Authors
Abstract
This study examines if there was a significant statistical relation between people's knowledge of the importance of protecting water basins and their participation in educational campaigns to promote social change focused on preserving the environment and protecting its natural resources. In addition, this study analyzes whether there is a significant statistical relation between people's knowledge regarding modern Information and Communication Technologies (ICT) and their participation in fundraising campaigns that promote environmental protection and that include transmedia storytelling among their strategies. Finally, it is analyzed if people's knowledge regarding the importance of protecting water basins and the information and communication technologies together predict the degree of participation of the population in fundraising campaigns. In short, it was found that there is an association between the knowledge of watershed protection and the participation in educational campaigns that promote protecting the environment and its natural resources. It was observed that there is an association between the knowledge of de population about ICTs and their participation in fundraising campaigns that include transmedia storytelling among their strategies. Finally, the regression nalysis demonstrated that knowledge of ICTs predicts the degree of participation of the population in fundraising campaigns.
References
Canavilhas, J. (2011). El nuevo ecosistema mediático. Index Comunicación, 1 (1), 13-24.
Caride, J.A. (2001). La educación ambiental en el desarrollo humano: horizontes ara la sustentabilidad ecológica y la responsabilidad social. Centro Nacional de Educación Ambiental. Disponible en: http://www.mapama.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2001-10caride_tcm30-163522.pdf
Castells. M. (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Madrid, España: Alianza.
Chávez, M.G., Covarrubias, K. y Uribe, A. (2013). Metodología de investigación en ciencias sociales. Aplicaciones prácticas. Colima, México: Universidad de Colima.
Cialdini, R. (2003). Crafting normative messages to protect the environment. Current Directions in Psychological Science, 12, 105-119.
Communication for Social Change Consortium. (2003). ommunication for Social Change. Recuperado de https://goo.gl/2mnACK.
Corona Rodríguez, J.M. (2016). ¿Cuándo es transmedia? Discusiones sobre lo transmedia(l) de las narrativas. Icono, 14, 30-48.
Eisteinou, J. (2010). Cultura digital y vida cotidiana en Iberoamérica: una revisión crítica más allá de la comunicación. Razón y Palabra, 73, 1-7.
Gertrudis, M., Gértrudix, M. y Álvarez, S. (2016). Competencias informativas profesionales y datos abiertos. Retos para el empoderamiento ciudadano y el cambio social. Comunicar, 47 (2), 39-47.
Gómez, F. (2015). Cambio climático y ecosistemas digitales: las narrativas transmedia como nuevas prácticas comunicativas. Razón y Palabra, 19 (91), 594-610.
Gumucio-Dagrón, A. (2010). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento, 58 (30), 26-39.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.
Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Recuperado de https://www.technologyreview.com/s/401760/transmediastorytelling/.
Jenkins, H. (2008). Convergence culture. New York, USA: New York University Press.
Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2015). Cultura transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona, España: Gedisa.
Lindhal, W. (2010). Principles of Fundraising: Theory and Practice. Massachusetts, USA: Jones and Bartlett.
Marfil, R. (2013). Interactividad digital y estrategias narrativas en la publicidad audiovisual de Manos Unidas y UNICEF. Historia y Comunicación Social, 18, 169-181.
Marhison, L. et al. (2007). Innovación: factores clave para lograr ventajas competitivas. Negotium, 3 (7), 46-83.
Márquez, F. (2003). De la teoría a la práctica en los procesos de educación ambiental: el agua elemento dinámico. Recuperado de http://www.ciceana. org.mx/recursos/tribunatura/pdf/Agua_y_educacion_ambiental.pdf.
Mora, V. (2014). Acercamiento al problema terminológico de la narratividad transmedia. Caracteres, 3 (1), 11-40.
Naciones Unidas. (2004). Informe final de la fase de Ginebra de la Cumbre Mundial de la Sociedad de la Información. Recuperado de https://goo.gl/FCFX6p.
Noreña, M. y González, P. (2014). Educación ambiental: hacia una vida en coherencia con el medio ambiente. En B. Marugo y E. Herrera (Ed.), Emergencia del territorio y comunicación local: experiencias de comunicación y desarrollo sobre el medio ambiente en Colombia. Barranquilla, Colombia: Editorial Universidad del Norte.
Palencia, M. (2001). El arte de captar recursos. Barcelona, España: Maqueta.
Rampazo, R. (2013). Transmedia Project Design: Theoretical and Analytical Considerations. Baltic Screen Media Review, 1 (1), 80-100.
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona, España: DEUSTO.
Scolari, C. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicación en la era digital. Recuperado de https://goo.gl/gwyPT3.
Vargas, R. y Piñeyro, N. (2005). El hidroscopio. Recuperado de https://goo.gl/ S8luX.
Worth, M. (2015). Fundraising: Principles and practice. New York, USA: Sage Publications.