How to Cite
Ospina Toro, W. . (2009). Restitution of symbolic contents by means of memory activation, based on the interaction with objects and atmospheres projected in the interactive inauguration “Mr. Seir’s Machine”. Kepes, 6(5), 71–104. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/420

Authors

William Ospina Toro
Universidad de Caldas
ospinatoro@ucaldas.edu.co

Abstract

Abstract

The conclusion of theresearch entitled, “Impact of Design in the Regional Context, Objects, messages and settings, before 1950”, proposed the initiation of a creative work to observe and appreciate the symbolic context found in the settings of the populations under study, and in which one could infer the presence of some of the fundamental ideologies of design. However, these conceptual approaches were not found in the contexts analyzed and, more precisely, a feature was developed directly for the manufacture of objects, messages and settings. The constructions serve as the satisfaction of real needs without considering the formal dimension, beside the obvious configurations that are linked to the function. The statements that are part of the research, “Impact of Design in Regional Context, Objects, messages and settings, before 1950” set aside the considerations on the relationships that a subject establishes with objects, messages and settings, regarding their particular conception of the emotion that they entail, in other words, the explicative contextual relations that are established. In order to investigate and evaluate this type of reactions, an interactive work, an installation was proposed, in which the presentation of these abstract elements, that will take shape in the minds of viewers and that could be expressed and manifested for evaluation. The aim of this study is to specify the manner in which this work can access the memories, through the use of objects, in addition to clarifying the notion of interaction as a foundational element for the activation of symbolic contents in the viewer 

Ander-Egg, Ezequiel. (1979). Introducción a las Técnicas de Investigación Social. Buenos Aires, Argentina: Ed. Humanitas.

Archer, Bruce. (1968). Systemic Method for Designer. London: Royal College of Art.

Arnheim, Rudolph. (1978). El Pensamiento Visual. Madrid, España: Ed. Paidós.

Asti Vera, Armando. (1978). Metodología de la Investigación. Buenos Aires, Argentina: Ed. Kapelusz.

Baudrillard, Jean. (1997). El Sistema de los Objetos. México: Siglo Veintiuno Editores.

Baur, Ruedi. (2008). Diseño Global y Diseño Contextual. En: FERNÁNDEZ, S.;

Bonsiepe, Gui. Historia del Diseño en América Latina y el Caribe. Sao Paulo,
Brasil: Editora Bluncher.

_______(1999). Del objeto a la Interface. Mutaciones del Diseño. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Infinito.

_______(2000). Design as Tool for Cognitive Metabolism: From Knowledge Production to Knowledge Presentation. Leonardo, 2000-05-07.

Briones, Guillermo. (1995). Métodos y técnicas de Investigación para las Ciencias Sociales. México, México: Ed. Trillas.

Chaves, Norberto. (2001). El Oficio de Diseñar. Barcelona, España: Ed. Gustavo Gili.

Cross, Nigel. (2002). Métodos de Diseño. México, México: Ed. Limusa.

Dussel, Enrique. (1984). Filosofía de la Producción. Bogotá, Colombia: Ed. Nueva América.

Flusser, Vilem. (2002). Filosofía del Diseño. Madrid, España: Ed. Síntesis.

Frascara, Jorge. (2006). El Diseño de Comunicación. Buenos Aires, Argentina: Ed. Ediciones Infinito.

GonzálesRuiz, Guillermo. (1994). Estudio de Diseño. Bueno Aires, Argentina: Emecé Editores.

Hernández, Octavio. (1996). De Supersticiones y Otras yerbas. Manizales, Colombia: Imprenta Departamental de Caldas.

Hernández, Roberto y otros. (1997). Metodología de la Investigación. Bogotá, Colombia: Ed. McGraw-Hill.

Heskett, John. (2002). El Diseño en la Vida Cotidiana. Barcelona, España: Ed. Gustavo Gili.

Leroi Gourhan, André. (1971). El Gesto y la Palabra. Caracas, Venezuela: Ed. Universidad Central de Venezuela.

Lindstrom, Martin. (2009). Compradicción. Verdades y mentiras de por qué las personas compran. Bogotá, Colombia: Ed. Norma.

López, Ernesto. (2002). El enfoque Cognitivo de la Memoria Humana: técnicas de investigación. México, México: Ed. Trillas.

Llovet, Jordi. (1981). Ideología y Metodología del Diseño. Barcelona, España:Ed. Gustavo Gili.

Lloyd, P. y Van del Lugt, R. (2004). Design Methology Group. En: http://
www.io.tudelft.nl/dmg/aboutus.html [Consultado el 18 de Junio de 2004].

Moreira M.A. y Greca, I.Mª. (2003). Cambio Conceptual: análisis crítico y propuestas a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo. Ciência & Educação, 9(2): 301-315.

Murray, H.A. (1969). Explorations in personality. Nueva York: Oxford University Press.

Robledo Castillo, Jorge Enrique. (1993). Un siglo de Bahareque en el Antiguo Caldas. Bogotá, Colombia: Ancora Editores.

________. (1996). La Ciudad en la Colonización Antioqueña. Bogotá, Colombia: Editorial Universidad Nacional.

Rodríguez Morales, Luis. (1989). Para una Teoría del Diseño. México, México: Ed. Tilde.

Rodríguez Palmero, M.L. y Moreira, M.A. (2002. La Teoría de los Campos Conceptuales de Gérard Vergnaud. Actas del PIDEC, No. 4. UFRGS. Porto Alegre.

Sennett, Richard. (1991). La Conciencia del Ojo. Barcelona, España: Ediciones Versal S.A.

Téllez, A. (2002). Atención, Aprendizaje y Memoria: aspectos psicobiológicos. México, México: Ed. Trillas.

Villafañe, Justo, Mingües Norberto. (1996). Principios de Teoría General de la Imagen. Madrid ,España: Ed. Pirámide

Zimmermann, Yves. (1998). Del Diseño. Barcelona, España: Ed. Gustavo Gili.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |