DOI: 10.17151/kepes.2019.16.20.6
How to Cite
Calvo de Castro, P. . (2019). Latin american documentary cinema : conclusions based on a cross-sectional study with a contextual and formal approach to 100 documentary films. Kepes, 16(20), 126–151. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.6

Authors

Pablo Calvo de Castro

Doctor en cine doucmental Profesor Universidad de Medellín

Universidad de Medellín
pcalvo@udem.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-7537-2349

Abstract

This article is the result of a broad-spectrum research, the result of a doctoral thesis. The research wants to see if you can really talk about a Latin American documentary today. To answer this question, a cross-sectional study of the contributions to the field of documentary of the most relevant cinematographies in the region –in terms of production volume and the importance of their titles– is done. In addition, those significant contributions arising from minority contexts are taken into consideration. At the methodological level, the present study considers three aspects. A qualitative analysis that takes into account the evolution of gender in Latin America at the regional level, the formal aspects derived from technical advances and the production context in which the films analyzed are produced. The last two aspects will condition the configuration of a language with common features.

Aumont, J. y Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona. Paidós.

Barnouw, E. (1996). El documental, historia y estilo. Barcelona: Gedisa.

Bordwell, D., Staiger, J. y Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós.

Burton, J. (1990). The Social Documentary in Latin América. Pittsburg: PA U. Of Pittsburg.

Caballero, R. (2006). Producción, coproducción e intercambio de cine entre España, América Latina y el Caribe. Avances de investigación 5. Madrid: Fundación Carolina CeALCI.

Calvo de Castro, P. (2017). La evolución del cine etnográfico en el documental latinoamericano. Cine Documental, 17, 1-23. Recuperado de https://goo.gl/yNdpje

Carreño, V., Arreaza, E. y Méndez, A. (2016). Al otro lado del río: La percepción del otro en la frontera colombo-venezolana. Lenguas y Literaturas Indoamericanas, 1 (18), 62-84. Recuperado de https://goo.gl/k88Aqv

Cavalcanti Tedesco, M. y Núñez, F. (2014). Pensar el documental en Latinoamérica: el singular método fílmico de Marta rodríguez y Jorge Silva. Cine Documental, 10, 27-44. Recuperado de https://goo.gl/ZQt2BK

Cerdán Los Arcos, J. (2015). Un lugar ético para las imágenes documentales (en el contexto de las ciencias sociales), en Fernández Guerra, V. (Coord.). Revisitando el documental; de Flaherty al webdoc. Cuadernos Artesanos de Comunicación. N. 83. La Laguna (Tenerife): Latina. Recuperado de https://goo.gl/QWM3BR

Elena A. y Mestman, M. (2003). Para un observador lejano: el documental latinoamericano en España. En Paranaguá, P.A. (Ed.). Cine documental en América Latina (pp. 79-92). Madrid: Cátedra.

Flick, U. (2002). An introduction to Qualitative Methodology. Chicago: Markham.

Gallois, D. e Carelli, V. (1992). “Vídeo nas aldeias”: a experiência Waiãpi. Cadernos de Campo 2 (2), 25-36. Recuperado de https://goo.gl/idQytF

Getino, O. (1979). A diez años de “Hacia un Tercer Cine”. México: Filmoteca UNAM.

Gómez Tarín, F.J. (2006). El Análisis de un texto fílmico. Castellón: Beira Interior.

Gómez Tarín, F.J. (2011). Elementos de Narrativa Audiovisual. Expresión y narración. Santander: Shangrila.

Gumucio Dagron, A. (2014). El cine comunitario en América Latina y el Caribe. Bogotá: Fundación Friedrich Ebert. Recuperado de https://goo.gl/PzDroR

Gutiérrez San Miguel, B. (2006). Teoría de la narración audiovisual. Madrid: Cátedra. Signo e Imagen.

Gutiérrez San Miguel, B. (2015). Estudio evolutivo del lenguaje narrativo, desde los primeros documentales a los transmedia. En V. Fernández Guerra (Ed.), Revisitando el documental; de Flaherty al webdoc. Cuadernos Artesanos de Comunicación. 83. La Laguna (Tenerife): Latina. Recuperado de https://goo.gl/KiEXWz

King, J. (1994). El carrete mágico. Una historia del cine latinoamericano. Bogotá: Tercer Mundo.

León Frías, I. (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano de los años sesenta: entre el mito y la modernidad fílmica. Lima: Fondo Editorial de la Universidad de Lima.

Lie, N. y Piedras, P. (2014). Identidad y movilidad en el cine documental latinoamericano contemporáneo: Familia Tipo (2009) e Hija (2011). Confluencias: Revista Hispánica de Cultura y Literatura, 30 (1), 72-86. DOI: https://10.1353/cnf.2014.0009

Martínez-Salanova Sánchez, E. (2003). El valor del cine para aprender y enseñar. Comunicar, 20, 45-52. Recuperado de https://goo.gl/majEmM

Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (1969-1972) Volumen 2. Barcelona: Paidós.

Montiel, A. (2002). El desfile y la quietud. Análisis fílmico versus Historia del Cine. Valencia: Generalitat Valenciana.

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad, cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.

Nichols, B. (2001). Los documentales y el modernismo: 1919-1939. Comunicación y Sociedad, XIV, 2, 71-91.

Nichols, B. (2003). El documental performativo. Postverité, 197-221.

Nichols, B. (2006). Cuestiones de ética y cine documental. En Catalá, J. M. y Cerdán, J. (Eds.), Después de lo real. (pp. 29-45). Valencia: Archivos de la filmoteca.

Nichols, B. (2013). Introducción al documental. México DF: UNAM.

Ortega, M.L. (2010). Nuevos tropos en el documental latinoamericano: subjetividad, memoria y representación. En Weinrichter, A. (Ed.), El documentalismo en el SXXI (pp. 77-99). San Sebastián: Festival de cine de San Sebastián. Recuperado de https://goo.gl/He4GdQ

Ortega, M.L. y Morán, A. (2003). Imaginarios del desarrollo: un cruce de miradas entre las teorías del cambio social y el cine documental en América Latina. Secuencias. Revista de historia del cine, 18, 33-48. Recuperado de https://goo.gl/YnSB44P

Palacio, M. (2014). El eslabón perdido. Apuntes para una genealogía del cine documental contemporáneo. Cine Documental, 9, 91-117. Recuperado de https://goo.gl/NREnCR

Paranaguá, P.A. (2003a). Cine documental en América Latina. Madrid: Cátedra.

Paranaguá, P.A. (2003b). Tradición y modernidad en el cine de América Latina. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Pérez Murillo, M.D. (2010). Temas del cine documental como fuente para la historia de América Latina en el SXX. Naveg@mérica. Revista electrónica de la Asociación Española de Americanistas, 4, 1-15. Recuperado de https://goo.gl/fqQvbC

Pérez Murillo, M.D. (2013). El cine latinoamericano entre dos siglos, sus claves y temas. Boletín Americanista, 1 (66), 81-99. Recuperado de https://goo.gl/5s37aZ

Piedras, P. (2011). Dziga Vertov: entre la teoría y la práctica, entre el arte y la ciencia, entre la objetividad y la subjetividad. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, 15, 44-50. Recuperado de https://goo.gl/iPP4w1

Piedras, P. (2013). Algunas especulaciones en torno a los modos de representación ya la manifestación de la primera persona en el cine documental argentino. Cine Documental, 7, 30-45. Recuperado de https://goo.gl/d1KoDf

Plantinga, C. (1997). Rhetoric and Representation in Nonfiction Film. Nueva York: Cambridge University Press.

Renov, M. (1993). Theorizing Documentary. New York: Routledge.

Ruffinelli, J. (2001). Patricio Guzmán. Madrid: Cátedra.

Ruffinelli, J. (2012). América Latina en 130 documentales. Santiago de Chile: Uqbar Editores.

Schroeder Rodríguez, P.A. (2016). Latin America Cinema. Oakland: University of California Press.

Serrano, J.L. (2001). El nacimiento de una noción. Apuntes sobre el cine ecuatoriano. Quito: Ediciones Acuario.

Tadeo Fuica, B. (2016). Hechos, historias y vídeo. En Tadeo Fuica, B. Y Balás, M. (Eds.) CEMA: archivo, vídeo y restauración democrática (pp. 17-29). Montevideo: Fic-udelar.

Torres San Martín, P. (2003). No les pedimos un viaje a la luna (Mari Carmen de Lara, México, 1986). En Paranaguá, P. A. (Ed.), Cine documental en América Latina (pp. 391-393). Madrid: Cátedra.

Torres San Martín, P. (2012). La memoria colectiva de la militancia política argentina. En Berthier, N. y Fernández, A. (Eds.), Opera prima en el cine documental iberoamericano (1990-2010) (pp. 241-261). París: U. De la Sorbona.

Waldman, G. (2016). Apuntes para una cartografía (parcial) de la literatura latinoamericana a lo largo de los últimos cincuenta años. Del Boom a la nueva narrativa. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 226, 335-378. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30014-9

Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real. El cine de no-ficción. Madrid: T&B Editores.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |