DOI: 10.17151/kepes.2024.21.30.5
How to Cite
Jiménez Gómez, I., Bonales Daimiel, G., & Suárez Carballo, F. (2024). Creative strategies in the design of graphic marks based on a communicative paradox. Kepes, 21(30), 117–144. https://doi.org/10.17151/kepes.2024.21.30.5

Authors

Isidro Jiménez Gómez
Universidad Complutense de Madrid
isidrojimenez@ucm.es
https://orcid.org/0000-0001-7372-7276
Perfil Google Scholar
Gema Bonales Daimiel
Universidad Complutense de Madrid
gbonales@ucm.es
https://orcid.org/0000-0003-2085-2203
Perfil Google Scholar

Abstract

In visual identity, graphic marks are a fundamental element in the communication of the intangible values of the brand. In their design, syntactic decisions are frequently aligned with the conceptual part and there is harmony between verbal and graphic expressions; on the other hand, when this correspondence doesn’t exist, a communicative dissonance appears: in the field of rhetoric, it is called paradox. This research seeks to study the creative responses of a group of students to this conflict, using a sample of 246 participants from three universities distributed in two groups, which must offer a visual solution to a messaging company called Turtle (paradox situation) or Gazelle (coherence). Using demographic, iconic, plastic and linguistic variables, the results show the need for a greater creative effort in cases of visual paradox; the existence of numerous iconic affinities, as evidenced by graphic proposals usually based on the representation of animals and the continuous reference to speed; a certain influence of the type of medium (printed or digital) in the strategy and style; and, finally, a greater capacity for innovation by older or more experienced participants, women and in those processes that permit greater reflection.

Aliaga Aguza, L. M. (2022). La cultura visual y la publicidad como herramientas para enseñar las figuras retóricas en el aula de español para extranjeros. Revista Kepes, 19 (25), 565-597. http://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.19

Cao, M. L. F. (1998). La Retórica visual como análisis posible en la didáctica del arte y de la imagen. Arte, individuo y sociedad, (10), 39-62. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS9898110039A

Caron, J. E. (2016) The quantum paradox of truthiness: satire, activism, and the postmodern condition. Studies in American Humor, 2 (2), 153–181. https://doi.org/10.5325/studamerhumor.2.2.0153

Carpintero, C. (2007). Sistemas de identidad. Sobre marcas y otros artificios. Argonauta.

Carrere, A. y Saborit, J. (2000). Retórica de la pintura. Cátedra Signo e imagen.

Celis, C. (2011). El oxímoron Publicitario. Pléyade, (6), 87-97. http://www.revistapleyade.cl/index.php/OJS/article/view/255.

Chen, Y. S. y Bei, L. T. (2018). Free the brand: How a logo frame influences the potentiality of brand extensions. Journal of Brand Management, 26 (1), 1-16. https://doi.org/10.1057/s41262-018-0142-0

Costa, J. (2004). La imagen de marca. Un fenómeno social. Paidós Diseño.

Chaves, N. y Espinosa, A. (2022). Tipologías marcarias. Parámetros clasificatorios de logotipos, símbolos y fondos gráficos. Experimenta Libros.

Cubeiro, C. (2022). Manual de fundamentos del diseño gráfico. Almazara.

De Buen Unna, J. (2013). Diseño, comunicación y neurociencias. Trea.

Díez Arroyo, M. (1998). La retórica del mensaje publicitario. Un estudio de la publicidad inglesa. Servicio de Publicaciones Universidad de Oviedo.

Fajardo, T., Zhang, J. y Tsiros, M. (2016). The contingent nature of the symbolic associations of visual design elements: The case of brand logo frames. Journal of Consumer Research, 43 (4), 549-566. https://doi.org/10.1093/jcr/ucw048

Field, A. y Hole, G. (2003). How to design and report experiments. Sage Publications.

García, J. (2019). Las figuras retóricas (6ª edición). Arco/Libros.

García, A. y Subiela, B. (2024). El diseño periodístico al servicio del lenguaje claro y de la comprensión lectora (en prensa). gráfica, 1-11. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.346

García, F.; Llorente, C. y García, M. (2010). La construcción globalizada del logo-símbolo; la globalización de la marca a través del mismo. Historia y Comunicación Social, (15), 125-148. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/HICS1010110125A/18717

Godlewski, G. y Zalech, M. (2022). Determinants of paying attention to the logos of online travel agencies. Journal of Vacation Marketing, 1-18. http://doi.org/10.1177/13567667221109271

González, J. (2002). Identidad Visual Corporativa. La imagen de nuestro tiempo. Editorial Síntesis.

Groupe μ (1993). Tratado del signo visual. Cátedra.

Herrera, E. y Fernández, L. (2018). Historias que marcan. Origen y significado de 50 marcas gráficas. Gustavo Gili.

Hontanilla Pizarro, B. (2020). El papel de la tipografía en la percepción de una marca. gráfica, 8 (16), 11-20. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.158

Jiang, Y.; Gorn, G.; Galli, M. y Chattopadhyay, A. (2016). Does Your Company Have The Right Logo? How and Why Circular and Angular Logo Shapes Influence Brand Attribute Judgments. Journal of Consumer Research, 42 (5), 709-726. http://dx.doi.org/10.1093/jcr/ucv049.

Joly, M. (1999). La imagen fija. La marca editora.

Llorente, C. y García, F. (2015). La construcción de la retórica en el swoosh de Nike. El discurso comercial de la victoria. Prisma Social, 14, 470-513. http://www.isdfundacion. org/publicaciones/revista/numeros/14/secciones/abierta/pdf/a_03_discurso_
comercial_470-513.pdf

Machado, J.; Vacas de Carvalho, L.; Torres, A. y Costa, P. (2015). Brand logo design: examining consumer response to naturalness. Journal of Product & Brand Management, 24 (1), 78-87. http://dx.doi.org/10.1108/JPBM-05-2014-0609

Malmqvist, K. (2015) Satire, racist humour and the power of (un)laughter: On the restrained nature of Swedish online racist discourse targeting EU-migrants begging for money. Discourse & Society, 26 (6), 33-753. http://dx.doi.org/10.1177/0957926515611792

Mariani, M. (2019). Qué nos dicen las imágenes. La retórica visual en el arte, el diseño gráfico y la publicidad. Hoaki Books.

Martín, J. (2016). Comunicación visual. Centro de Estudios Financieros.

Martín, J.; Suárez, F. y Galindo, F. (2024). Intersecciones entre posmodernismo, New Ugly y gráfica popular en el diseño gráfico contemporáneo. Universum, 39 (1), 355-375. https://doi.org/10.4067/S0718-23762024000100355

Mitchell, W. (2020). ¿Qué quieren las imágenes? Sans Soleil Ediciones.

Page. J. (2020). Trump as global spectacle. The visual rethoric of magazine covers. En J. D. Delly y K. Smith (Eds.), Handbook of Visual Communication. Theory, Methods, and Media (pp. 139-151). Routledge.

Raposo, D. (2008). Design de Identidade e Imagem Corporativa. Edições IPCB.

Raposo, D. (2018). Communicating visually. En Raposo, D. (ed.), Communicating visually. The graphic design of the brand (pp. 20-41). Cambridge Scholars Publishing.

Rom, J. (2018). El espectáculo de la publicidad. La codificación de la puesta en escena como recurso retórico de la dirección de arte. En García, F.; Tur-Viñes, V.; Arroyo, I. y Rodrigo, L. (Coords.), Creatividad en publicidad: Del impacto al comparto (pp. 413-435). Dykinson.

Romero, L.; Castillo, B. y Sánchez, P. (2023). Iconographic-symbolic analysis model of Corporate Visual Identity (CVI): Application test on pharmaceutical companies in Spain. gráfica, 11 (22), 145-157. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.259

Ruiz, J. (2018). Una aproximación retórica a los memes de Internet. Signa: Revista De La Asociación Española De Semiótica, 27, 995–1021. https://doi.org/10.5944/signa. vol27.2018.21856

Salvador, A. y Montes, M (2016). La identidad visual del lujo en España. Prisma Social, (17), 1-23. https://revistaprismasocial.es/article/view/1273/1361

Rey, N. y Marmolejo, M. (2019). Preocupaciones profesionales y académicas de los estudiantes de la carrera de Diseño Gráfico a partir de la capacidad de expresión del meme de Internet en un entorno sociodigital. Revista Kepes, 16 (19), 64-94. http://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.19.4

Stamatogiannakis, A. y Luffarelli, J. (2015). How to use visual design to boost brand equity. En Batra, R.; Seifert, C. y Brei, D. (Eds.), The Psychology of Design: Creating Consumer Appeal (pp. 121-127). Routledge.

Subiela, B. (2018). La retórica de la imagen en el diseño periodístico: del modelo publicitario al informativo. Arquetipo, (17), 9-24. https://revistas.ucp.edu.co/index.php/arquetipo/article/view/61

Tapia, A. (2015). La retórica visual en el diseño gráfico contemporáneo. Diseño en síntesis, 54, 118-131. https://disenoensintesisojs.xoc.uam.mx/index.php/disenoensintesis/article/view/310/309

Taylor, D. (2017). Graphic satire and the enlightenment eye. Critical Quarterly, 59 (4), 34-53. http://doi.org/10.1111/criq.12379

Vega, E. (1999). Identidad corporativa en televisión Significación y diversidad en la gráfica televisiva [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].

Vitis, L. y Gilmour, F. (2017). Dick pics on blast: A woman’s resistance to online sexual harassment using humour, art and Instagram. Crime, Media, Culture, 13 (3), 335–355. https://doi.org/10.1177/1741659016652445

Walsh, M.; Winterich, K. y Mittal, V. (2010). Do Logo Redesigns Help or Hurt Your Brand? The Role of Brand Commitment. Journal of Product and Brand Management, 19 (2), 76-84. https://ssrn.com/abstract=1998809

Whiteman, G.; Zundel, M. y Holt, R. (2018). Provoked by Charlie Hebdo: Visual Satire and Management Studies. Academy of Management Review, 43 (3), 530-540. https://doi.org/10.5465/amr.2017.0223

Xu, L.; Yu, F. y Ding, X. (2020). Circular-Looking Makes Green-Buying: How Brand Logo Shapes Influence Green Consumption. Sustainability, 12 (5): 1791, 1-13. https://doi.org/10.3390/su12051791

Zhu, Z.; Cao, H. y Li, B. (2017). Research on logo design and evaluation of youth education brands based on visual representation. Journal of Product & Brand Management, 26 (7), 722-733. https://doi.org/10.1108/JPBM-08-2016-1287

Zunzunegui, S. (1998). Pensar la imagen. Cátedra.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |