DOI: 10.17151/kepes.2021.18.24.7
How to Cite
Yáñez Martínez, B. . (2021). Identity through the gaze: visual dialogue with heights in the higher education context in Design and Arts. Kepes, 18(24), 171–196. https://doi.org/10.17151/kepes.2021.18.24.7

Authors

Begoña Yáñez Martínez
Universidad Internacional de La Rioja-UNIR
begona.yanez@unir.net
Perfil Google Scholar

Abstract

The experience of previous research has shown that looking upwards is an important action to return attention to forgotten visual manifestations. However, in the fast-paced society today, people areincreasingly looking downwards and are performing fewer active observations of their environment. This article presents an artistic research based on the visual dimension of knowledge and the importance of active observation. The main objective is to design an educational experience that helps awakening the interest in looking upwards through active observation of forgotten elements in the heights and portraying the communication with what is observed. This study involved students of Design and Visual and Plastic Arts. Through the involvement of the professor in the construction of a visual narrative, a dialogue between the gaze, the gargoyle and the identity is established. This construction is presented as a visual survey to its participants who reflect on and make the experience their own, creating their own narratives. Their involvement and the visual results shown in this article help conclude that it is possible to encourage this interest in looking up and manifesting it through the creation of meaningful visual products.

Alcalá, F. (2021). Las imágenes de Rostros y Lugares (2017). Una reflexión desde el documental performativo y los estudios visuales. Fotocinema. Revista científica de Cine y fotografía, 22,331-349. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11728

Arnheim, R. (1971). El pensamiento visual. Psicología del ojo creador. Alianza.

Barban, R. (2021). Creative Graphic Thinking and Contemporary Graphic Representation. En D. Raposo, J. Neves, J. Silva, L. Correia y R. Dias (Eds.), Advances in Design, Music and Arts. EIMAD 2020. Springer Series in Design and Innovation, vol. 9 (pp. 3-12). Springer, Cham.https://doi.org/10.1007/978-3-030-55700-3_1

Berger, J. (2016). Modos de ver. Gustavo Gili.

Carpenter, J. H. (16 de diciembre de 2015). Darth Vader and Other Stars. http://jayhallcarpenter.com/darth-vader-and-other-stars/

Català, J. (2008). La forma de lo real. Introducción a los estudios visuales. UOC.

Costa, J. (2007). Diseñar para los ojos. Costa Punto Com.

De Miguel, L. (2013). La investigación artística a través de la investigación basada en las artes: narrando una historia, compartiendo experiencias. Revista Sonda: Investigación y Docencia en las Artes y Letras, 2, 61-84. https://revistasonda.upv.es/2013_Art%c3%adculo_DE_MIGUEL_Laura.pdf

De Pablo, F. y Lasa, M. (2015). ¡Dibújalo! Innova, crea y comunica de manera visual. LID.

Deltell, L., Claes, F., McGowan, N. M., Mendieta, E., Bertella, F., Gañán, R., Alfeo, J. C.Sánchez, J. L., Díaz, S., Pitters, L., Revuelta, M. J. y Vega, C. (2020). Creación de contenidos fotográficos y audiovisuales en Wikipedia [Proyecto de Innovación Docente]. UCM.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós Estética.

Dondis, D. A. (2017). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Gustavo Gili.

Eisner, E. W. (1991). Reflexiones acerca de la alfabetización. Arte, Individuo y Sociedad, 4, 9-22. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS9192110009A

Eisner, E. W. (1995). Educar la visión artística. Paidós.

Eisner, E. W. (2002). Ocho importantes condiciones para la enseñanza y el aprendizaje en lasartes visuales. Arte, Individuo y Sociedad, 14 (Anejo 1), 47-55. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0202110047A

Elgier, A. M., Gago, L. G., Clerici, G., Tortello, C. y Azzollini, S. C. (2017). Seguimiento del gesto de señalar y de la mirada en estadios tempranos del desarrollo. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 7(1), 11-20. https://doi.org/10.18259/acs.2017003

García-Sípido, A. (2002). Educar la mirada: propuesta de una dimensión visual en el conocimiento del entorno: guía didáctica. UNED.

García-Sípido, A. (2003). Saber ver, una cuestión de aprendizaje. La educación visual a debate. Arte, Individuo y Sociedad, 15, 61-72. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0303110061A

González, M. R. y Sirvent, I. (2018). Experiencia artístico-colaborativa para el desarrollo de la mirada crítica en el aula: El Laboratorio de la Mirada. Observar. Revista Electrónica de Didáctica de las Artes, 12, 20-38. https://www.observar.eu/index.php/Observar/article/view/94

Hernández, F. (2000). Educación y Cultura Visual. Octaedro.

Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641

Irwin, R. L., Golparian, S. y Barney, D. T. (2017). A/R/Tografía como metodología para la investigación visual. En R. Marín y J. Roldán (Coords.), Ideas visuales: Investigación basada en artes e investigación artística (pp. 134-164). Universidad de Granada.

Marín-Viadel, R. (2011). La Investigación en Educación Artística. Educatio Siglo XXI, 29(1), 211- 230. https://revistas.um.es/educatio/article/view/119951

Marín-Viadel, R. y Roldán, J. (2019) A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad 31(4), 881-895. https://dx.doi.org/10.5209/aris.63409

Martín-SanRomán, J. (2016). Comunicación Visual. Centro de Estudios Financieros.

McGowan, N. (2007). El camino de los ingleses. Fotografiar los recuerdos y los pensamientos. Cameraman: Revista técnica cinematográfica, 7, 6-12.

Monteira, I., Muñoz, A. B. y Villaseñor, F. (2009). Relegados al margen: marginalidad y espacios marginales en la cultura medieval. CSIC.

Montenegro, M. Herrera, L. C. y Torres-Lista, V. (2020). Los Derechos de las personas LGBTIQ+, agenda de género y las políticas de igualdad. ENCUENTROS. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 11, 9-23. http://doi.org/10.5281/zenodo.3687275

Pericot, J. (1987). Servirse de la Imagen. Ariel.

Venebra, M. (2019). Naturaleza y naturalidad de la experiencia. Crítica y fundamentación fenomenológica del conocimiento científico. Tópicos, Revista de Filosofía, 56, 119 - 143.https://doi.org/10.21555/top.v0i56.979

Yáñez, B. (2014). La gárgola gótica como objeto de estudio. Proyección sobre la cultura actual, una experiencia didáctico-visual significativa. Publicia.

Yáñez, M. B. (2019). Mira hacia arriba. Investigación artística en torno a la gárgola española. En E. M. Pérez, E. Martínez y F. C. Silva dos Santos (Eds.), IMAGEN [N] VISIBLE. IV Congreso Internacional de Investigación en Artes Visuales. ANIAV 2019 (pp. 741-746). UPV. http://dx.doi.org/10.4995/ANIAV.2019.9064

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |