DOI: 10.17151/kepes.2024.21.30.6
How to Cite
Rojas Farías, R. (2024). The movie theater in Bogotá. Formal relations from culture, the city and technology. Kepes, 21(30), 145–182. https://doi.org/10.17151/kepes.2024.21.30.6

Authors

Ricardo Rojas Farías
Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
ricardo.rojasf@utadeo.edu.co
https://orcid.org/0000-0001-5827-1776
Perfil Google Scholar

Abstract

The main objective of the text is to delve into the objectual value of the architecture of theatre and cinema in the centre of Bogotá, in order to update the notion of form based on the triad: of culture, city and technology. It is one of the products derived from the research, already completed, entitled Cinemas capitales: la arquitectura para la muestra de cine en las capitales del mundo; caso Bogotá. The text is constructed from the perspective that classifies and groups a sample of 45 theatres and cinemas in the city, built between 1890 and 2000. The body of the text addresses the role in the conception, not only cultural, but also urban and technical, of the theatre and cinema projection building in the city of Bogotá in the 20th century.

Arango, S. (1993). Historia de la Arquitectura en Colombia (2.a ed.). Universidad Nacional de Colombia.

Capitel, A. (2009). La Arquitectura Compuesta por partes. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Fenalco (2005). El comercio: Memoria de creadores de empresa. Consuelo Mendoza Ediciones.

Frampton, K. (1981). Historia crítica de la arquitectura moderna. Gustavo Gili.

Franco, M., Rojas, R. (2021). La forma de la arquitectura colombiana como vestigio de contemporaneidades que se traslapan. En P.A. Gómez & G. Gastellanos (Eds.), Arquitectura contemporánea en Colombia (pp. 189-221). Ediciones Unisalle y Editorial Tadeo.

Martí, C. (1993). Las variaciones de la identidad. Ediciones del Serbal.

Moneo, R (1987). On Typology. Oppositions 13 (23), 22-45.https://doarch152spring2015.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/01/moneo_on-typology_oppositions.pdf

Monestiroli, A. (1993) La arquitectura de la realidad. Ediciones del Serbal.

Montaño, A., Solarte, E., & Rojas, R. (2011). La arquitectura del teatro. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.

Montaño, A., Rojas, R. (2012). Técnica y estética en el límite moderno: los cerramientos en la arquitectura moderna en Bogotá. Dearq 10 (88), 88-101.https://doi.org/10.18389/dearq10.2012.10

Semper, G. (1989). The four elements of Architecture and Other Writings. Cambridge University Press.

Till, J ( 2008)). Architectural Research: Three Myths and One Model. Building Material, 17, 4-10.

Torres, J. (2020). La construcción del Teatro Municipal (1887-1891). https://archivobogota.secretariageneral.gov.co/noticias/la-construccion-del-teatro-municipal-1887-1891

Otras referencias

Avila, A. (2005). Procesos urbanos y transformaciones sociales en torno a las salas de cine en Bogotá. Tesis de Maestría en Urbanismo. Universidad Nacional de Colombia.

Avila, A. (2013, agosto-noviembre). Las salas de cine diseñadas por las figuras de las vanguardias europeas. Revista de Arquitectura, 15, 84-101.

Avila, A. & Montaño, A. (2015). Salas de cine en Bogotá (1897-1940): la arquitectura como símbolo de modernización del espacio urbano. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, 29. https://doi.org/10.4000/alhim.5230

Avila, A. & Montaño, A. (2017). Arquitecturas para el cine en Bogotá: centro, centralidades y periferia (1940 - 1980). Actas Seminario internacional de investigación en urbanismo - IX Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo, junio de 2017, Barcelona: Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori. Universitat Politècnica de Catalunya. https://doi.org/10.5821/siiu.6361

Bernardo, A. (2016). 7 avances técnicos que revolucionaron la historia del cine. https://www.bbvaopenmind.com/7-avances-tecnicos-que-revolucionaron-la-historia-del-cine/

Camacho, S. (2010, junio-diciembre). Teatros de Bogotá como tipo e imagen de la ciudad en 1970 y en 2010. Revista Nodo, 5, 41-58.

Colectivo Maski – Unión temporal. (2007). http://www.cinemainsostenible.laveneno.org/Documentos%20Web%20Cinema/CIlcpt.pdf

Durand, J. (1917). Précis des leçons d’architecture donées a l’Ecole Polytechnique. París: L’École Royale Polytechique.

Frampton, K. (1999). Estudios sobre cultura tectónica. Madrid: Akal.

Gil, A. (2015) 100 años del invento que cambió el cine para siempre: Technicolor. https://hipertextual.com/2015/05/technicolor-centenario.

Grassi, G. (1980). La arquitectura como oficio y otros escritos. Barcelona: Gustavo Gili.

Henao, E., Llanos, I. (2015). Torre-plataforma. Colombia años 50 y 60.https://issuu.com/edisonhenao6/docs/torre_plataforma_en_colombia__a__os/39
Izenour, G. (1977). Theater design. Pittsburg; College of Fine Arts.

Konigsberg, I. (2004). Diccionario técnico Akal de cine. Madrid: Akal Ediciones.

Moneo, R. (1978). On Typology. Oppositions No 13 Sobre el concepto de tipo en arquitectura. Madrid 1982

Montaño, A. (2010, enero-diciembre). Arquitectura para la exhibición del cine ene el centro de Bogotá. Revista de Arquitectura,12, 79-87.

Montaño, A. (2018). Los cinematógrafos. Credencial Historia (347). https://www.banrepcultural.org/biblioteca-virtual/credencial-historia/numero-347/los-cinematografos

Montaño, A. & Pinzón, J. (2018, enero-junio). Los espacios para la exhibición del cine en Bogotá: un análisis urbano. Revista de Apuntes,31, 54-65.

Moreno, J. (2012). Los viejos clásicos. https://www.bacanika.com/seccion-cultura/los-viejosclasicos.html

Pevsner, N. (1979). Historia de las tipologías arquitectónicas. Barcelona: Gustavo Gili. Science Museum Group. Lumière Cinématographe. (s/f) Science Museum Group Collection Online. Accessed July 10, 2023. https://collection.sciencemuseumgroup.org.uk/objects/co8090140/lumiere-cinematographe-35mm-motion-picture-camera-printer-projector.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |