DOI: 10.17151/kepes.2023.20.28.9
How to Cite
Pérez Vallejo, A. U. (2024). Semiosis in the creative action of the designed photographic sign. Kepes, 20(28), 247–289. https://doi.org/10.17151/kepes.2023.20.28.9

Authors

Andrés Uriel Pérez Vallejo
Universidad de Caldas Manizales, Colombia
andres.perez@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0001-5239-9111
Perfil Google Scholar

Abstract

The research-creation results related in this article are derived from the research of the doctoral thesis Model of the creative action in photographic design. This work, based on the application of cognitive and visual production elements, observes and analyzes the figure of the photographic designer from a model of creation that arises from the crossing of paradigms and correlations between photographic semiotics, science, art, design, technology and visual communication. In the sense that the model is presented as a methodology that seeks to transparently show the creative processes that occur in the mind of the photographic designer, a space is established where it is possible to articulate the photographic sign as a vehicle of creation. In this context, the figure of the photographic designer is observed and analyzed from a model of creation that arises in the application of methodological instruments based on qualitative analysis, participant observation and instruments of analysis and evaluation. Thus, within the framework of these instruments, the semiotic and creative exchanges of the designed photographic sign are analyzed and evaluated, which were directed through field work to a group of university students of Graphic Design with extensive knowledge in photography and visual communication. The results of the field work allowed concluding that the elements of the model of creation in photographic design must be based on the semiotic analysis of creative thinking and visual cognition.

Acaso, M. (2011). El lenguaje visual. Paidós.

Alberich, T., Arnanz, L., Basagoiti, M., Belmonte, R., Bru, P., Espinar, C., García, N., Habegger, S., Heras, P., Hernández, D., Lorenzana, C., Martín, P., Montañés, M., Villasante, T. R. y Tenze, A. (2009). Metodologías participativas. Manual. CIMAS.

Bohórquez, M., Reina, A. y Duque, P. (2015). Diseño e Imagen. Universidad del Valle.

Brea, J. L. (2002). La era postmedia. Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Editorial CASA.

Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen: historia de la mirada en Occidente. Paidós.

Dubois, P. (1986). El acto fotográfico: de la representación a la recepción. Paidós.

Eco, U. (1989). Estructura ausente. Introducción a la semiótica. Editorial Lumen.

Flusser, V. (1990). Hacia una filosofía de la fotografía. Trillas.

García Canclini, N. (1998). ¿Ciudades multiculturales o ciudades segregadas? Debate Feminista, 17, 3-19. https://doi.org/https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1998.17.426

García, R. I. (2021). Cuerpo, estética y utopía tecnológica. En L. Baigorri y P. Ortuño (Eds.), Cuerpos conectados. Arte, identidad y autorrepresentación en la sociedad transmedia (pp. 127-142). Dykinson, S.L. https://doi.org/10.2307/j.ctv1s7cjm5.14

Gartner (2008). Inteligencias múltiples. Paidós.

Gutiérrez, J. y Delgado, J. M. (1999). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis.

Hernández, J. R. (2020). Avances en la fabricación de órtesis y prótesis mediante manufactura aditiva. Revista de plásticos modernos: Ciencia y tecnología de polímeros, 119(756), 3.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill.

Lister, M. (1997). Ensayo introductorio. En M. Lister (Comp.), La imagen fotográfica en la cultura digital (pp. 13-45). Paidós.

Márquez, U. B. (2014). Valor de uso y espacio urbano: la ciudad como eje central de la conformación política, cultural y simbólica de las sociedades. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 59(222), 187-208.

Morris, C. (1985). Fundamentos de la teoría de los signos. Paidós.

Peirce, C. S. (1987). Obra Lógico Semiótica. Taurus.

Restrepo, M. (1990). La semiótica de Charles S. Peirce. Signo y pensamiento, 9(16), 27-46.

Robins, K. (1997). ¿Nos seguirá conmoviendo una fotografía? En M. Lister (Comp.), La imagen fotográfica en la cultura digital (pp. 49-75). Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |