How to Cite
Ovalle Amarillo, M. Ángel. (2014). COMPASÁUREO: research and design project. Kepes, 11(10), 317–334. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/532

Authors

Miguel Ángel Ovalle Amarillo
Universidad de Caldas
mimovalle@gmail.com

Abstract

Abstract

In object configuration, graphics or art pieces, it is impossible to avoid describing, understanding and using different proportions, or size and shape relationships between the parts of a composition or product that is being designed. This way, the performer (designer, artist, craftsman, engineer, students also) is requested to count with the cognitive and operational tools to be able to develop and apply flexibly such specialized knowledge. The subject of this paper is to explain how an educational tool developed to assist the learning and application of proportions in design work, art, architecture and engineering was designed and how it works,. The result is a product called COMPASÁUREO that with its technical and educational –patented- features helps in the processes involved in the knowledge and application of proportions, in specific design tasks performed by students, teachers and professionals.

Broissin A., G. (s.f.). Del ojo a la mano y de la mano al pensamiento. Memorias XI Congreso Académico del Consejo Mexicano de Optometría Funcional. Recuperado de http://www.imagenoptica.com.mx/pdf/revista48/ojo.htm

Calvimontes, C. (s.f.). Proporciones armónicas en las medidas sumerias. Recuperado de http://exapenta.zxq.net/MEDIDAS.html

Davis, M. et al. (1977). Design as a catalyst for learning. Virginia, USA: ASCD.

Elam, K. (2003). Geometría del diseño. México: Ed. Trillas.

FOMIPYME proyecto MN-0357. Programa para el Fomento de la Pequeña y Mediana Empresa, del Ministerio de Desarrollo, Industria y Turismo en Colombia. Bogotá, Colombia. 2007.

Gerstner, K. (1979). Diseñar programas. Barcelona, España: Ed. Gustavo Gili.

Ghyka, M. (1977). The geometry of art and life. New York, E.U.: Dover Publications Inc. Giménez, J. et al. (2009). La proporción: arte y matemáticas. Barcelona, España: Ed. Graó.

Hemenway, P. (2008). El código secreto. Evergreen GmbH, Köln. China.

Henson, K.T., & Eller, B.F. (2000). Psicología educativa para la enseñanza eficaz. México: Ed. Thomson.

Jaramillo, P. (2005). Informática en el aula, todo un reto. Bogotá, Colombia: Ed. Uniandes.
Lidwell, W. et al. (2005). Principios universales de diseño. Barcelona, España: Ed. Blume.

Nuevo Espasa Ilustrado. (2005). Perú: Ed. Espasa Calpe S.A.

Ovalle A., M Á. (2013). Compasáureo: ejemplo de diseño industrial y didáctica para la educación. En Memorias Congreso Internacional de Evaluación de la Calidad de la Educación y la Investigación (pp. 379-393). Bucaramanga, Colombia: UDI.

Parramón (Ed.). (2003). Dibujo de figura humana. Barcelona, España: Parramón Ediciones.

Proyecto D. (2011). Revista Proyecto Diseño, Número 72. Nominados Lápiz de Acero. Bogotá, Colombia: Ed. Proyecto D.

Saldarriaga, A. (2011). Diseño y tecnología. Revista Proyecto Diseño.

Sotomayor, M., & Uribe, M. (1987). Estatuaria del Macizo Colombiano. ICAN. Bogotá, Colombia: Imprenta Nacional.

Tosto, P. (1974). La composición áurea en las artes plásticas. Buenos Aires, Argentina. Editorial Hachete.

Vigostky, L. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Villegas, B. (2001). Arte colombiano. Bogotá, Colombia: Villegas Editores - Banco de la República.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |