DOI: 10.17151/kepes.2022.19.25.7
How to Cite
Manzanero, D. . (2022). The importance of visual literacy in teaching the Law to people with intellectual disabilities: a pedagogical intervention. Kepes, 19(25), 165–190. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.7

Authors

Delia Manzanero
Universidad Rey Juan Carlos de Madrid
delia.manzanero@urjc.es
Perfil Google Scholar

Abstract

This article aims to provide a theoretical and empirical foundation for the need to include in the study programs and in the teacher training curriculum the contents that prepare teachers to teach Law through visual arts and visual literacy. In the first place, the methodological use of visual resources is described and illustrated through recent socio-educational research based on the experience of teaching Fundamental Rights within the framework of the Title of “Legal Assistant for people with intellectual disabilities” of Universidad Rey Juan Carlos. Second, some of the educational experiences related to the visual arts are summarized and the methodology used according to the pedagogy of art in the subject “Introduction to Law” is presented. Third and last, the main results and the competences acquired by the participants in legal matters are presented, by virtue of the educational experiences of visual literacy in the classroom and their role in creating stories of their rights from within. The article concludes by underlining the importance of implementing this type of pedagogical interventions which must serve for the definition, formulation and implementation of a public policy that really takes into account the way in which people with intellectual disabilities feel in the face of different social barriers, giving them voice, meaning and visibility.

Albert, M., Manzanero, D., López, M., Trigo, C., Ricote, E., López, M. y López, C. (2019a). Discapacidad intelectual: una cuestión de derecho. Guía de derechos de participación política y social. Universidad Rey Juan Carlos. https://burjcdigital.urjc.es/handle/10115/16573

Albert, M., Manzanero, D., López, M., Trigo, C., Ricote, E., López, M. y López, C. (2019b). Discapacidad intelectual: una cuestión de derecho. Guía de derechos en el ámbito de la salud. Universidad Rey Juan Carlos. https://eciencia.urjc.es/handle/10115/16572

Albert, M., Manzanero, D. y Lorca, V. (2020). Guía de derechos en el marco de la crisis de la COVID 19. Universidad Rey Juan Carlos.

Álvarez, H. (2019). La dimensión constitucional de la capacidad jurídica de las personas con discapacidad. En J. Morcillo (Dir.), Discapacidad Intelectual y Capacidad de Obrar. De la sustitución de la voluntad al apoyo en la toma de decisiones. Tirant Lo Blanch.

Araque, J. M. (2017). Alfabetización visual: diseño de una intervención para la educación en valores en población con discapacidad intelectual. En S. Carrascal e I. Ceballos (Coords.), 12 Miradas: perspectivas actuales en educación, arte y sociedad. Editorial Universitas.

Arrieta, A. (2019). TIC dirigidas a la superación de barreras educativas de las personas con discapacidad. Innovaciones educativas, 21 (31), 115-130.

Belda, E. (2019). Dignidad y discapacidad. Una perspectiva desde los derechos humanos. Tirant Lo Blanch.

Cárdenas, R., Barriga, A. P. y Lizama, J. I. (2017). La expresión artística como estrategia didáctica para el desarrollo de la afectividad y la autoestima en una persona con Discapacidad Intelectual y Síndrome Alcohólico Fetal (SAF). Arte, individuo y sociedad, 29, 205-222.

CEAPT, IMSERSO. (2010). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Adaptada para personas que utilizan Sistemas Pictográficos de Comunicación. https:// www.plenainclusion.org/informate/publicaciones/convencion-sobre-los-derechos-de-laspersonas-con-discapacidad-adaptada-para

Cossío, M. B. (1906). El maestro, la escuela y el material de enseñanza. BILE, XXX, tomo II, 258- 265, 346-ss.

Cossío, M. B. (1966). De su Jornada (2ª ed.). Aguilar.

De Sousa, B. (2018). Construyendo las epistemologías del sur: para un pensamiento alternativo de alternativas (1ª ed.). (Compilado por M. P. Meneses et al.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Dondis, D. A. (2017). La anatomía del lenguaje visual. En La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual (J. González, traduc.) (1ª ed. 1973, Reedición revisada). Editorial Gustavo Gili.

Espín, A. y Mera, M. (2019). La Inclusión desde un enfoque de Derechos Humanos en estudiantes con Necesidades Educativas Especiales Asociadas o no a una Discapacidad. Revista Publicando, 6(21), 34-47.

Esteban, M., Pallisera, M., Fullana, J. y Gifre, M. (2017). Más allá de la palabra escrita. La utilización de recursos visuales como estrategia metodológica en ciencias sociales y de la educación. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 22(1), 1-22.

Finley, S. (2008). Arts based research. In J. G. Knowles & A. L. Cole (Eds.), Handbook of the arts in qualitative research: Perspectives, methodologies, examples, and issues. Sage.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.

Foucault, M. (1996). La verdad y las formas jurídicas. Editorial Gedisa.

Huerta, R. (2020). El diseño de letras como entorno visual para educar en diversidad. Artseduca, 25, 5-22.

Martínez, S., & Carrión, E. (2019). Participatory video and visual literacy: Challenges and opportunities for social and educational change. Obra digital: revista de comunicación, 17, 77-91.

Nussbaum, M. (1997). Justicia poética. La imaginación literaria y la vida pública. Editorial Andrés Bello.

Otero, E. (1994). Manuel Bartolomé Cossío: pensamiento pedagógico y acción educativa. Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.

Pagliarulo, E. (2013). La importancia de la ‘alfabetidad visual’ en la formación docente. En VV.AA., Actas del Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación: las lenguas en la educación, cine, literatura, redes y nuevas tecnologías (pp. 105-116).

Pallarés, M., Villalobos, J. V., Hernández, J. D., Cabero, I. (2020). Pedagogía con carácter: aproximación a la disciplina pedagógica como campo de reflexión del sujeto de la educación a partir de Ricoeur. Bajo Palabra. Revista de Filosofía, 24, 525-546. https://doi.org/10.15366/bp.2020.24.026

Plena inclusión España. (2015). La Constitución española en lectura fácil. https://www.plenainclusion.org/informate/publicaciones/la-constitucion-espanola-en-lectura-facil

Suriá, R., Rosser, A. y Villegas, E. (2016). Universidad y discapacidad: expectativas laborales y autoimagen entre los universitarios. Psicología y educación: presente y futuro, 2564-2571.

Tilley, P. (1991). El arte en la educación especial. CEAC.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |