Authors
Abstract
Abstract: The article presents the graphic and historical evolution of the newspaper “El Derecho”; the investigation was made under the qualitative paradigm, from the historical hermeneutic approach and the ethnographic method. At the same time, it included the following aspects: political, social, cultural and graphic, in which the realities of the department of Nariño, as well as the visual richness existing in its pages are evidenced. It highlights the importance of the newspaper as a means of complaint, of construction and contrast of of ideas, which became a milestone in the renewal of the Nariño region. Meanwhile the graphic aspect from the publisher was constituted as a “vehicle of thought”, able to maintain and meet the needs of society.
Keywords:
References
Baines, P. & Haslam, A. (2002). Tipografía función forma y diseño. Barcelona:Gustavo Gili.
Chaves, N. (2005). La imagen corporativa. Barcelona: Gustavo Gili.
Coral, F.; Pantoja, Á. & Zarama, M. (2011). Periódico El Derecho, memoria de la cultura Nariñense. Pasto: I.U. CESMAG.
Costa, J. (1987). Imagen Global. Barcelona: Ceac.
Del Hierro, Carmen. (1995). Del Hierro un forjador de historia. Santafé de Bogotá: Cargraphics.
Del Hierro, J. (1928, junio 3). Editorial. El Derecho, No 1: p.1.
Diccionario enciclopédico FOLIO. Vol. 6. (1998). Barcelona: Ediciones Folio S. A.
EguizábaL, R. (1998). Historia de la publicidad. Madrid: Eresma & Celeste.
García, M. (1984). Diseño y remodelación de periódicos. Pamplona: Eunsa.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus Ediciones. Meggs, P. (2000). Historia del Diseño Gráfico. México: Mc Graw Hill.
Tschichold, J. (2003). La nueva tipografía. Valencia: Campgráfic.
Umaña, C. (2006). Tipos, Tintas y Lecturas. Publicidad & Mercadeo. Publicidad & Mercadeo. 301(26), 84
Zúñiga, E. (2002). Nariño: Cultura e Ideología. Pasto: Graficolor.