Authors
Abstract
At the end of the 20th century, it is established a type of museum named as late capitalistic or global, presenting a new structure in which the characterization and actions of its directors is key to interpret it. The role of these actors no longer demands the knowledge on the collection, but the ability to promote actions related to business that can be seen by articulating different theoretical-critical approaches applied to museology. In order to expose some the specificities of these features, it is introduced a brief pointing of certain actions carried out by the directors of two Argentinian art museums, at the end of the 90 decade and the beginning of the 21 st century: the Museum of Contemporary Art of Bahía Blanca (Buenos Aires) and the Museum of Contemporary Art of Rosario (Santa Fe).
References
Bennett, T. (1999). The exhibitionary complex. D. Boswell and J. Evans (Ed.) Representing the Nation: A Reader, Histories, Heritage and Museums. New York: Routledge, pp. 332-362.
Bishop, C. (2018). Museología radical. O ¿qué es “contemporáneo” en los museos de arte contemporáneo? Buenos Aires: Libretto.
Buffone, S. (2005). Otro panorama de la fundación de Bahía Blanca. Ramona Artes Visuales (58), 10-30. no tiene DOI
Campillo Garrigós, R. (1998). La gestión y el gestor del patrimonio cultural. Murcia: KR.
Carretero Pérez, A. (1999). Museos administración y administradores. ANABAD, XLIX (3-4), 681-723. . no encontre DOI
Chin-Tao, W. (2007). Privatizar la cultura. Madrid: Akal.
El Cultural. (2002). El perfecto director de Museo. Siete expertos analizan cómo debería elegirse al responsable de un centro público. Recuperado de https://m.elcultural.com/revista/arte/El-perfecto-director-demuseo/5567
Foster, H. (2005). Diseño y delito. Madrid: Akal.
Giunta, A. (2009). Poscrisis: arte argentino después de 2001. Buenos Aires: Siglo XXI.
Gorelik, A. (2013). Miradas sobre Buenos Aires. Historia cultural y crítica urbana. Buenos Aires: Siglo XXI.
Guasch, A.M. (2008). Los museos y lo museal. El paso de la modernidad a la era de lo Global. Revista CALLE 14, 2, 11-20. https://doi.org/10.14483/21450706.1236
Guasch, A.M. y Zulaika, J. (2007). Aprendiendo del Guggenheim Bilbao. El museo como instrumento cultural. Madrid: Akal.
Haacke, H. (1986). Museums, Managers of Consciousness Unfinished Business. New Museum of Contemporary Art y MIT Press, pp. 60-73.
Huyssen, A. (2007). En busca del futuro perdido Cultura y memoria en tiempo de globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
James, R. (2007). Museums, Corporatism and the Civil Society. Curator, 2, 219-237. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2007.tb00267.x
Krauss, R. (1993). Arte en tránsito. La lógica cultural del museo tardocapitalista. AV: Monografías (39),16-25. no encontré DOI
Laseca, R. (2016). El museo imparable. Sobre institucionalidad genuina y blanda. Chile: Metales Pesados.
Lord, B. y Dexter Lord, G. (2008). Manual de gestión de museos. Barcelona: Editorial Ariel.
Mariscal Orozco, J.L. (2011). Avances y retos de la profesionalización de la gestión cultural en México. Revista Digital de Gestión Cultural, 1 (2), 5-27. no encontre DOI
Panozzo Zenere, A. (2018). Se contempla, se experimenta. Modos de comunicar del museo de arte contemporáneo. Rosario: UNR Editora.
Sarlo, B. (2009). La ciudad vista. Mercancías y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo XXI.
Sherene, S. (2000). Grooming new millennium museum directors. Museum International (2), 59-64. https://doi.org/10.1111/1468-0033.00262
Zacharías, M.P. (2016). Estado del Arte. Veinticinco notas sobre artistas, galeristas, coleccionistas, gestores culturales y otros actores del sistema del arte en la Argentina. Buenos Aires: Ministerio de Cultura de la Nación.
Zerilli, A. (1988). Fundamentos de Organización y Dirección General. Bilbao: Ed. Deusto S.A.