How to Cite
Moreno, I. (2007). The hypermedia museum. Kepes, 4(3), 215–238. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/4292

Authors

Isidro Moreno
Universidad Complutense
ims@ccinf.ucm.es

Abstract

The new museums, of material as well as immaterial art, count with all types of discursive elements, from traditional forms to novel ways offered by new information and communication technologies. The museum has turned into an authentic hypermedia paradigm. The challenge lies in the adequate conversion of all these elements at the service of knowledge and the pieces, offering visitors the opportunity to go as far as they wish. There is no need to forget that technology must enlighten and not to dazzle.

ANTINUCCI, F., Comunicare nel museo, Milán, Editori Laterza, 2004.

BELLIDO, M. L., Arte, museos y nuevas tecnologías, Gijón, Trea, 2003.

COLORADO CASTELLARY, A. Hipercultura visual. El reto hipermedia en el arte y la educación, Madrid: Universidad Complutense, 1997.

DELOCHE, B., El museo virtual, Gijón, Trea, 2003.

ECO, Umberto, “Ideas para un museo”, Letra Internacional (Madrid), núm. 15-16, 1989, págs. 65-66.

ICOM (International Council of Museums): icom.museum/ (consultado el 9 de marzo de 2007).

GREUB, S. and GREUD, T., Museums in the 21st Century: Concepts Projects Buildins, Munich, Prestel, 2006.

LANDA, K. y MOLINA, A., Futuros emergentes. Arte, interactividad y nuevos medios, Valencia, Institució Alfons el Magnànim, 2000.

MCSHINE, K., The Museum As Muse: Artists Reflect, Nueva York, Museum of Modern Art, 1999.

MEADOWS, Mark. S., Pausa & Effect, The art of interactive narrative, New Riders, Indianapolis, 2003.

MORENO, I. “Le muse interattive, nuove tecnologie della comunicazione e musei”, en: Cultura in Gioco. Le nueove frontiere di musei, didattica e industria culturale nell´era dell´interacttivitâ, Firenze-Milano, Giunti Editore, 2004.

_______.Narrativa Audiovisual Publicitaria, Barcelona, Paidós, 2003.

_______.“De Mesopotamia a Jerez: el Museo del Enganche”, Revista de Museología (Madrid), núm. 26, septiembre, 2003b, 9 págs.

_______. Musas y nuevas tecnologías. El relato hipermedia, Barcelona, Paidós, 2002.

_______“El relato del arte, el arte del relato”, Museo (Madrid), núm. 5, 2000, págs. 25-35. Versión en línea: www.ucm.es/info/arte2o/documentos/isidro. htm (consultado el 9 de marzo de 2007).

Museo de Altamira: museodealtamira.mcu.es/post_index.html (consultado el 9 de marzo de 2007).

Museo de las Ciencias Príncipe Felipe:www.cac.es/ (consultado el 9 de marzo de 2007).

Museo del Arte Ecuestre: www.realescuela.org(consultado el 9 de marzo de 2007).

Museo del Enganche:www.realescuela.org(consultado el 9 de marzo de 2007).

Museo Nacional de Ciencia y Tecnología: mnct.mcyt.es/hispano/default.htm (consultado el 9 de marzo de 2007).

Museo Nazionale del Cinema en Turín: www.museonazionaledelcinema.it/ en/cover_en.php(consultado el 9 de marzo de 2007).

Museo Parque Arqueológico Cueva Pintada: www.cuevapintada.orf/cueva/ index.php(consultado el 9 de marzo de 2007).

Musée Quai Branly: www.quaibranly.fr/ (consultado el 9 de marzo de 2007).

Museo Sorolla: museosorolla.mcu.es/ (consultado el 9 de marzo de 2007).

Museum I+D+C: www.ucm.es/info/otri/complutecno/fichas/tec:imoreno1. htm(consultado el 9 de marzo de 2007).

NEWHOUSE, V., Towards a New Museum, Nueva York, Monacelli, 1998.

NORMAN, Donald A., El diseño emocional, Barcelona, Paidós, 2005.

PINNA, G., “El patrimonio inmaterial y los museos”, Noticias ICOM (París), núm. 4, 2003, págs. 3-3, 2003.

SALINAS, Pedro, El defensor. Barcelona: Círculo de lectores, 1991.

Tate Modern: www.tate.org.uk/modern/default.htm (consultado el 9 de marzo de 2007).

The museum of modern art: www.moma.org (consultado el 9 de marzo de 2007).

ZUNZUNEGUI, Santos, Metamorfosis de la mirada. Museo y semiótica, Madrid, Cátedra, 2003.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |