DOI: 10.17151/kepes.2015.12.12.6
How to Cite
Ospina Álvarez, J. S. ., & Martins, A. F. . (2015). Flusser´s hell has few demons and many designers. Kepes, 12(12), 113–131. https://doi.org/10.17151/kepes.2015.12.12.6

Authors

Juan Sebastián Ospina Álvarez
Grupo de Investigación Cultura Visual e Educação. Goiânia
diseno.sebas@gmail.com
Alice Fátima Martins
Grupo de Investigación Cultura Visual e Educação. Goiânia
profalice2fm@gmail.com

Abstract

A hell imagined by Vilém Flusser, where demons do not have an entrancs ticke, but designers do is presented in this article To do this, the relationship between design and an apocalyptic trend pointed by the author as a condition coming frof modern popular obsession because of the scope of a pretended progress, is presented initially. In a second stage, upon the understanding that designers build bridges between techniquc and art, the state of the paths that design builds as far as projectual activity is concerned, between such hell and a purgatory known as social reality are presented. Finally, by way of conclusio, Flusser´s contributions to think a design that, beyond producingsobjects, images and places, also can be a design that mocks responsibly the naturalized constructions and beliefs on what it means to design are analyzed.

Benjamin, W. (2005). Teses sobre o conceito de história. En M. Löwy, Walter WB: aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. (J.-M. Gagnebin, Trad.). São Paulo: Boitempo.

________. (2013). O capitalismo como religião. São Paulo: Boitempo.

Bitencourt da Silva, S. (2014). A inovação social como um tipo de inovação na conexão entre coisas que não se definem elas próprias como sociais. IV Seminário de Ciências Sociais Aplicadas. Desenvolvimento Socioeconômico: Uma abordagem interdisciplinar. Santa Catarina: UNESC - Universidade do Extremo Sul Catarinense.

Flusser, V. (1985). Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Editora Hucitec.

________. (2002). Filosofía del diseño. La forma de las cosas. (P. Marinas, Trad.). Madrid: Editorial Síntesis.

________. (2007). O mundo codificado. Por uma filosofia do design e da comunicação. (R. Cardoso, Ed., & R. Abi-Sâmara, Trad.). São Paulo: Cosac Naify.

________. (2008). O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Amablume.

Fontana, R. (2003). Reflexiones sobre la compleja relación entre el arte y el diseño. En A. Calvera (Ed.), Arte ¿? Diseño. Nuevos capítulos para una polémica que viene de lejos. España: Gustavo Gili.

García Canclini, N. (2007). El poder de las imágenes. Diez preguntas sobre su redistribución internacional. Estudios visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 4, 36-55.

Margolin, S., & Margolin, V. (2012). Un “modelo social” de diseño: cuestiones de prácticas e investigación. Revista Kepes, 8, 61-72.

Meygide, R. (2003). Diseño y arte: materia de reconocimiento. En A. Calvera (Ed.), Arte ¿? Diseño. Nuevos capítulos en una polémica que viene de lejos. Barcelona: Gustavo Gili.

Sibila, P. (2005). El hombre postorgánico. Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. (1a ed.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |