How to Cite
Restrepo Acevedo., I. C. (2010). Experiential Interfaces: immersion and training spaces. Kepes, 7(6), 115–136. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/483

Authors

Isabel Cristina Restrepo Acevedo.
Universidad de Antioquia
irestrepo@artes.udea.edu.co

Abstract

Abstract

The current technological advances allow the creation of spaces of immersion that invite the spectator to interact with a hybrid reality of virtual and real elements. Specifically, the augmented reality technologies allow the design of simulation spaces that have diverse socio-cultural applications. Those kind of spaces create a mental disposition that facilitates the interaction between the person and the interface, in a way, that the spectator becomes interactor of a language-space that makes possible a sensitive and intelligible experience. However, to facilitate that the role of the semantic and poetic component of a piece of augmented reality stand out over the technological components and devices, it is required the cooperative work of specialist coming from different disciplines. They have to design a Human-Computer Interface (HCI) that considers the technological possibilities of the moment, and, at the same time, integrates those technologies in the reflection of socio-cultural questions. The present article depicts the conceptual and formal developments that allow the understanding of the technological, aesthetic, cognitive and socio-cultural use of augmented reality in the research named “Interactividad y Realidad Aumentada”; this research has been done by the groups Hipertrópico y Gepar of the Universidad de Antioquia, and was approved for the Comité para el Desarrollo de la Investigación de la Universidad de Antioquia (CODI) in 2008. The article analyses the artistic and technological components that constitute the aesthetic piece of augmented reality that reflects on the associated problems to the increase of motorcyclists’ traffic in the city of Medellín.

BÁRCENA, Fernando. (1997). El oficio de la ciudadanía, Introducción a la educación política. España: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

BASOGAIN, X., M. OLABE, K. ESPINOSA, C. ROUÈCHE, C. & J. C. OLABE. (2007). Realidad Aumentada en la Educación: Una tecnología emergente. Obtenido el 20 de marzo de 2010, desde http//:www.labein.es/rasmap-w.nsf/.../ educamadrid-2007.pdf

BORGES, Jorge Luis. (1978). El otro, el mismo. En Obras Completas. Novena Edición. Buenos Aires: Editorial MC.

FEYERABEND, Paul. (2001). La conquista de la abundancia. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

GRAU, Oliver. (2003). Virtual Art, from illusion to Immersion. London, England:The MIT Press.

HERNÁNDEZ, Iliana. (2002). Mundos virtuales habitados, espacios electrónicos interactivos. Bogotá: Centro Editorial Javeriano, CEJA.

KUTSCHAT, Daniela. (2005). Cuerpo-tecnología: una cuestión de interfaz. En HERNÁNDEZ, Iliana (Comp.), Estética, Ciencia y Tecnología. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

LIEBERMAN, Zachary & Golan LEVIN. (2003). Messa di voce, tmema * blonk * la barbara. Obtenido el 20 de mayo de 2010, desde http://www.tmema.org/messa/ messa.html

LURIA, Alexander. (1980). Lenguaje y Comportamiento. Caracas: Editorial Fundamentos.

MACHADO, Arlindo. (2007). “Del Texto Curatorial: MULTIPERCEPÇÕES DE MULTIDIMENSÕES. Obtenido el 22 de mayo de 2010, desde http://www. tecnoescena.com/contenido.asp?id=48

PÁEZ, Manuel José. (2004). C y C++ de afán. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

PAUL, Christiane. (2003). Digital Art. London: Thames & Hudson Ltd.

POPPER, Karl. (1997). El Cuerpo y la Mente: escritos inéditos acerca del conocimiento y el problema cuerpo-mente. Primera edición. España: Paidós.

REAS, Casey & FRY, Ben. (2007). Processing, a programming handbook for visual designers and artists. London, England: The MIT Press.

TAMAYO, Camilo, Juan David DELGADO & Julián PENAGOS. (2007). Hacer Real lo virtual, discursos del desarrollo, tecnologías e historia del internet en Colombia.
Bogotá, Colombia: Centro de Investigaciones y Educación Popular –CINEP–.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |