el último sistema chino de espada vivo.” (C. Hsu & D. Xunyin trans), Revista de Artes Marciales Asiáticas,0(2),54-73. https://xdoc.mx/ documents/la-espada-recta-qingping-600669ad51265

Laban, R. (1987). El dominio del movimiento (J. Bonso, trans.) Fundamentos.

Lao-Tsé. (2006). Tao Te Ching: los libros del Tao.Trotta López Rodríguez, F. (2016). El cuerpo del actor en el proceso creativo. Moenia, 22, 287–296.https://revistas.usc.gal/index.php/moenia/article/view/3713

Marcu, M. (2003). El Tai Chi en escena. Los Rabdomantes, (3),87-93. https://racimo.usal.edu.ar/ id/eprint/2039

Milo, J. (2007). Manual de posturas estaticas: meditación de pie. Chilavert.

Nhat, T. (2016). Silencio: el poder de la quietud en un mundo ruidoso, Urano.

Pérez, D. (2016). Toda performance tiene una estructura previa o se configura en el instante del suceso. Ciencias Sociales y Educación, 5(10),287-295.

Ping, L. (2013). El gran libro de la medicina china, Booket.

Ruiz, B. (2008). El arte del actor en el siglo XX. Un recorrido teórico y práctico por las vanguardias. Artezblai.

Salvat, R. (1983). El teatro como texto, como espectáculo. Montesinos.

Sánchez, J. A. (2011). Dramaturgia en el campo expandido. Repensar la dramaturgia. Errancia y transformación, 19-38.

Sánchez, J. A. (1994). Dramaturgias de la imagen (Vol. 16). Univ de Castilla La Mancha.

Sánchez, J. A. (1999). La escena moderna. Ediciones Akal

Severino, R. E. (2019). El universo del Tai Chi Chuan. Clube de Autores (managed).

Stanislavski, C. (1993). El trabajo del actor sobre su papel Quetzal.

Susitaichi. (2015 mar.). Escritura y caligrafìa china. Tai Chi Lanzarote. https://taichichuanlanzarote. wordpress.com/2015/03/01/escritura-y-caligrafia-china/

Tassinari, M. (2002). Artes Marciales. Tikal.

Telias, E. & Amenábar, M. (2011). La performática del Taiji Quan: expresión de una caligrafía corporal. Documentos de Trabajo En Estudios Asiáticos. Pontificia Universidad Católica de
Chile, 6. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/17175

Villar, M. T. (2015). El proceso creador del actor corporal: de la gramática a la representación. [tesis doctoral Universidad de Valencia] Repositorio institucional Roderic. http://hdl.handle.net/10550/51025

Von Mentz, B. (2012). La relación hombre-naturaleza. Siglo xx editors.

Watts, A. (1979). El camino del Tao. Kairós.

Downloads

Não há dados estatísticos.
Sistema OJS - Metabiblioteca |