Authors
Abstract
Abstract
The present article presents with some examples, the changes in the value of the illustrated image in the editorial production promoted by technological changes in the writing practices; starting from the illuminated manuscript up to chromolithography, passing through the movable type printing, wooden plates and lithography. From this description, the document hopes to identify the value of the editorial image in terms of a “transit territory”, where ideas regarding the world are continuously constructed and deconstructed, as well as proposing this assessment as a point of view necessary to reflect upon the current editorial design.
Keywords:
References
Chartier, R. (2000). “La colonización del pensamiento”. En: El juego de las reglas: lecturas (pp. 191-193). México: FCE. Febvre, L. y Martin, H.J. (2005). “La imprenta y las lenguas”. En: La aparición del libro (pp. 368-381). México: FCE.
Meggs, P. (1991). Historia del Diseño Gráfico. México: Trillas.
McLuhan, M. (1972). Galaxia Gutenberg. Madrid: Aguilar. pp. 3-29.
Saenger, P. (1998). “La lectura en los últimos siglos de la Edad Media”. En: Cavallo, G. y Chartier, R., Historia de la lectura en el mundo occidental (pp. 187- 230). Madrid: Taurus.
Schlaffer, H. (1986). “Condiciones históricas del reconocimiento de la cultura escrita”. En: Goody, J. y Watt, I., Entstehung und Folgen der Schriftkultur (pp. 7-23). Francfort: Suhrkamp.