DOI: 10.17151/kepes.2019.16.20.2
How to Cite
Martínez García , Ángeles, & Gómez Aguilar, A. . (2019). The dark side of maternity : updating of myths in the film the extraordinary tale of the times table (2013). Kepes, 16(20), 15–40. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.2

Authors

Ángeles Martínez García

Doctorado en Comunicación, PhD. Profesora Universidad de Sevilla, España.

Universidad de Sevilla
angelesmartinez@us.es
https://orcid.org/0000-0002-9102-9583
Antonio Gómez Aguilar

Doctorado en Comunicación, PhD. Profesor Universidad de Sevilla, España.

Universidad de Sevilla
agomez16@us.es
https://orcid.org/0000-0003-2819-3441

Abstract

The cinema often feeds from ancestral stories to really hit home. These stories are made up of essential configurating elements of the collective imaginary of cultures throughout history and change at the same time as social changes. The main objective of this study is to analyze how the film The Extraordinary Tale of the Times Table (2013) by José Francisco Ortuño and Laura Alvea reconstructs a specific constant: the contempt of the paternal / maternal figure towards the son, which has been expressed many times through the myth of Tantalus, Saturn devouring his children, Hera and Medea, among others. Myths in the audiovisual will be studied channeled through two aspects: on the one hand, the use of specific compositional elements (colour, lines, textures, distribution of elements inside the shot) and on the other hand, the deeper meaning is analyzed to unravel the architecture of the myth in the audiovisual through a case study. Basic references of this article are the methodological approaches by Erwin Panofsky and Roland Barthes that will help to find out in what way the existential concerns of the human being find in the art, in this case the cinema, an appropriate channel to update and adapt to contemporaneity.

Barthes, R. (1999). Mitologías. Madrid: Siglo XXI editores.

Cardona, F. L. (1996). Mitología griega. Barcelona: Edicomunicación.

Cassirer, E. (1998). Filosofía de las formas simbólicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Cencillo, L. (1998). Los mitos. Sus mundos y su verdad. Madrid: Biblioteca de autores cristianos.

Duch, L. (2002). Mito, interpretación y cultura. Barcelona: Herder.

Durand, G. (2013). De la mitocrítica al mitoanálisis. Barcelona: Anthropos.

Eliade, M. (1999). Mito y realidad. Barcelona: Kairós.

Ferrater-Mora, J. (1992). Diccionario de filosofía. Barcelona: EdhasaSudamericana.

García-Gual, C. (1989). La mitología. Interpretaciones del pensamiento mítico. Barcelona: Montesinos.

García-Ochoa, S. (2017): Iconología y análisis fílmico. Una relación controvertida. La Trama de la Comunicación, 21 (1), 65-83. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/trama/v21n1/v21n1a04.pdf`.

Gombrich, E.H. (1986). Imágenes simbólicas. Estudios sobre el arte del Renacimiento. Madrid: Alianza editorial.

Havelock, E.A. (1996). La musa aprende a escribir: reflexiones sobre la oralidad y la escritura desde la Antigüedad hasta el presente. Barcelona: Paidós.

Holland, J. (2013). The Extraordinary Tale: Film Review. En The Hollywood Reporter. Recuperado de http://www.hollywoodreporter.com/review/extraordinary-tale-film-review-665094.

Huici, A. (1998). El mito clásico en la obra de Jorge Luis Borges. El Laberinto. Sevilla: Alfar.

Jiménez, W. (2016). Madres que odian a sus hijos. En Amor Distorsionado. Recuperado de http://www.amordistorsionado.com/madres-que-odian-asus-hijasos/

Jung, C. (1968). Collected Works of C. G. Jung, Vol. 9, parte 1. Princeton: University Press.

Jung, C.G. y Kerényi, K. (2004). Introducción a la esencia de la mitología. Madrid: Siruela.

Kafka, F. (2003). La metamorfosis. Biblioteca Virtual Universal. Recuperado de http://www.biblioteca.org.ar/.

Kolakowski, L. (1990). La presencia del mito. Madrid: Cátedra.

Lévi-Strauss, C. (1958). Antropología estructural. Buenos Aires: Ed. Universitaria.

Lévi-Strauss, C. (1987). Mito y significado. Madrid: Alianza.

McBride, K. (2009). Will I evere be good enough? Healing de daughters of narcissistic mothers. Nueva York: Atria Paperback.

McLuhan, M. (1985). La galaxia Gutenberg: genesis del “Homo Tipographicus”. Barcelona: Planeta.

Müller, M. (2011). Iconography and Iconology as a Visual Method and Approach. En Margolis, E. y Pauwels, L. (Eds.), The SAGE Handbook of Visual Research Methods. Londres: SAGE Publications.

Panofsky, E. and Heckscher, W. (1997). Three Essays on Style. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Panofsky, E. (1987): Iconografía e iconología: introducción al estudio del arte del Renacimiento. En Panofsky, E., El significado de las artes visuales (pp. 45-76). Madrid: Alianza forma.

Rosales, E. (1996). El mito. Sevilla: Cuadernos Arbolays.

Segal, R.A. (2004). Myth. A very short introduction. Estados Unidos: Oxford University Press.

Stefanello, G. (2008). La mediación social a través del uso de mitologemas sobre la Amazonía en la prensa brasileña. Mediaciones Sociales. Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, 3, 219-239. Recuperado de http://www.ucm.es/info/mediars.

Van Leeuwen, T. (2001). Semiotics and Iconography. En van Leeuwen, T. y Jewitt, C. (Eds.), Handbook of Visual Analysis (pp. 92-118). Londres: Thousand Oaks.

Warburg, A. (2010). Atlas Mnemosyne. Madrid: Akal.

Zavala, H. (2009). Herramientas del diseño. Enfoco, 17(3), 19-25. Recuperado de http://media.eictv.org/enfoco_digital/ENFOCO17.pdf.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |