How to Cite
Marulanda, W. C. (2009). Approximations to a color reading as a sign immersed in artwork. Kepes, 6(5), 19–38. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/418

Authors

Walter Castañeda Marulanda
Universidad de caldas
evaclarens@gmail.com

Abstract

Abstract

The use of colors has been in the history of painting a fundamental support,. The latter despite being obvious, is an essential input for the interpretation of artwork in all contexts, since when crossreferencing the history of colors and pigments, the information obtained helps in bringing about the idea is elaborated on the content and parameters that define the context in which the artwork is created, which is clearly the result of the changes affecting color.

Arnheim, Rudolf. (1994). Arte y Percepción Visual. Alianza Forma.

AA.VV. (1990). Videoculturas fin de siglo. Madrid, España: Ediciones Cátedra S.A.

________. (2003). COLOR, Memorias Universidad Jorge Tadeo Lozano. Bogotá,Colombia: Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Baxandall, Michael. (1981). Pintura y Vida Cotidiana en el Renacimiento. Arte y Experiencia en el Cuatrtrocento. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli, S.A.

Brusatin, Manlio. (1997). Historia de los colores. Madrid, España: Paidós Estética.

Castañeda, Walter. (2005). Color. Manizales, Colombia: Editorial Universidad de Caldas.

________. (2007). Color, estética, teoría en las imágenes y sus soportes. KEPES (Universidad de Caldas), 2007: 35-52.

Costa, Joan. (1993). Identidad corporativa. México D.F.: Editorial Trillas.

Debray, Regis. (1994). Vida y muerte de la imagen. Barcelona, España: Paidós Estética.

Gage, John. (1993). Color y cultura. Madrid, España: Siruela.

Gómez, Adriana, Jurado, Claudia, Castañeda, Walter. (2007). Patrones de color. Interpretación de los valores cromáticos en Caldas. Manizales, Colombia: Editorial Universidad de Caldas.

Huizinga, Johan. (1995). El Otoño de la Edad Media. Barcelona: Altaya Editorial.

Kemp, Martin. (2000). La Ciencia del Arte. La Óptica en el Arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Madrid, España: Ediciones Akal, S.A.

Meggs, B Philip. (1998). Historia del Diseño Gráfico. MacGraw-Hill.

Morris, Charles. (1985). Fundamentos de la Teoría de los Signos. Traducido por Rafael Grasa. Barcelona: Paidós S.A.

Panofsky, Erwin. (1995). El Significado de las Artes Visuales. Madrid, España: Alianza Editorial.

Ramírez, Juan Antonio. (1981). Medios de masas e historia del arte. Madrid,España: Ediciones Cátedra S.A.

Sennet, Richard. (1991). La Conciencia del Ojo. España: Ediciones Versal.

Tatarkiewicz, Wladislaw. Historia de la Estética. Tomos I, II, III. Akal.

Zelanski, Paul, Fisher, Mary. (2001). Color. Madrid, España: Blume

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |