Authors
Abstract
The main objective of this research is to decentralize the teaching of the architectural project following an academic program to propose it from the enunciation. As a method, it creates a discursive device elaborated on the understanding that the designer is a contemporary being who lives in a reality that is constructed from discourses. It is then that this device is structured in eight states that work on the architectural process from a discursive and experiential perspective. As a result, four of those states are developed and explained in this article, as a demonstration of the experiences of this process. These statements deal with different themes of architecture: "The origin is now the principle of impermanence", where the origin is the founding place of the city of Maracaibo, the coast. The principle indicates the criterion of another form of architectural insertion. "Compatible natures"
as the way of raising awareness towards harmonious relationships between architecture and the ecosystem in which it is inserted. "On the leftovers", proposes to rethink residual landscapes from architecture. "Alice's house in wonderland" is thought of as the means for the life of a dysfunctional family, from which a HOUSE is projected not of the author but of the inhabitant. It is concluded then, that this way of teaching the architectural project strengthens the purposeful and heuristic capacities of the learner, placing him in his contemporaneity and transforming him to reconcile the place with human life. It explores the reflective practice as a source of knowledge in the Latin American context and it pulls out learning from the programmatical system to turn it into a heuristic experience that arises from the discursive as the nature of reality.
Keywords:
References
Agamben, G. (2011a). Desnudez. Buenos Aires, Argentina: Editorial Adriana Hidalgo.
Agamben, G. (2011b). ¿Qué es un dispositivo? Revista Sociológica, 26(73), 249-264. http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v26n73/v26n73a10.pdf
Allen, S. (1997). From object to field. Architectural Design, 67(5/6), 24-31.
Archilla Pérez, D. (2008). Metodología del disfrute: Cinco habilidades a desarrollar en el proceso (Tesis Doctoral). Departamento de Proyectos Arquitectónicos Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad Politécnica de Madrid. España.
Arendt, H. (2009). La condición humana. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Austin, J. L. (1955). Cómo hacer cosas con palabras (Edición electrónica). www.philosophia.cl / Escuela de Filosofía Universidad ARCIS. http://revistaliterariakatharsis.org/Como_hacer_cosas_con_palabras.pdf
Brisotto, C., Cassandra Murphy, C. y Battaglin Ramos, M. (2019). FREESPACE and the Citizen: Stories of Generosity from the Venice Architecture
Biennale 2018. The Plan Journal, 4(1), 1-16. http://www.theplanjournal. com/article/freespace-and-citizen-stories-generosity-venice-architecturebiennale-2018
Campàs Montaner, J. (2010). Los legados del arte del siglo XX. Materiales del curso: ARTE DEL SIGLO XX. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona. España. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/79725/4/Arte%20del%20siglo%20XX_M%C3%B3dulo%201_Los%20legados%20del%20arte%20del%20siglo%20XX.pdf
Cordero, N. L. (2005). Siendo, se es. La tesis de Parménides. Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos.
Corominas, J. (1985). Etimología de Proyecto. Diccionario crítico etimológico Castellano e hispano. Tomo Me-Re. Madrid. España. Editorial Gredos.
Deleuze, G. (2009). ¿Qué es un dispositivo? En AA. VV., Michel Foucault Filósofo (pp. 155-163). Madrid, España: Editorial Gedisa.
Foucault, M. (1977). Dit et Écrits. Paris, France: Éditions Gallimard.
Fujimoto, S. (2010). El futuro primitivo. Revista El Croquis, (151), 198-213.
García-Hípola, M. (2014). Edificios con escala de paisaje. Agadir de Oma y Yokohama de Foa. ACE: Architecture, City and Environment = Arquitectura, Ciudad y Entorno, 9(26), 53-68. https://dx.doi.org/10.5821/ace.9.26.3562
Gastón, C. y Rovira, T. (2007). El proyecto moderno. Pautas de Investigación. Barcelona, España: Ediciones UPC.
Gausa, M. (1998). Arquitectura reactiva: marco Proneista = new reactive architecture: proneist frame. Revista Quaderns = new reactive architecture: proneist frame, (219), 6-11. https://www.raco.cat/index.php/QuadernsArquitecturaUrbanisme/article/view/240836
Gausa, M. (2001). Arquitectrua es (ahora) geografía. (Otras “naturalezas” urbanas). Revista Arquitectura, (325). 14.01-14.21. https://www.coam.org/media/Default%20Files/fundacion/biblioteca/revistaarquitectura-100/2000-2008/docs/revista-articulos/revista-arquitectura2001-n325-pag72-81.pdf
Gausa, M. (2005). Optimismo Operativo. Hacia un nuevo idealismo pragmático en Europa. Barcelona, España: Editorial ACTAR.
Holl, S. (2011). Cuestiones de percepción. Fenomenología de la arquitectura. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Juaçaba, C. (2015). Humanidade 2012. ARQ (Santiago), (90), 80-85. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962015000200017
Juarranz Serrano, A. (2017). Terceras Naturalezas en la génesis de arquitectura. La Fundación Francisco Giner de los Ríos (Amid.cero9, 2015). Revista Innovación e Investigación en Arquitectura y Territorio, 5(1). https://doi.org/10.14198/i2.2017.5.05
Koolhaas, R. (1997) S, M, L, XL. Nueva York, USA: Monacelli Press.
Machado, M. (2013). Desde la TRANSformación hacia la TRANSposición (Tesis Doctoral). Universidad del Zulia. Facultad de Arquitectura y Diseño. Maracaibo. Venezuela.
Machado, M. V., Noriega, A., Lomelli, E., Fung, S., Perozo, L., Servodía, M. A., González, V., Salas, E., Ormo, A., Sánchez, S., Toyo, A., González, V., Hernández, S., Cabral, P., Melean, M. V., González, S. (2014). La casa de Alicia en el país de las maravillas: la casa del SER en su contexto. I Congreso Internacional de Vivienda Colectiva Sostenible, Barcelona, 25, 26 y 27 de febrero de 2014. Máster Laboratorio de la Vivienda Sostenible del Siglo XXI, 2014, p. 90-95.
Martí Aris, C. (1999). Silencios elocuentes (1ra. ed.). Barcelona, España: Edicions UPC.
Martínez Echeverri, L. y Martínez Echeverri, H. (1997). Diccionario de Filosofía ilustrado (1ra ed.). Bogotá, Colombia: Editorial Panamericana.
Moneo, R. (2004). Inquietud teórica y estrategia proyectual en la obra de ocho arquitectos contemporáneos. Barcelona, España: Editorial Actar.
Montaner, J. (2008). Sistemas arquitectónicos contemporáneos. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Montaner, J. (2014). Del diagrama a las experiencias, hacia una arquitectura de la acción. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Ngo, D. (2002). Louis Kahn. Conversaciones con estudiantes (1ra. ed.). Barcelona, España. Editorial Gustavo Gili.
Pinardi, S. (2015). Lo contemporáneo y sus definiciones (Conferencia). Exposición Panorámica. Arte Emergente en Venezuela. 2000-2012. Curaduría: Félix Suazo. Sala Trasnocho Arte Contacto, Caracas, Venezuela.
Piñón, H. (1999). Miradas intensivas. Barcelona, España: Edicions UPC.
Porras Collantes, E. (1981). Texto y subtexto de “Tlön, Uqbar, Orbis Tertius” de Jorge Luis Borges. Thesaurus: Boletín del instituto Caro y Cuervo, 36(3), 82-117.
Real Academia Española. (s.f.). Contexto. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 10 de febrero de 2019, de https://dle.rae.es/contexto?m=form
Real Academia Española. (s.f.). Contextura. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 10 de febrero de 2019, de https://dle.rae.es/contextura?m=form
Real Academia Española. (s.f.). Pretexto. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 10 de febrero de 2019, de https://dle.rae.es/pretexto?m=form
Real Academia Española. (s.f.). Textura. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 10 de febrero de 2019, de https://dle.rae.es/textura?m=form
Ricoeur, P. (2001). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. CDMX, México: Editorial Fondo de Cultura Económica.
Soriano, F. (2004). Sin tesis. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.
Xubirí, X. (2004). Inteligencia Sentiente. Madrid, España: Editorial Tecnos.
Zabalbeascoa, A. (7 de septiembre de 2012). Muerte no, dimisión sí. Diario El País. https://elpais.com/elpais/2012/09/07/del_tirador_a_la_ciudad/1347011900_134701.html