How to Cite
Londoño López, F. C. (2006). Design in education with interactive media. Kepes, 3(2), 81–113. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/406

Authors

Felipe César Londoño López
felipecl@epm.net.co

Abstract

Abstract The evolution of the information technologies is having profound consequences in the world of education and formation. In the work place, the technological change causes constant demand of new competences and this creates the permanent necessity of update. For some years, governments and research institutions have been promoting learning aided with telematic applications for flexible and distance learning, in which technologies and specific systems for the conception, distribution and provision of didactic and formative material are developed. The education and computer science applications based formation sector is reaching, just now, some favorable results. This article analyzes education from the perspective of the new information and communication technologies, as well as studying the fundamental sources of design as a teaching—learning support. Based on researches carried out in the Department of Visual Design of the Universidad de Caldas, the guidelines for the evaluation of the educative platforms are described. The article ends in the explanation of the necessity to take an intermediate position that perceives digital technology as a tool that allows observing information in a more dynamic way, more instructive; more focused on the necessities of the students, without replacing the necessary human relation, inherent to the teaching—learning process.

AARSETH, Espen. J. Cybertext. The Johns Hopkins University Press. London. 1997.

ARNHEIM, Rudolf. El pensamiento visual. Editorial Paidós. España. 1986.

BARRETT, Edward., Redmond, M. (Comp.). Medios Contextuales en la Práctica Cultural. Paidós Multimedia 5. Editorial Paidós. España. 1997

BATES, Tony. Technology, Open Learning and Distance Education. Routledge. 1995

BONSIEPE, Gui. “Una Tecnología Cognoscitiva - De la producción de conocimientos hacia la presentación de conocimientos”. Simposium Ricerca+Design, en Milano, Mayo 2000. [en línea] http://www. dancingmind.co.uk/cuba 2000/Conferencias/C Gui Bonsiepe.htm

BOUZÁ, Guillem. El Guión Multimedia. Anaya Multimedia. Madrid, España. 1997.

BRUCKMAN, Amy., Resnick, Michel. “Virtual Professional Community: Results from the MediaMOO Project”. M.I.T. Media Laboratory. Presentada en 3CYBERCONF, The Third International Conference on Cyberspace in Austin, Texas. May 15th, 1993 [en línea] 1993 http://www.missouri.edu/~wleric/Bruckman-MediaMOO.html

CASTELLS, Manuel. La Era de la Información. Vol. 1. La Sociedad en Red. Alianza Editorial, S. A. Segunda Edición. Madrid, España. 1997.

CHEN, Ching-Chin. UNESCO. Informe Mundial sobre la Información 1997/98. Ediciones Unesco/Cindoc. Madrid. 1997.

COLORADO, Arturo. Hipercultura Visual. El reto hipermedia en el arte y la educación. Editorial Complutense S. A. Madrid, España. 1997

CORMENANZA, Fernando. Aplicaciones Educativas de Internet. Informes Estratégicos AHCIET. Madrid, España. 1997

DRUCKREY, Timothy. (Ed.). Electronic Culture. Aperture Foundation, Inc. USA. 1996

EKMAN, Richard., QUANDT, Richard. (Eds.). Technology and Scholarly Communication. Berkeley: University of California Press. 1999.

GALLIANI, Luciano. Las nuevas tecnologías y los nuevos lenguajes en el desarrollo de la ciudad educadora. En La Ciudad Educadora. Ajuntament de Barcelona, I Congrés Internacional de Ciutats Educadores. 1990.

GARRAND, Timothy. Writing for Multimedia. U. S. A.: Focal Press. 1997.

GIBSON, James. J. La percepción del mundo visual. Ediciones Infinito. Buenos Aires. 1974.

HALL, Cathy. “Constructing” Language at MundoHispano. Unpublished paper. George Mason University, Fairfax, VA. 1998.

HAMMAN, Robin. Department of Communication Studies. University of Liverpool. 1997.

HAYNES, Cynthia. & HOLMEVIK, Jan. High Wired. On the design, use, and theory of Educational MOOs. The University of Michigan Press. USA. 1998.

JOHNSON, Steve. Interface Culture. Harper Collins Publisher Inc. New York. 1997.

KLEIN, Michel. The Evolution of Images Between Chaos, Art and New Media.

En Art @ Science. Sommerer C. & Mignonneau, L. (Eds.), Springer-Verlag, Viena. 1998.

LÉVY, Pierre. La cibercultura, el segundo diluvio? Ediciones de la Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona, España. 1998.

MALDONADO, Tomás. Lo Real y lo Virtual. Editorial Gedisa, Barcelona, España. 1994.

-----------------. Crítica de la razón informática. Paidós, Barcelona, España. 1998.

MANOVICH, Lev. Estética de los Mundos Virtuales. Revista El Paseante Nº 27-28. Ediciones Siruela. Madrid, España. 1998.

MULLET, Kevin, SANO, Darrell. Designing Visual interfaces : Communication Oriented Techniques. SunSoft Press. 1995.

NIELSEN, Jakob. Usabilidad. Diseño de Sitios Web. Madrid: Prentice Hall. 2000

PEEK, Robin. & NEWBY, Gregory- Scholarly Publishing. The Electronic Frontier. The MIT Press, Cambridge, Mass. 1996.

REHINGOLD, Howard. La Comunidad Virtual. Gedisa Editorial, Barcelona, España. 1996.

----------------- Building Fun Online Learning Communities. Rheingold’s Brainstorms. [en línea] http://www.rheingold.com/texts/education/ moose.html . 1998

Schutte, Jerald. Virtual Teaching in Higher Education: The New INTELLECTUAL Superhighway or Just Another Traffic Jam [en línea] http:// www.csun.edu/sociology/virexp.htm. 1996.

SHAPIRO, Amy. M. Human-Computer Interaction. Volumen 13, Nº 1. Lawrence Erlbaum Associates, Publisher. U.S.A. 1998

TIFFIN, John. & RAJASINGHAM, Lalita. En busca de la clase virtual. La educación en la sociedad de la información. Temas de Educación 43. Editorial Paidós, Barcelona, España. 1997.

TURKLE, Sherry. La vida en pantalla. Paidós, Barcelona, España. 1997.

ZÚÑIGA, Gabriela. Uso de Internet en el Entorno Educativo: Modelos, Rendimiento y Evolución. Tesis Doctoral. Director: Josep Marria Monguet Fierro. Barcelona: Universitat Politécnica de Catalunya. 2000.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |